Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gérard wil priester worden...

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gérard wil priester worden...

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een jongen van achttien jaar schreef mij een lange brief met vragen naar  aanleiding van de brochure „Openbare Schuldbekentenis van een priester". Het was een prettig geschreven brief. Het antwoord erop kan  misschien ook voor anderen leerzaam zijn. Hier is het daarom. 

Vught, 9 januari 1960.

Beste Gérard,

Overmaat van werk doet mij eerst nu antwoorden op jouw brief. Je raakt in je brief zoveel dingen aan, dat er een heel boekwerk geschreven zou kunnen worden om op alles volledig in te gaan. Je hebt het over de Paus, de bronnen van het geloof, waarom God toeliet, dat er 20 eeuwen lang velen gedwaald hebben, de veelheid van hervormingen welke, er geweest zijn met als gevolg de veelheid van kerken, de verering van de heiligen, het priesterschap, transsubstantiatie enz. enz.

Je schrijft, dat ik je misschien wel dom zal vinden. Dat kan ik echt niet bevestigen. Wel is jouw brief wat verward doordat je allerlei dingen door elkaar haalt, hetgeen overigens te verwachten is voor iemand, die geen aparte studies heeft gedaan.

Gérard, niet de vraag: welke kerk is de ware, is het belangrijkste voor jou, maar wèl de vraag: wat betekent Jezus in jouw leven? Als je daar een goed antwoord op weet, dan pas komt de vraag van de „gemeenschap", de kerk.

Als ik je zou vragen: zeg, geloof jij in Jezus?, dan zou je natuurlijk heel stellig zeggen: maar natuurlijk geloof ik in Jezus. Nu ken ik jou voor de rest niet, maar wat moet je naar waarheid antwoorden op de vraag: ken je de woorden van Jezus? Ken je Zijn boodschap? Ken je de Bijbel? Er zijn zovele mensen, die zeggen, dat ze in Jezus geloven, terwijl ze niets kennen van de bijbel. Zij kennen alleen hun „kerk"-leer, die een samenvatting zou zijn van de leer van Jezus. Ben jij tevreden, dat een ander jou vertelt wat je vader je geschreven zou hebben? Ik denk, dat je een brief van je vader zelf zal willen lezen. Jezus is de Weg, de Waarheid en het Leven. Wat Hij te zeggen heeft is van eeuwig belang voor jou en voor mij. Het is de moeite waard om dat persoonlijk te onderzoeken. Hetgeen je echter beschrijft over persoonlijk onderzoek: dat is beslist onjuist. Het vrije onderzoek van de Bijbel is wèl verboden voor een Rooms-Katholiek, zelfs voor een Rooms-Katholiek priester. Vrij-onderzoek is echter: dat men de Bijbel laat zeggen wat hij zegt. Niet-vrij is de rooms-katholiek, omdat hij de Bijbel zo moet verstaan, als de rooms-katholieke Kerk haar verstaat. Elk priester heeft verschillende malen de z.g. anti-modernisten-eed moeten afleggen, waarin hij belooft dat hij de Bijbel nooit zo zal uitleggen, dat hij in strijd zal komen met de rooms-katholieke leer. Die leer staat éérst vast, onwrikbaar, onaantastbaar, dan mag men persoonlijk de Bijbel openen, doch met de belofte, dat men de Bijbel nooit zo zal verstaan, dat men in strijd komt met de rooms-katholieke leer. Men is dus gebonden bij het Bijbellezen. Men staat op een vooringenomen standpunt, men is praktisch geblinddoekt. Dat is juist mijn eigen ervaring geweest.

Voordat het de moeite waard is om op allerlei afzonderlijke onderwerpen in te gaan is het van belang, dat je jezelf een antwoord geeft op de vraag: wat betekent Jezus in jouw leven? Heb jij ervaren, dat Jezus Verlosser is? Ik wel, maar pas toen ik de rooms-katholieke leer heb losgelaten en tot het bijbelse geloof in Jezus ben gekomen. Heb jij ooit iets ervaren van de kracht, welke er is in Christus Jezus? Zo niet, hoe zou dat dan komen? Jezus belooft toch immers, dat Hij alle dingen nieuw wil maken. Hij doet zoveel heerlijke beloften, die alle staan opgetekend in Zijn woord. Je wil priester worden, schrijf je. Maar weet je, dat het je niet geoorloofd is om tijdens de studie, die het priesterschap voorafgaat geschriften te lezen, die tegen de rooms-katholieke leer ingaan, tenzij er door de Bisschop zelf toestemming voor wordt gegeven, iets, dat een seminarist wel uit zijn hoofd laat om dat te vragen. Hoe kan je dan kritisch studeren? Hoe kan je dan de protestanten „ketters noemen, evenals jouw kerk dat doet, zonder dat je zelf hebt onderzocht wat zij leren en wat zij tegen jouw kerk hebben? Jezult praktisch gedwongen worden om je blindelings te binden aan de roomskatholieke kerk en dan nog wel „onherroepelijk, zonder dat je hebt mogen onderzoeken of haar beweringen wel overeen komen met Gods onfeilbare Woord. Wat anderen tegen jouw kerk hebben zal je niet mogen onderzoeken, tenzij uit de karikatuur, welke jouw kerk geeft van de leer van de „ketters. Dat alles zou nog tot daar aan toe zijn, als jij intussen de Christus der Schrifen maar zou leren kennen en vooral ervaren. Stel je toch eens de vraag wat de oorzaak kan zijn, dat zovele rooms-katholieken maar nooit iets ervaren van de kracht en de heerlijkheid welke de gelovigen ontvangen zullen, terwijl velen er toch dagelijks te communie gaan. Dat heeft een oorzaak, Gérard. Ik wijt dat niet aan Christus, maar aan de rooms-katholieke kerk, die een karikatuur gemaakt heeft van de leer van het blijde en verlossende Evangelie van verlossing en redding door het geloof in het volbrachte werk van Jezus Christus op Golgotha. Omdat Rome daar een karikatuur van heeft gemaakt met haar leer over Misoffer enz.,daarom ervaart men de vruchten van dat lijden van Jezus niet.

Gérard, ik heb je genoeg gegeven om over na te denken. Wil je eens met me praten? Schrijf of bel maar, dan maken we een afspraak. Ik hoop, dat je spoedig veel persoonlijke ervaringen met Jezus zult hebben, want dat is de bedoeling van Jezus.

Met vriendelijke groet,

Dit artikel werd u aangeboden door: In de Rechte Straat

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 juni 1960

In de Rechte Straat | 18 Pagina's

Gérard wil priester worden...

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 juni 1960

In de Rechte Straat | 18 Pagina's