Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Buitenland.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Buitenland.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Engeland. Verminderd kerkbezoek in Schotland. De Kwakers en de Zuid-Afrikaansche oorlog.

Volgens de British Weekly worden in de laatste jaren de godsdienstoefeningen in Schotland minder druk bezocht. Vooi twintig jaren, zegt het blad, was de verhouding van de zitplaatsen in de kerken tot de bezoekers als van roo tot 51; tegenwoordig is dit gedaald van roo tot 41. Daarbij is er ook een aanmerkelijke vermindering in het aantal kinderen dat de Zondagsschool bezoekt. Men schrijft dit toe aan het feit, dat er verslapping is waar te nemen ten opzichte van het vieren van den Zondag. Anderen beweren, dat de Engelsche Zondag zeer in gevaar gebracht wordt, doordat zoo menigeen de vrijheid neemt om op dien dag te fietsen. Maar dat de Zondag in Engeland minder gestreng gevierd wordt dan vroeger, is niet te weerspreken. Doch die verslapping in het vieren van den dag des Heeren, is weder een gevolg van geestelijke verachtering. De Christian meent, dat onverschilligheid en ongeloof in Schotland hand over hand toenemen en dat het daaraan te wijten is, dat dit godsdienstige land bij uitnemendheid, in een afzakkenden toestand verkeert. Het blad voegt er aan toe: „Een tijd van beproeving breekt voor onze kerken aan, en dat niet alleen in Schotland, maar in geheel Engeland."

Wij gelooven dit ook, en hebben het reeds lang zien aankomen. Laten de leiders der kerken allerlei plannen beramen van vereeniging van kerken, van nadere aaneensluiting, gelijk dit in de congregationalistische kerken het geval is, het zal niet baten, zoolang er geen wederkeering gevonden wordt tot paden die de vaderen bewandeld hebben. Een voorbode van zulk een wederkeeren is altijd geweest het verschijnen van historische studiën, waarin het leven en streven van de mannen, die bet fundament der reformatie hebben gelegd of daarop voortbouwden. Daarvan bespeurt men echter in Engeland weinig. Alleen de persoon en de arbeid van een Olivier Cromwell, werd tot een onderwerp van studie en navorsching gekozen, doch men had daarbij meer op het oog, Engeland's grooten strijder voor. politieke vrijheid te beschrijven, dan om aan te toonen, dat de kracht van den lord protector gelegen was in zijn belijdenis. Wel wordt er in Engeland veel aan historiestudie gedaan. Maar het zijn voornamelijk de ritualisten, welke alles napluizen, om te weten, welke ceremoniën in dit of dat tijdperk in de Episcopaalsche kerk in gebruik waren, om die weer in te voeren. Ook zijn de studiën der ritualisten veel meer gericht ^, op de tijdperken vóór de reformatie, dan op (fie^ daarna.

Het getuigenis van een Spurgeon tegen de down grade-hQ'^tging, heeft deze evenmin gestuit, als zijn getuigenis tegen de wederinvoering van Roomsche leeringen en practijken in de Engelsche staatskerk. Uit die voortgaande „down grade" en het toenemende ritualisme verklaren wij, dat het imperialisme de geesten in beslag nam en dat het liberalisme 't welk een staatsman als Gladstone voorstond, steeds minder voorstan-

ders vond. Mocht hierin een keer ten goede komen!

Tot hiertoe is alleen „de Christelijke Vereeniging van de Vrienden", of der Kwakers, de eenige die officieel op hare jaarvergadering, in Mei te Londen gehouden, moedig tegen den oorlog in Zuid-Afrika getuigde. In een manifest wijzen zij er op, dat de gevoerde oorlog de jammerlijkste gevolgen na zich sleepte. Immers niet alleen werden verwoestingen in het vijandelijke land aangericht, maar ook het zedelijk peil van het Engelsche volk werd verlaagd, terwijl de hartstochten van haat en wraak ontketend zijn. Een huichelachtige beschaving spreekt daarbij van broederschap, maar oefent daden van geweld uit. De kerken worden in dit stuk vermaand, zich bewust te zijn van hare hooge roeping in deze, terwijl het slot luidt: „Hij die gekomen is om te genezen die gebroken zijn van hart en om aan de gevangenen vijheid te schenken, eischt van ons. Christenen, dat wij een einde maken aan de tooneelen van verwoesting en doodslag, en dat wij door barmhartigheid de wonden, door den oorlog geslagen, genezen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 21 juli 1901

De Heraut | 4 Pagina's

Buitenland.

Bekijk de hele uitgave van zondag 21 juli 1901

De Heraut | 4 Pagina's