Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Voor Kinderen.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Voor Kinderen.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

KERSTFEEST.

Het jaar spoedt ten einde. Nog enkele dagen en het zal vervlogen zijn, het jaar 1919.

Doch voor het van ons scheidt, hopen we nog een heerlijk feest te vieren, namelijk het Kerstfeest of Christusfeest. Ea niet alleen wij vieren het, maar alle Christelijke volken onder den hemel.

Is het dan van zoo groote beteekenis ?

Ja voorzeker. Dat leert ons Gods Woord zelf.

Immers we lezen in Lukas 2 van den engel, die een blijde boodschap, het Evangelie, aan de herders in het veld bracht.

En wat zei hij?

Dat lezen we in Lukas 2 vs. 8, 9.

En er waren herders in diezelfde landstreek, zich houdende in bet veld, en hielden de nachtwacht over hunne kude.

„En zie een engeldes Heeren stond bij hen en de heerlijkheid des Heeren omscheen hen, en zij vreesden met groote vreeze.

En de engel zeide tot hen: Vreest niet; want ziet, ik verkondig u groote blijdschap, die al den volke wezen zal;

Namelijk dat u heden geboren is de Zaligmaker, welke is Christus de Heere, in de stad Davids.

En dit zal u een teeken zijn: gij zult het kin deken vinden, in doeken gewonden, en liggende in de kribbe.

En van stonden aan was er met den engel eene menigte des hemelschen heirlegers, prijzende God en zeggende:

Eere zij God in de hoogste hemelen, en vrede op aarde, in de menschen een welbehagen."

Dat zegt genoeg, velen hebben er van gesproken, het bezongen. Zoo b. v. in.

IN DE KRIBBE.

In een krib te Bethlehem Ligt hij neder. Klein en teeder Maar de heemlen loven Hem.

Want Hij komt Die der weield schuld zal dragen. Naar des Vaders welbehagen Waarbij alle mensch verstomt.

Zoo is het. Wat de engelen bezongen in het w veld van Efrata is een groot wonder, een won­ h der van Gods liefde en genade.

De Heere Christus werd geboren in den nacht. De herders hielden de nachtwacht over de'kudde, 't Was donker daar buiten, tnaar bij de kribbe was het licht.

Daarin ligt een schoon beeld, een tot ons sprekende leering. Dat hebben de menschen ten allen tijd gevoeld. Niet zonder reden hebben zij het Kerstfeest in den donkersten tijd des jaars geplaatst. Bekend is ook de schoone schilderij in het museum te Dresden. Het stelt voor de aanbidding door de herders. Buiten is alles donker, maar door de geopende deur ziet men licht daarbinnen. Dat licht nu straalt af van het Kindeken Jezus alleen. Natuurlijk is dit ook weer een beeld, maar het wijst toch duidelijk op Hem, die later van zichzelf getuigt: Ik ben het licht der wereld.

En ook nu weer denken we aan een schoon lied:

STILLE NACHT.

Stille nacht, Heil'ge nacht, Davids Zoon, lang verwacht. Die de zondaren zaligen zal, Wordt geboren in Beihlehems stal. Hij, der schepselen Heer!

Hulp'loos Kind Heilig Kind Die zoo trouw zondaars mint. Ook voor mij kwaamt G' uit 't hemelsche rijk, Laagt Gij in doeken, den menschen gelijk, Leeï m' U danken altijd.

Stille nacht, Heil'ge nacht. Heil en vree wordt gebracht, Aan een wereld, .verloren in schuld; Gods belofte wordt heerlijk vervuld, Amen, Gode zij d' eer!

Er zijn velen, die roeenen Kerstfeest te vieren en het toch eigenlijk niet doen. Kerstfeest wil voor hen zeggen, eenige dagen vrij, uitgaan, pleizier hebben, lekker eten en drinken, geschenken geven en ontvangen enz. Allemaal op zich zelf geen kwade dingen, maar die met het Kerstfeest rechtstreeks niet te maken hebben.

Het Kerstfeest is het Christusfeest, de herdenking van Zijn komst in het vleesch als mensch. Dat feest nu te vieren zonder Christus zou zijn, alsof men een feestmaal bijwoonde, maar den hoofdpersoon t'huis liet, tot wiens eer het heette te zijn. 't Is er mee als met de zoogenaamde »Kerstverhalen", op zich zelf zeer goed en begeerlijk. Doch van Kerstverhalen te spreken is dwaasheid. Want er is er maar één hetwelk te vinden is in Lukas 2 boven aangehaald.

Zonder Christus geen Kerstfeest. Buiten Hem ook geen ware Kerstvreugde. Wie kunnen zich op het Kerstfeest in waarheid daarover verheugen ? Alleen die Christus kennen, die geborgen zijn in Hem voor tijd en eeuwigheid, die het Ki'ndeke van Bethlehem eeren en liefhebben als hun God en Zaligmaker. Zij zeggen met den grijzen Simeon

Lof zij den God van Israël, Den Heer die aan Zijn erfvolk dacht. En door zijn liefderijk bestel Verlossing heeft te weeg gebracht.

Geve het Kind van Bethlehem om zoo Zijn feest te vieren. Dan zal het ons recht gezegend zijn.

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 21 december 1919

De Heraut | 4 Pagina's

Voor Kinderen.

Bekijk de hele uitgave van zondag 21 december 1919

De Heraut | 4 Pagina's