Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Dokkum.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Dokkum.

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Niet alleen te Leiden, ook te Dokkum, is de orthodoxe kerkeraad in de Ned. Hervormde kerk daar ter plaatse, voor de vraag komen te staan, of het niet mogelijk was het nietorthodoxe gedeelte der gemeente te bevredigen, door ia ééa der predikantplaatsen een niet orthodox man te beroepen.

Een daartoe strekkend verzoek was ingediend, en de kerkeraad moest dus antwoorden.

Welnu, de kerkeraad heeft dan ook geantwoord, en aiet geaarzeld het verzoek te wijzea vaa de haad.

Er zal geea Modera predikaat beroepen worden.

Edoch, op wat grond wees de kerkeraad het verzoek af?

Op grond dat Gods Woord het verbood? Dat zijn overtuiging het hem onmogelijk maakte? Dat de Belijdenis het niet toelaat? Dat de eere van Christus het niet gedoogde? "Vaa dit alles staat in het antwoord niets.

In het antwoord wordt als grond van afwijzing alleen aaagegcvea, dat de kerkeraad geroepea is, predikanten te beroepen in den geest der meerderheid in de gemeente.

Die meerderheid is niet Modern, ea daarom mag er geea Modera predikant komen.

Die meerderheid is orthodox, en daarom moet de beroepea predikaat orthodox zijn.

Dit nu verstaan wc aiet.

Hieruit toch volgt, dat, naar het oordeel van dezen kerkeraad, de kerkeraad der Ned. Hervormde kerk te Amsterdam enkel Modernen moet beroepen, overmits boven allen twijfel vaststaat, dat van de 175, 000 zielen dezer kerk, op verre na de helft niet orthodox is.

Doch ook het stelsel verstaan we niet.

Spreekt ge in uw kerk van de meerderheid en minderheid, wetende, dat er een Orthodoxe en een Moderne partij tegenover elkander staat, dan laat het zich hooren, dat waar maar ééa predikant is, aaar diea regel de predikaat der gemeeate de meerderheid moet vertegenwoordigen.

Maar als het nu staat 2/3 Orthodox en 1/3 Modern, ea er zija drie predikaatea, daa zou mea zoo zeggen, dat de billijkheid juist eischte, to^^ Orthodoxe en ^^« Modernea predikant te beroepea.

Zelfs op politiek gebied geeft men dit toe, waar het om de macht gaat.

Maar hier geldt het het kerkelijk gebied, waar het aiet gaat om macht, maar om de bediening der gemeeate.

Die Moderaea hebbea kiaderea die gedoopt, die gecatechiseerd, die aangenomen moeten wordea. Ze vragea om huisbezoek, om kraakeabezoek, om prediking en zooveel meer.

En gaat het nu aan, waar men rechtens de Modernen als ledea der kerk erkeat en duldt ea hua meê stemrecht geeft, te zeggea : Gij moet u naar de meerderheid schikken, niet wat de macht betreft, want die berust bij den kerkeraad, en die kerkeraad is toch Orthodox, maar schikken ook in uw bijzonder religieus leven ?

Ons dunkt, de tegenstrijdigheid die hier schuilt, springt in het oog.

Maar ook afgezien hiervan, welk recht hebt ge, om alsdaö bij de onderscheiding tusschen Ortlwdox en Modern te blijvea staaa?

Ge zegt aog de Gereformeerde belijdenis te bezitten. Maar moogt ge daa de Remonstranten voor gaaf en goed verklaren, om alleea de Sociaiaaen (Modernen) buiten rekening te laten?

Er zijn onder'onze Orthodoxen Gereformeerden ea Ethischen, en nog verder afdoleade geesten, waarom geldt au < /? > iadeeling niet, ea wel die vaa. Orthodoxea ea Modernen ?

Gevoelt ge niet, hoe heel deze grond van splitsing wilkeurig ea daardoor valsch is? En toch was er iets in dit antwoord, dat voor eerlijkheid pleit.

Het antwoord was geheel conform het collegiale kerln-echt, dat ia de Ned. Hervormde kerk heerscheade is.

Ea deze kerkeraad, onder dat kerkrecht levende, nam niet de dubbelzinnige houding aan, om er zelf oader te leven, ea het nochtans ia zija antwoord aan de Modernen op zij te zetten.

Zijn antwoord was geestelijk gansch onhoudbaar, maar het was ten minste ongeveinsd.

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 9 mei 1897

De Heraut | 4 Pagina's

Dokkum.

Bekijk de hele uitgave van zondag 9 mei 1897

De Heraut | 4 Pagina's