Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

INGEZONDEN STUKKEN.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

INGEZONDEN STUKKEN.

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

{Buiten verantwoordelijkheid van de Redactie)

Wie helpt Nieuw-Dordrecht ?

Slechts korten tijd in de veenkolonie werkzaam, ben ik toch reeds eenigermate in staat den geestelijk treurigen toestaüd der turfgravers te beoordeelen. De bevolking, voor 't grootste deel van elders toegestroomd, schijnt paria der

beschaving te zijn. Door den arbeid van Ds Aalders werd hier een school met den Bijbel gesticht, die het eenige licht in deze zwarte wereld is. De school telt onder haar leerlingen ook dezulke, die nog nooit van den Heere Jezus hebben gehoord; die 't op school voor 't eerst vernamen, dat er bij 't eten gebeden, gedankt en uit Gods Woord gelezen*-moet worden; dat 's morgens en 's avonds op de knieën behoort gebeden te worden. Zelfs kwawen kinderen mij eragen, om een gebedje op papier voor 's avonds en 's morgens. Op een protestvergadering op den tweeden Pinksterdag werd door mij een Chr. verhaal voorgelezen, waarin Gods Voorzienigheid heerlijk uitkwam. 'Een paar dagen later werd mij van verschillende zijden gevraagd, dat boekje te mogen lezen, zelfs door hen die niet tegenwoordig waren geweest, maar wien het was verteld. De leidingen des Heeren, openbaar in het leven der menschen, zijn voor velen nieuwigheden, 't Is bijna ongelooflijk, dat in onzen tijd zulke toestanden bestaan. Dom zijn de menschen niet, zij hebben een goed verstand, maar ze zijn zeer onwetend. Lust tot onderzoek is er ook wel, doch de middelen ontbreken. Mijn kleine schoolbibliotheek van 30 nummers is heel de week van huis en stellig in den omtrek van 3 uur verspreid. Wie onzer mede-Christenen helpt mij aan boeken? Ditmaal woidt eens geen geld gevraagd. Ik moet tal van kinderen, die om een boek voor vader of buurman vragen, met leege handen wegzenden, omdat mijne leesinrichting zoo klein is. Een goed boek heeft menigen turfgraver des Zondags uit de herberg gehouden en hem den weg naar de kerk gewezen. Mannen en vrouwen, jongelingen en jongedochters in ons goede land, die den Heere Jezus liethebben, ziet uw boekerij eens na en verblijdt mij met eene kleine toezending. Enkele leerlingen konden hun psalm niet leeren, omdat ze thuis geen Bijbel, zelfs geen psalmboekje hebben. Bijbel, psalmboekjes, tractaatjes, scheurkalenders, christelijke, politieke, sociale en historische lectuur, het zal mij zeer welkom zijn; en moge de Heere uw gave zegenen.

Heilbiddend

J. DE BRUIJN, Hoofd der school met den Bijbel.

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 5 juli 1903

De Heraut | 4 Pagina's

INGEZONDEN STUKKEN.

Bekijk de hele uitgave van zondag 5 juli 1903

De Heraut | 4 Pagina's