Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Leestafel.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Leestafel.

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

J. P. TAZELAAR. GBDENK-BOEK. Fcsst-uitgave bij het 40 jarig Bistaan van de Gettfot meerde Zondagschool-Vereeniging „JACHIN". Nijkerk, G, F. CïUenbach 1911.

Ouder de Jubileumsuitgaven, dis in den loop der jaren op de leestafel van DE HERAUT zijn gezet, maakt dit GEDENK-BOKK van JACHIN, zoo naar vorm als inhoud, allerminst sea slecht figuur.

Deze kwartijn van over de 400 bladsijden is, met zijn heldere letter, gedrukt op mooi papier en verlucht met sierlijk plaatweik en welgelijkende photo's, een eer voos: de pers van CALLENBACH.

Maar niet minder verdienstelijk faeefi: zicb, wat den inhoud betreft, Ds. J. P. TAZELAAR, predikant te WEESP, gemaakt. Vaa de drie AFDEELINGEN toch waaruit dit werk bestiat, is de eerste, die 240 bladzijden telt en ahoo meet dan de helft inneemt, door hem aUaen geschreven, terwijl hij tevens de onderwerpen voor de BIJDRAGEN, zij het ook in overleg met Ds. J. DoüMA, thans te WATERGRAAFSMEER, eadén heer P. ORANJE, hoofd eener Gereformeerde school te Amsterdam, — heeft aangegeven en de breede correspondentie, die dasitmes samenhangt, heeft gevoerd.

Den i4den November a.s. zal ds Gereformeerde Zondagschool Vereeniging JACHIN 40 jaar bestaan hebbes.

Op initiatief vaa JHR. MR. A, M. C, VAN AscH VAN WIJK te UTREGHT en Ds. J-R. KREULEN, toen predikant der CHRISTELIJKE GEREFORMEERDE GEMEENTE aldaar, is zij, in een samenkomst, op 14 November 1871 ia het Gebouw voor Kunsten en Wetenschappen te UTRECHT gehouden, — opgericht.

In een „Woord vooraf' zegt de Commissie, bestaande uit de heeren DOUMA, ORANJE en TAZELAAR, tot uitgave van het Gedenkboek:

„Het Bestuur (van JACHIN) heeft gemeend bij deze gelegenheid een ernstige poging te moeten aanwenden tot verheldering van het inlicht in en tot opwekking van meer belangstellisg voor de Zondagschool, en in het bijzonder voor de Gereformeerde Zondagschool en de Gereformeerde Zondagschool vereeniging. Het achtte een GEDENKBOEK, dat door de opneming van velerlei bescheiden tevens HANDBOEK zou zija, daartoe een uitnemend middel."

Na lezing van hst boek mocht ik 200 denken: „als met dit middel het tweeledig doel, dat het Bestuur zich aan den vooravond vaa JACHIN'S 405ten jaardag heeft gesteld, niet wordt bereikt, zal het zeker niet aan het middel liggen." Zoo eenig boek toch, dan kan dit „inzicht verhelderen in" en „belangstelling wekken vooi" de Zondagschool, ook bij ons Gereformeerden; en ik ben 't met de heeren van JACHIN goed eens, dat een pogen daartoe nu niet bepaald, om het eens klassiek te zeggen: „uilen dragen naar Athene" is.

Het was een goed denkbeeld om tegenover het titelblad te laten afdrukken een leprodactie van die e? en artistiek uitgevoerde, als echtchristelijke gedachte gravure, waarop CHRISTUS is uitgebeeld zich heenbuigend over den afgrocd, uitstrekkend zijn hand naar een al dieper weg zinkend lam.

'n Reproductie waar dan onder staat Luk. 19 : 10.

Lakas ig : 10, — dat machtig woord van blijde boodschap dat aiie EVANGELISATIE als wapenspreuk in haar blazoen mag voeren : WANT DE ZOON DES MENSCHEN IS GEKOMEN, OM TE ZOEKEN EN ZALIG TE MAKEN, DAT VER LOREN IS.

Een goed denkbeeld, deze reproductie met dat onderschrift vóór dit Gedenkboek.

Want ook de Zoadagschool en óok de Gereformeerde Zondagschool is middel tot EVANGE LISATIE.

Tot EVANGELISATIE onder de kinderen.

Een de hand uitstrekken van den goeden Herder naar de lammeren die verzinken.

Dit is het leidende motief van het boek; hetwelk in velerlei variaties er telkens in valt te beluisteren. Voor de Zondagsschool als EVANGELISATIE-MIDDEL tracht het belangstelling te wekken, het inzicht in de Zondagsschool als zoodanig te verhelderen.

Dit nu doet allereerst TAZELAAR in dat GESCHIEDKUNDIG GEDEELTE, hetwelk de EERSTE AFDEELINS vormt en in 12 hoofdstukken gesplitst is.

Gelijk wij dat van hem gewoon zijn, heeft hij blijkbaar ook van dit zijn onderwerp een ernstige studie gemaakt, zocdat hij het volkomen meester is.

Zijn geschiedkundig overzicht is drieledig.

Vooraf gaat een beknopt, maar toch volledig overzicht van DE ZONDAGSSCHOOL ALS WERELD­ VERSCHIJNSEL waarbij het werk van ROBERT RAIKES in een helder licht komt te staan en ook duidelijk wordt uiteengezet, hoe de Zondagsschool eerst een meer philanthropische, en daarna een religieuse en kerkelijke, stichting werd.

Volgt: DE ZONDAGSSCHOOL IN NEDERLAND, waarbij verhaald wordt van de eerste pogingen op dit gebied door DR. CAPADOSE en van de eerste Zondagsscholen te Amsterdam in 1S41 en te Rotterdam in 1847 gesticht. Van den arbeid op dit gebied door den RÉVEIL en de oprichting der NEDERLANDSCHE ZONDAGSCHOOLVKR-EKNIGING in 1866 door de heeren Ds. ADAMA VAN SCHELTEMA, DR. PH. J. HOEDEMAKER, JHR, E'. VAN WEEDE VAN DYKVELD en T. M. LOGMAN.

TAZELAAR duidt het standpunt dezer Vereeniging aan als „algemeen Christelijk". Iets, wat, volgens hem, uitkomt in het program van haar orgaan „De Christelijke Familiekring". Dit toch luidde, dat het blad „zonder het doel der Vereeniging te vergeten, met terzijdestellingvan dogmatiek, polemiek en exegese, een practiache, Christelijke strekking zou hebben."

Die terzijdestelling, ook van de exegese, komt mij al heel zonderling voor.

Ds. TAZELAAR vertelt verder en komt in zijn 3e hoofdstuk tot: DE GEREFORMEERDE NEDER­ v LANDSCHE ZONDAGSSCHOOL VEREENIGING.

Alioo tot JACHIN, zijn eigenlijk onderwerp. Hij verhaalt de stichting.

Hoe JACHIN, de naam is ontleend aan i Koningen 7:21, — is een Gereformeerde stichting „niet tegenover maar naast", zooals hij op pagina 25 schrijft, de NEDERLANDSCHE ZONDAGSSCHOOL-VEREENIGING. Hoe in de oprichting der GERE­ FORMEERDE ZONDAGSCHOOLVEREENIGING de natio­ a nale beweging (di. w. z. de Gereformeerde) m positie nam tegenover de mannen van den Reveil ook oji het terrein der Zondagsschool, zooals bij schrijft op pagina 25.

De geachte schrijver verzuimt Biet ook het k standpunt of den grondslag van JACHIN aaa te duiden en doet dat met verwijring naar Art. i w der Statuten: „Zij (Jachic) heeft tot grondslag h de onveranderlijke waarheden, door Gods Woord geopenbaard en in de Formulieren vars eenheid der Gereformeerde Kerken in Nederland uitgedrukt".

Niet onbelangrijk lijkt mij wat TAZELAAR oss vertelt van die stichtings'/ergadering van JACHIN op 14 Nov. 1871 te Utrecht.

Veertig broedeis waren op de uiinoodiging der heeren JHR. YAN ASCH VAN WIJK en Ds. KREULEN in het Gebouw voor K, en W, opgekomen. Oader hen slechts twee Hervormden, de overige Christelijke Gereformeerden, en onder deie maar twee predikanten Ds. L. LINDEBOOM van 's-Hertogenbosch en Ds. W. DIEMER van ALPHEN.

Als de vergadering geopend is, dient het d Bestuur der NEDERLANDSCHE ZONDAGSCHOOL­ s VEREENIGING zich aan, - en toegelaten, spreekt g het bij monde van zija woord/oerdsr, . Dr. £ HOEDEMAKER, zij'n bevreemding nit over de z voorgenomen oprichting eener twesie Zondagsschoolvereenigiog.

Men tracht nu, heel broederlijk, de bevreemding dezer heeren te doen wijken door hun te zeggen, dat mea met de oprichting vsn JACHIN allermiost hüa vereeniging wilde miskennen, maar „alhen wilde vereenen en ontwikkelende verspreide krachten van hen, die het Gereformeerde element op de Zondagsscholen wenschcn te bewaren, en zich deswege niet met de algemeen Christelijke beginselen det Nederlandsche Zondagschooivereeaiging kucnec tevreden houdec".

„Toen", zoo gaat onze historieschrijver voort, „het Bestuur der N. Z. V. bij rao; !de van Dr. h HOEDEMAKER betuigde, dat ook zij de Gereformeerde belijdenis lief hadden, stelde Ds. LINDEi w BOOM voor, dat zij dit dan zouden tconen door s de Gereformeerde Belijdenis tot grondslag s hunner Vereeniging te nemen".

Je hoort het onze LINDEBOOM zej-gen!

De heeren waren echter voor £u!k een liefdebetoon niet te vindss.

„Dit voorstel", zoo gaat Tazelaar voart, „werd echter door de heerea Bestuurders der Nederlandsche Zondagschoolvereeniging voor onaannemelijk verklaard".

„Er bleef hun niets anders over dan de betuiging, dat zij, na de bekomen inlichtingen, het l recht tot de oplichting van „Jachin" erkeaden". Ea zoo kwam JACHIN dan ter wereld.

En hoe het er nu verder mee gegaan is, vertelt a Ds. TAZELAAR ons op aangename wijze in de verdere hoofdstukken van zijn „geschiedkundig overzichi."

De TWEEDE AFDEELING van het Gedenkboek bevat BIJDRAGEN omtrent DE HISTORIE, HET VRAAGSTUK, o. a. Zondagsschool en Kerk, DE INRICHTING, DEN ARBEID en de PRACTIJK der gereformeerde Zondagsscholen en eindigt met GROETEN en ZEGENBEDEN.

Ook dese bijdragen, door verschillende medewerkers geleverd, kunnen het iasicht in en de belangstelling voor ónze Vereeniging ea hare Zondagsscholen bevorderen.

Dat de Zondagsschool evangelisatie-middel is o om de kinderen van ontkerstende ouders te s winnen, maar ook om kinderen van christen m ouders, die in huis door hun vader of op school i door hun meester niet of niet genoegzaam worden onderwezen in Gods Woord, wordt hier k duidelijk uiteengetet.

Ook de beteekenis van een Geref. Zondag­ s school voor kinderen uit gezinnen van de „hoogere standen", die met het Christeadom, gebroken hebben, wordt in het lichi gesteld.

Tal v»n practische wenken woïden in deze BIJDRAGEN gegeven, die mét de officieele stukken en bescheiden (o. m. de Statuten en hetHuisb. Reglemeni) welke in de DERDE AFDEELING een oaderdêk vinden, dit GEDENKBOEK metterdaad maken tot een HANDBOEK voor Gerefoimeerd Zondagschool onderwijs.

Ia zijn Bijdrage: „Vorming en leiding van den Onderwijser der Zondagschool", spreekt Ds. J. SIKKEL o»-er den oproep, die door Jachins Gedenkboek uitgaat, en hij eindigt dan met deze geestdriftige woorden, die ik hier' met instemming overneem:

„Broeders! Zusters! geeft aan dien oproep gehoor! Geeft U mee voor dit werk! Siaat de handen ineen! Werkt met geoefende krachten! Laat u voorlichten en leiden 1 En trekt zoo, in verband met de Kerk, als een goede slagorde op, om gedrongen door de liefde van Caristus, het verlorene te zoeken tot behoudenis!"

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 oktober 1911

De Heraut | 4 Pagina's

Leestafel.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 oktober 1911

De Heraut | 4 Pagina's