Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het Methodisme.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het Methodisme.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Verleden Donderdag werd aan de Vrije Universiteit tot doctor in de Theologie gepromoveerd de heer J. D. du Toit, na de verdediging van een proefschrift over: Het Methodisme,

Van bijzondere beteekenis is deze promotie, omdat hiermede de eerste student uit Zuid-Afrika den doctorstitel aan de Vrije Universiteit verwierf. De heer Du Toit, die eerst aan de Theologische School te Burgersdorp studeerde, en daarna als veldprediker in het leger der Boeren dienst deed, kwam met vele andere dappere strijders naar Holland, en voltooide zijn studiën aan de Vrije Universiteit. Het bloed der Hugenooten verloochende zich in dezen zoon der Fransche Réfugiés niet, en de Hoogeschool, waar het Calvinisme den toon aangeeft, had de liefde van zijn hart.

Niet minder toonde zich dit iri de keuze van het onderwerp zijner dissertatie. Het Methodisme, hoewel op Gereformeerden bodem ontstaan, biedt toch op menig punt de grootste tegenstelling aan met het Calvinisme. Het gaat, vooral in zijn Wesleyaanschen vorm, uit van de loochening der uitverkiezing, het - vernietigt het verbond der genade, het miskent de gemeene gratie, het ondermijnt de kerk als openbaring van het lichaam van Christus, het drijft op het gevoel en den vrijen wil, in plaats van steun te zoeken in de vastigheid van Gods eeuwig raadsbestel. Nergens sterker dan in Zuid-Afrika bleek, hoezeer dit Engelsch Methodisme gevaar oplevert voor den stoeren Calvinistischen vrijheidszin. Wanneer het Methodisme, vooral in de Kaapkolonie, niet zoozeer de geesten gekluisterd had, dan zou, menschelijkerwijze gesproken, de uitkomst van den vrijheidskrijg een andere zijn geweest.

De heer Du Toit heeft daarom een goed werk gedaan, met het Methodisme, dat zijn vaderland zoo nameloos veel schade bracht, te toetsen aan den norm der Gereformeerde beginselen. In het eerste deel zijner dissertatie zet hij aan de hand der historie de wordingsgeschiedenis van het Methodisme uiteen. De eeuw van het Methodisme, de vaders van het Methodisme, de wording van het Methodisme en de nuanceeringen in het Methodisme, worden achtereenvolgens geschetst. Het tweede deel zet het systeem van het Methodisme uiteen en levert critiek. Hier worden achtereenvolgens behandeld de idee, de methode, de leer en de organisatie van het Methodisme.

Gelijk men uit deze korte inhoudsopgave ziet, is deze studie breed opgevat en is hier metterdaad ean wetenschappelijke poging gewaagd om het Methodisnie historisch te verklaren en als systeem te beoordeelen. Gemakkelijk was deze taak niet, omdat degelijke wetenschappelijke studiën over het Methodisme als eigenaardig verschijnsel in het geestelijk leven dusverre ontbraken en de schrijver dus veelszins pioniers-arbeid te verrichten had. Ook al mag men op sommige punten critiek oefenen, en van oordeel zijn dat de schrijver, door het Methodisme in hoofdzaak als een vorm van het mysticisme te beschouwen, te veel vergat, dat de mystiek zich terugtrekt in de verborgen diepten van het gemoe'dsleven en daarom geen verklaring bieden kan voor het opgaan in allerlei practischen arbeid, waardoor het Methodisme zich kenmerkt, toch kan aan den heer Du Toit de lof niet onthouden worden, dat hij de rijke htteratuur van ihet Methodisme met zorg bestudeerd heeft, over de wording van het Methodisme nieuw licht deed opgaan en de gevaren aan het Methodisme verbonden, met juistheid geteekend heeft.

Ook voor ons land kan deze dissertatie vrucht dragen. Ze verdient in breeden kring gelezen te worden. Onze predikanten niet alleen maar ook de meer ontwikkelde gemeenteleden zullen met dit proefschrift winste kunnen doen.

Aan Dr. Du Toit, die thans weer naar zijn vaderland terugkeert, zij toegebeden, dat hij voor de Gereformeerde kerk in Zuid-Afrika tot een rijkep zegen gesteld moge worden. Nu de worsteling met het wapengeweld ten einde liep, wacht den Gereformeerden in Zuid-Afrika een veel ernstiger strijd, om het Calvinistisch karakter der oude voortrekkers tegenover het Engelsche Methodisme te handhaven. In dien strijd zij het Dr. Du Toit geschonken, voor de Gereformeerde belijdenis pal te staan en alzoo mee te werken aan de wederopleving van die beginselen, waardoor helden als Kruger en Steijn zijn gekweekt geworden.

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 26 april 1903

De Heraut | 4 Pagina's

Het Methodisme.

Bekijk de hele uitgave van zondag 26 april 1903

De Heraut | 4 Pagina's