Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Recensiën.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Recensiën.

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

EMIL GREGOROVIUS, JJe socialistische hemel op aarde, een toekomstverhaal, naverteld door L C. SchuUer tot Peursum. Uitgave van D. van Sijn en Zoon, Rotterdam 1903.

Van dit boekje, dat reeds vroeger onderden t tel: Het ware volksgeluk, verscheen, biedt Ds. Schulier tot Peursum thans een tv/eeden, opnieuw bewerkten druk aan het publiek aan. Van de eerste oplage werden 15.000 exemplaren verspreid, en het feit, dat thans op verzoek der werklieden een tweede uitgave verschijnt, is wel het beste bewijs, dat dit werkje er is ingeslagen. Metter daad biedt het een kostelijk tegengif tegen het socialism.e. Het toont klaar en duidelijk wat er van het huisgezin, van de individueele vrijheid, van de religie en de kerk worden zou, wanneer het socialisme overwon en de maatschappij naar zijn ideaal inrichtte. Moge vooral in deze dagen van spanning dit vlugschrift in vele handen komen en onze werklieden de oogen openen voor wat het socialisme in werkelijkheid wil.

J. J. VAN NoORT, Begraaf uwe belijdenis niet. Amsterdam, Naanilooze Vennootschap, „Egeling's Boekhandel'' 1903.

Dit boekje, dat bestemd is om bij de openbare belijdenis des geloofs te worden uitgedeeld, legt allen nadruk op den ernst der belijdenis. Waar zoo menigeen straks de afgelegde belijde nis vergeet en ontrouw wordt aan het gegeven woord, strekt dit vermanend woord om tot trouw aan Christus, tot volharding in de heilig making, tot ernst in het leven op te wekken. In zoover dit werkje getuigt tegen den geest van wereldschgezindheid, die steeds meer van de leden der kerk zich meester maakt, verdient het aanbeveling. Toch zal het in Gereformeerde kringen niet voldoen. Het legt in methodistischen trant schier allen nadruk op de persoonlijke daad der belijdenis, en de rijke gedachte des Verbonds treedt hier geheel op den achtergrond. Over het verband tusschen de openbare belij denis en den doop wordt met niet één woord gerept. Zoo toont ook dit boekske, hoe aan grijpend het ook geschreven moge zijn, hoe weinig in de Hervormde Kerk de echt Gereformeerde beschouwing van doop en belijdenis meer gevonden wordt.

Ds. J. J. VAN NooRT, De ChristelijkeFamiUekring, Maandblad voor Zondagsschool en Huis gezin. Uitgegeven door de Nederlandsche Zondagsschoolvereeniging. Arasterdam, Naamlooze

Vennootschap „Egeling's Boekhandel", 1903. Een Christelijk tijdschrift, dat in den trant van Timotheus en het helaas overleden Excel sior, goede lectuur van ons volk poogt te brengen. De hoofdinhoud bestaat uit Christelijke verhalen. De Zondagsschool neemt slechts een bescheiden plaats in. In de „losse sc'netsen" over de paedagogiek in de derde aflevering wordt de bekende voorstelling, alsof de mcnschelijke ziel drieërlei vermogen zou hebben, het kennisvermogen, het gevoelvermogen en het begeervermogen, overgenomen, alsof hiertegen nooit bezwaar was ingebracht. Wie onze Zondagsschoolonderwijzers wil voorlichten dient van de bekende werken van Dr. Bavinck e. a. omtrent de psy chologie althans eenige studie te hebben gemaakt.

Het Nederlandsche Diakonaat, Maandblad gewijd aa? i den arbeid der dienende liefde, uit gegeven door de conferentie der Nederlandsche Diakonessenhuizen, behoorende tot den Kaiserswertherbond. Hoofdredacteur J. P. G. Westhoff. De naamlooze Vennootschap „Egeling's Boekhandel", Amsterdam, 1903.

Wie op den titel afgaande, meenen zou hier een tijdschrift te vinden, waarin het „Nederlandsche diakonaat" besproken wordt, zal zich teleurgesteld vinden. Het „diakonaat" gelijk het hier opgevat wordt, is niet Nederlandsch maar Duitsch, en niet Gereformeerd maar Luthersch-Met het diakonaat wordt niet bedoeld de verzorging der armen, maar een nieuw ambt voor de „verpleging van kranken" en voor de „inwendige zending". De titel ware dan ook juister geweest indien er gestaan had: het Duitsche diakonaat op Nederlandschen bodem overgeplant. Wie in No 3 de uiteenzetting leest van hetgeen de „inzegening" dezer diakenen en diakonessen bedoelt, zal terstond gevoelen, dat hier een be schouwing geleverd v; ordt, die niet Gereformeerd maar Luihersch is. Aan de „handoplegging" wordt een ex hibitieve kracht toegekend, die schier sacramenteel is en waartegen onze Gere formeerde Kerken steeds hebben geprotesteerd. Als Gereformeerden kunnen wij niet anders dan betreuren, dat deze Duitsch-Luthersche opvatting in ons land wordt geïmporteerd. Dit neemt echter niet weg, dat de arbeid der Diakonessen huizen hoog door ons wordt gewaardeerd. Het diakonaat is in onze Gereformeerde Kerken te veel opgegaan in de armverzorging. Bij Calvijn was dit niet zoo. In zooverre kan ook dit tijdschrift ook onze diakonieën ten goede komen.

C. H. Si'URGEON, De wonderen van den Hei /««(/, - verklaard en toegepast in toespraken voor Zijne gemeente op aarde. In het HoUandsch overgebracht door E. Ubels. Doesburg, J. E. van Schenk Brill, 1903.

Al wat uit den rijken schat van Spurgeon's preeken ons toekomt, wcrdt door ons volk met graagte gelezen. Ook deze toespraken, die nog niet in druk verschenen waren, zullen zeker hun weg wel vinden. Ze leggen getuigenis af van het rijke talent aan Spurgeon geschonken, om het Evangelie in steeds n.euwen vorm aan ons geslacht te brengen.

Mr. G. J. GRASHUIS, Protestantsche bladen. Uitgave Hollandia drukkerij, Baarn.

Mr. G. J. Grashuis, Oud Zendeling, stelt zich voor op onbepaalde tijden een tijdschrift te laten verschijnen, dienende tot „verklaring, be vestiging, handhaving, verbreeding, ontwikkeling en beoefening der Protestantsche beginselen" De eerste aflevering bespreekt de allocutie van Pius IX op 7 Maart 1853, waarbij de bisschoppelijke hiërarchie in Nederland hersteld werd, en geeft voorts enkele citaten uit Hainack en Groen van Prinsterer. Dat Harnack als de grootste theoloog onzer dagen geprezen wordi en zijn door en door modern werk over he^ „'Xcc-n des Christendom" als autoriteit wordt aangehaald, steekt eenigszins wonderlijk at bij '!e vereering, die de schrijver blijkbaar aan Groen van Prinsterer toedraagt. Geheel zeker is het geluid, dat deze bazuin geeft, dus niet. Over de richting, waarin deze „protestantsche bladen" iul'en' sturen, valt dan ook uit de eerste afle-/-ering, geen beslist oordeel te vellen. Het anti papisme is een negatie, waarmede de ware handhaving der Protestantsche beginselen weinig wordt gebaat.

NICOLAAS BEETS Stichtelijke Uren. Boekhandel voorheen Höveker & Wormser, Amsterdam, r903.

Het was een goede gedachte van de firma Wormser om Beets Siichtelijke Uren opnieuw in een volksuirgave het li^ te doen zien. Beets „Stichtelijke Uren" behooren tot het uitnemendste wat hij op godsdienstig gebied geschreven heeft. En ook na zijn dood blijft dit werk spreken tot het nageslacht. Er zijn onder deze stichtelijke meditatién juweeltjes van Chris telijke mystiek. Beeis was geen dogmaticus, maar waar hij optrad om'te stichten, daar hetfi zijn woord het geloofsleven opgebouwd, de liefde tot Christus vermeerderd en de hope der zalig heid doen schitteren voor het zielsoog.

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 29 maart 1903

De Heraut | 4 Pagina's

Recensiën.

Bekijk de hele uitgave van zondag 29 maart 1903

De Heraut | 4 Pagina's