Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het inzinkend Methodisme.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het inzinkend Methodisme.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Amsterdam, 7 April 1899.

Mr. Heath heeft in de Mei-aflevering van de Contemporay Revieiv 1898 een interessante studie gewijd aan vi^at hij noemt The decline of our Evatigelism, iets waarmee hij hetzelfde bedoelt, als wat wij gewoon zijn het Methodisme te noemen.

Vooral in Frankrijk heeft dit artikel de aandacht getrokken, en in het tijdschrift van Ds. Couve, genaamd La Foi et la Vie neemt de redactie sinds eenigen tijd de opinies op van theologen van naam, om hun oordeel over het artikel van Mr. Heath te doen kennen.

De inhoud van het artikel van Mr. Heath komt in het kort hier op neer:

Het Methodlsme dagtèekent van den Methodistischen réveil der i8de eeuw.... van de «serious call". Vandaar heeft het zich overal verspreid, door alle kerken, in Engeland en in de geheele wereld.

De leerstellingen, die het Methodisme vooropge-' steld heeft, zijn: De val des menschen; het offer van Christus, niet alleen voor den mensch maar in plaats van den mensch; de genade, de eenige bron, de rechtvaardigmaking door het geloof het eenige middel ter zaligheid; de noodzakelijkheid der we dergeboorte, en de voortdurende werkzaamheid des Heiligen Geestes om het vervallen in zonde te voorkomen.

Het Methodisme nam het met deze leerstellingen ernstig op, geloofde ze en leefde er uit. Daargelaten eenige groote réveil-bewegingen, werden door geheel Engeland, lederen Zondag van tal van kansels deze waarheden gepredikt.

Men kan vrijwel zeggen, dat het Methodisme de godsdienst van Engeland is in de 19de eeuw; het is met macht doorgedrongen, in de Engelsche wereld, in haar ideeën, in haar zeden, in haar leven. Het is nu een beweging, die vermindert. In de Engelsche kerk blijft nóg slechts een zeer klein gedeelte van de geestelijkheid het Methodisme aan hangen. — Bijna al zijn instelUngen zijn aan't kwijnen. Men heeft veel kerken gebouwd sinds 1870: en toch zijn zoowel leden als hoorders, naar verhouding van de toeneming der bevolking, aan 't verminderen in al de «Methodistische" kerken in Europa.

Het volk klaagt overal over de kerk, vooral over de Methodistische kerken, over haar bekrompenheid en haar gebrek aan liefde.

Het Methodisme, verschenen in een wereld van individualisme en van ongetemperde concurrentie heeft niets gezien jn het Evangelie dan een plan van individueele zaligheid. Het heeft slechts zeer weinig gerekend met het algemeen belang, met de eenheid der menschheid in Christus, met de onderlinge'verantwoordelijkheid van alle menschen. Het heeft zijn tijd niet begrepen.

De Fransche Revolutie is door het Methodisme niet alleen in beginsel bestreden, maar ook in hare beteekenis miskend. — Het heeft zich geconcentreerd in de hoogere middelklasse. Het heeft God in de geschiedenis geloochend, ofliever niet erkend. Voor het Methodisme was God in de Reformatie, niet in de Revolutie. God heeft de Christelijke kerk gericht in de i6de niet in de 18de eeuw.

Het Methodisme is verhard tot die dorheid van hart en die minachting van Gods Woord, die het gansche Christendom dezer eeuw kenmerkt. Het heeft de Bergtede beschouwd als een onmogelijk ideaal, niet als een regel des levens. Ook zijn zijn oogen gesloten gebleven voor het hoogere bewustzijnsleven onzer eeuw: het heeft niet begrepen dat de Fransche Revolutie en de Amerikaansche burgeroorlog groote schreden vooruit zijn geweest op den weg om tot mildere vrijheid te geraken. En toch, is het niet alleen bij het licht van aller solidair verband, dat het Credo des Evangelies hcgrïy pelijk wordt? — De val, de verlossing, onrechtvaardig van het individualistisch standpunt, worden rechtvaardig en aannemelijk voor het geweten, mits de menschheid één zij, en alle menschen onderling verantwoordelijk zijn.

Toch heeft het niet aan profetische stemmen ontbroken : Maurice, Carlyle, Ruskin, menschen van hetzelfde type als Lamennais, Mayzine, Tolstoi. Zij hebben gezegd, wat William Law zeide in zijn sirions call: Wees waarlijk, wat gij belijdt te zijn.

Sommigen hebben geluisterd, maar de kerk heeft er geen acht op geslagen. Ook is alreedé de bijl aan den wortel des booms gelegd.

Hoewel de critiek van Mr. Heath niet van ons standpunt uitgaat, is het toch opmerkelijk, hoe hij tegen het Methodisme schier geen enkele aanklacht inbrengt, die niet ook van uit ons standpunt hiertegen opging. Het Methodisme liet de belijdenis van de Besluiten Gods, en van het Verbond, en van de Algemeene gratie uit, en sneed hierdoor juist den band af, die het leven van Christus' kerk met het menschelijk leven, en in de kerk het leven van het instituut met het organisch leven der kerk verbond.

Het Methodisme liet de belijdenis van de Besluiten Gods, en van het Verbond, en van de Algemeene gratie uit, en sneed hierdoor juist den band af, die het leven van Christus' kerk met het menschelijk leven, en in de kerk het leven van het instituut met het organisch leven der kerk verbond.

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 9 april 1899

De Heraut | 4 Pagina's

Het inzinkend Methodisme.

Bekijk de hele uitgave van zondag 9 april 1899

De Heraut | 4 Pagina's