Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Buiteuland.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Buiteuland.

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Frankrijk. In Frankrijk spreekt men in Protestantsche kringen veel over de mogelijkheid, dat het concordaat zal opgeheven worden, waardoor ook de Protestantsche kerken hare ondersteuning uit de staatskas zouden verliezen. Men heeft reeds uitgerekend, dat als het concordaat komt te vervallen, de Protestanten 2, 174, 900 fr, voor predikantstractementen zullen moeten uitgeven. Sommigen meenen dat dit geld er best komen zal, omdat de Protestanten reeds zooveel uitgeven voor in-en uitwendige zending, evangelisatie en hunne officieuse synodale organisatie; doch anderen meenen om dezelfde redenen, dat het benoodigde geld er niet komen zal, wijl zij van oordeel zijn dat men nauwelijks meer kan opbrengen, dan men reeds offert. Wij houden het er voor, dat als de Fransche Protestanten willen, zij best de finantieele hulp van den staat kunnen missen, omdat er vele gegoeden onder hen gevonden worden. Doch doordien velen van die gegoeden meer in naam dan inderdaad Protestant zijn, zoo kunnen wij daaruit de vrees, dat het staatsgeld niet zal kunnen gemist worden, verklaren.

Voor ééne zaak is men vooral beducht, namelijk dat de Protestantsche kerken zullen gesteld worden onder de wet van 1901, die verbiedt dat zij iets zullen bezitten of eenige erfenis zullen mogen aanvaarden, Wanneer men de kerken waarlijk vrij wilde laten, dan zouden wij er ons in verheugen dat ook de Protestantsche kerken voor de tractementen harer dienaren te zorgen kregen, doch als het haar niet eens geoorloofd is, om een legaat of eene erfenis te aanvaarden, dan is het te voorzien, dat de strijd om haar bestaan zeer zwaar worden zal.

Wij verkeerden in de meening, dat de Protestantsche kerken reeds ettelijke jaren onder de wet leefden, waarbij het haar verboden is om gelden uit erfenissen en legaten te ontvangen.

Zuid-Afrika. Een treurig klaverblad van vieren.

Er zijn een viertal predikanten in Zuid-Afrika , over wie het Hollandsche element zich bitter te beklagen heelt. In de eerste plaats S. J. du Toit, wel bekend, de hoofdredacteur van Di Patriot. Van welk gehalte deze gewezen predikant, ook in Nederland wel bekend, is, blijkt uit het feit dat in Z*//"a/w/eenige jaren voor het uitbreken van den Zuid-Afrikaanschen oorlog ongeveer het volgende .betoog te vinden was. Een volk wordt bezocht om de zonden van zijn leidslieden. Zie het maar aan Israël. Ook de Zuid-Afrikaansche republiek is bezocht geworden door den inval van Jameson en daarna door de veepest. Dit zal om de zonden van den president Kruger zijn. We hebben hem niet in het openbaar zien zondigen, daarom...

enz. Toen president Kruger voor zijn herkiezing het land doorreisde en een ieder in de gelegenheid stelde om hem vragen te doen, werd hem ook in een zeker dorp de. vraag voorgelegd, waaraan hij meende dat de rampen moesten toegeschreven worden die de republiek hadden getroffen. Hierop antwoordde Zijn Excellentie: „Sommigen beweren dat ik daarvan de oorzaak ben, doch ik acht het het veiligst als ieder de hand in zijn eigen boezem steekt." Gelukkig dat Bi Patriot, het schandelijke blad, dood is gegaan en nog niet weer levend geworden is, evenmin als Be Kolonist die ook ouder du Troits directie stond. Waarom zouden zij ook weer opstaan? Zij hebben hun werk verricht!

De tweede is Adriaan Hofmeijer, vroeger te Wijnberg, thans weet men niet waar hij zich bevindt. Het schijnt dat de Engelschen, wier zaak hij eerst diende, hem moesten laten schieten. Openlijk stond in de correspondentie van Bc Telegraaf uit Kaapstad: Met Adriaan Hofmeijer hebben de Engelschen het op allerlei wijzen geprobeerd, maar hij deugt nergens voor."

De derde is de Villiers van Hartebeestfontein. De Synode heeft een vonnis over hem uitgesproken, en zijn daden zijn in Zuid Afrika al te bekend. De Engelschen kunnen hem daarom niet noemen onder de slachtoffers van den haat dien men den Engelschgezinden Afrikaanders toedraagt.

De vierde is Ds. Vlok van l'ikctberg. Deze wordt door de Engelsche Jingo's tot een heilige en martelaar verheven.

De gemeente kon het met dien leeraar niet vinden. Hij was twintig jaar lang predikant te riketberg en was zoo tegen de Afrikaanders en voor de Engeis.chen, dat hij het geweer opnam en in de loopgraven ging om op Afrikaanders te gaan schieten Daarbij hield hij preeken, waarin hij de Afrikaanders huichelaars noemde en scherp partij koos legen de Republieken. Tot overmaat van harteloosheid drong hij in een vergadering op nog zwaardere straffen voor de rebellen aan.

Men kan begrijpen, hoe de gemeente te l'iketberg met dezen herder en leeraar ingenomen was! Men wilde hem niet langer dragen.

Maar Ds. Vlok kon toch maar niet afgezet worden. Hij had zich aan geen misdaad schuldig gemaakt, men kon hem geen bepaalde ondeugd verwijlen, ook 'vermocht men hem niet van ketterij of afwijking van de belijdenis te beschuldigen.

In Zuid Afrika kent men den in Nederland steeds meer gebruikelijken weg niet, of men wil dien niet bewandelen. Wanneer hier de verhouding tusschen den predikant en de ge uieente niet goed geworden is, wordt een predikant losgemaakt van de kerk, welke hij dient, zonder dat de kerk die hij gediend heeft, voorts eenige finantieele verplichting omtrent den losgemaakten dienaar hééft. Nu is ook Ds. Vlok wel van de gemeente van Piketberg losgemaakt, maar met het beding, dat hem ƒ 12.000 in eens en voorts f 1800 's jaars zal worden uitbetaald.

Wij zouden bij het eerste hooren meenen: voor een man die zulke gevoelens openbaarde, is de schadeloosstelling al te royaal; doch als wij ons eens voorstelden dat een predikant die voor de Boeren was, door Engelsche jingo's genoodzaakt werd heen te gaan, dan zouden wij van oordeel zijn, dat hem althans eenjaargeld van / 1800 toekwam.

Volgens de Jingo's in ZuidAfrika is Ds. Vlok nog niet royaal genoeg behandeld. Men houdt hem in die kringen voor een martelaar en een heilige. Nu wil men voor een heilige nog wel een offer brengen en daarom hebben de Jingo's ol fanatieke Boerenhaters een Vlokfonds gesticht. De stichter van dat fonds, kapitein Logan, toonde voor de zaak nog al wat over te hebben, want hij stortte daarvoor eene som van honderd pond of/ 1200.

Ds. Vlok kan zich er dus niet over beklagen, dat hij naakt aan den dijk gezet is. Daarbij heet het in Engelsche kringen, dat hij door de Afrikaander-partij is geboycot. Hij is nu uit een onhoudbare positie verlost, heeft een redelijk inkomen, en door zijn vrienden wordt hem nog de martelaarskrans om het hoofd gedaan.

Van harte hopen wij, dat ZuidAfrika voor leeraars als de bovengenoemden zal bewaard blijven. Mochten de opengevallen pjaatsen door mannen bezet worden, die het Zuid-Afrikaansche volk weten te troosten, opdat uit de ontzettende verliezen die het leed, winst geboren moge worden!

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 28 december 1902

De Heraut | 4 Pagina's

Buiteuland.

Bekijk de hele uitgave van zondag 28 december 1902

De Heraut | 4 Pagina's