Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Buitenland.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Buitenland.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Zuid-AfpSka>

Stichting eener Geref. kerk onder het kruis.

Sinds langen tijd hadden vele leden der Nederduitsche Geref. kerk in Z.-Afrika bezwaar om in hare gemeenschap te blijven. Het einde is geweest dat men met haar heeft gebroken en gekomen is tot stichting van de Gereformeerde kerk onder het kruis.

Er was vooraf eene commissie van zeven leden benoemd, die deze daad zou voorbereiden. Deze commissie noodigde onderscheidene predikanten der Nederd. Gereformeerde en der Gereformeerde kerk uit, om bij de stichting van de Geref. kerk onder het kruis tegenwoordig te zijn. Doch slechts twee predikanten toonden hun belangstelling en wel Ds. M. Postma van de Geref. kerk te Middelburg in de Kaapkolonie en Ds. S. J. du Toit van de JNederd. Geref. kerk te Paarl, eveneens in de Kaapkolonie.

De vergadering waarop het breken met de N. G. kerk plaats had, werd geleid door den heer Liebenberg. Na eene hartelijke toespraak werd op de beteekenis van de samenkomst gewezen, waarna men de verklaring, door de commissie opgesteld, voorlas. Deze verklaring werd ten bewijze van instemming door 63 lidmaten onderteekend.

Deze verklaring komt hierop neder: Men wil zich constitueeren tot eene zelfstandige Gereformeerde kerk onder het kruis, gegrond op de Geref. beginselen, uitgedrukt in de drie Formulieren van Eenigheid, de Nederl. Geloofsbelijdenis, de Heid. Catechismus en de Leerregels van Dordrecht, waarin tevens de rechten van taal en nationaliteit, als onafscheidelijk aan den godsdienst verbonden, erkend worden.

Voor de kerkregeering wordt de kerkenordening van Dordrecht aangenomen, voor zoover de omstandigheden van het land en de bijzondere behoefte der kerk het toelaten.

Voor de uitoefening van den godsdienst wordt de Liturgie der Geref. kerken in Nederland aanvaard.

Ds. S. J. du Toit werd nu, nadat een kerkeraad verkozen was, tot consulent benoemd. Deze aanvaardde zijn taak door er op te wijzen, dat hij nooit tot afscheiding had aangezet, maar steeds tot groote voorzichtigheid aangemaand en er op gewezen had, dat men in zulk een gewichtige zaak zich niet door een mensch moest laten leiden, maar door zijne consciente onder de leiding van Gods Woord en Geest. Nu men, door zijn geweten gedrongen, tot dien stap besloten had, alleen bedoelend opzegging van gemeenschap met de afwijkingen in de Nederduitsch Geref. kerk en terug te keeren tot de zuivere Gereformeerde belijdenis en eeredienst, nu is hij bereid om de gemeente te stichten.

De nieuwe gemeente besloot een open brief te richten aan allen, die in Zuid-Afrika nog trouw gebleven zijn aan de Geref. beginselen.

In dit schrijven wordt verklaard, dat de leden van de Geref. kerk onder het kruis zich afgescheiden hebben van de Ned. Geref. kerk in Z.-Afrika, omdat die kerk de zuivere Geref. beginselen verzaakt in leer., dienst, tucht en kerk­ regeering.

De bewijzen voor deze bescliuldigiog luiden ongeveer aldus:

Ofschoon art. i van hare bepalingen der Nederd. Geref. kerk zegt, dat zij staat op den grondslag van Gods Woord en dat hare leer en Belijdenis uitgedrukt is in de Formulieren van eenigheid der Geref. kerken in Nederland; dat de predikanten door hunne handteekening verklaren, dat al de stukken der leer in die Formulieren vervat met Gods Woord overeenkomen en beloven die leer te zullen onderwijzen en handhaven, blijkt toch, dat de kenmerkende leerstukken der Geref. behjdenis niet geleerd worden en leeringen ingevoerd worden die met de Geref. leer strijden.

Zoo groot is de onbekendheid met de Geret. elijdenis en de Nederd. Geref. kerk, dat beaarde lidmaten en kerkeraadsleden in verschilende gemeenten verklaren, nog nooit een predikant over deze kenmerkende leerstukken gehoord e hebben, en dat in meer dan éen kerkeraad, waar voorgesteld werd de Formulieren van eenigheid aan de jonge lidmaten ten geschenke te geven, daar onderling gevraagd werd: wat boek is dat, en is het goed dit aan de leden te geven ?

Dan is de verhouding dier kerk tot den staat geregeld bij eene ordonnantie, die weinig of niets van de Geref. belijdenis gelden laat en de handhaving der leer zoo goed als onmogelijk maakt.

(Wordt vervolgd.)

WINCKEL.

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 26 september 1897

De Heraut | 4 Pagina's

Buitenland.

Bekijk de hele uitgave van zondag 26 september 1897

De Heraut | 4 Pagina's