Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Bijbel op zijn kop in het volgend nummer?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Bijbel op zijn kop in het volgend nummer?

5 minuten leestijd

* EUCHARISTIE — Letterlijk: dank, dankbaarheid, dankzegging. Aldus in Hand. 24:3, 2 Kor . 4:15, 1 Thess. 3 : 9, 1 Kor . 14 : 16.

Rooms-katholieke betekenis: Het sakr ament van het Heilig Avondmaal. Dat is: het Misoffer en de deelname daaraan in de kommunie.

'Ons onmiddelijk voorgeslacht placht zeer sterk de werkelijke tegenwoordigheid van Christus onder de gedaant en van brood en wijn te benadrukken; bij de communie dacht men speciaal aan een bezoek van de in onze tabernakels aanwezige Christus, bij het Misoffer ervoer men met grote devotie het moment van de tegenwoordigkoniing. Heden beklemtoontmen meer het offerkarakter, ziet men de communie zeer bijzonder als het nuttigen van de offerspijs, terwijl men er dan aan toevoegt dat Christus ook buiten de Mis nog op onze altaren aanwezig blijft, steeds echter best emd om door ons genuttigd te wor den. Hoewel het onderscheid belangrijk is, gaat het toch blijkbaar meer om een verschil van accent dan om een verschil van leer en met name is in beide gezichtspunt en de plaats van de eucharistie in het heilsbestel wezenlijk identiek' . (Theologisch Woordenboek, I, kol . 1418- 1419).

* TABERNAKEL — Een kastje, meestal midden op het altaar, waar de geconsacreerde Hosties worden opgeborgen, die na de nuttiging door de gelovigen zijn overgebleven. Volgens de rooms-katholieke leer is in die Hosties Jezus tegenwoordig met godheid en mensheid, met ziel en lichaam, vlees en bloed. Daarom is het tabernakel meestal rijk versierd en knielt men er voor, zo dikwijls men het passeert.

Tabernakelvroomheid is dus die vorm van vroomheid, die zich richt op de in het tabernakel aanwezige Christus onder de gedaante van brood.

* HOSTIE — Letterlijk: slachtoffer, offerande. Het brood, dat in de Mis gebruikt wordt. Wanneer het nog niet geconsacreerd, is schrijft men het met een kleine letter: 'hostie'. Is het wel geconsacreerd, dan met een hoofdletter: 'Hostie'. Het woord 'ouwel' wordt zelden door rooms-katholieken gebruikt. Men zou de rooms-katholieken. kwetsen, wanneer men hen aanbidding van de ouwel verwijt. Zij spreken steeds over de aanbidding van de Hostie.

* LOF — Een godsdienstige oefening, waarbij de Hostie ter aanbidding wordt uitgesteld in de monstrans (van 'monstrare' = tonen). De monst rans is dus een gouden schrijn, waarin de Hostie vervat zit. Aan het einde van het lof wordt de zegen met de Hostie(die in dit verband meestal 'Allerheiligste' wordt genoemd) gegeven.

* VEERTIG-UREN-GEDED — 'Eigenlijk een gebedspraktijk gedurende veertig volle uren onafgebroken voortgezet, in Italië ontstaan rond de dertiger jaren der 16e eeuw om bevrijd te blijven van oorlogsrampen en door de pausen over heel de wereld uitgestrekt en met aflaten verrijkt. De veertig uren herinnerden aan de tijd dat het lichaam van de Goddelijke Meester in het graf rustte, of wel aan de veertig dagen van zijn gebed en vasten in de woestijn. Deze gebedsvorm, die op verscheiden tijden van het kerkelijk jaar en op verschillende wijzen beoefend wordt, vindt steeds plaats voor het Allerheiligste, ter aanbidding uitgesteld'. (Theologisch Woordenboek, III, kol. 4683).

* KOMMUNIE — Bij de reformatie bestaat het wezen van het Avondmaal in het eten van het brood en het drinken van de wijn als tekenen en zegelen van het Nieuwe Verbond in het bloed van Jezus Christus. Volgens de rooms-katholieke leer is echter ook het Avondmaal zelf een offer, en niet slechts een herdenking en bezegeling van het Kruisoffer. Daarom maakt men onderscheid tussen de eucharistie als offer en als maaltijd. Volgens de meeste rooms-katholieke theologen voltrekt het offer van de Mis zich in de consecratie. De eucharistie als maaltijd voltrekt zich in de kommunie van de priester, d.i. het eten en drinken van de geconsacreerde elementen van brood en wijn. De kommunie van de gelovigen is slechts een bijkomstige voltooiing van de eucharistie als maaltijd. De viering van het Avondmaal in de rooms-katholieke kerk is dus wezenlijk àf, ook al is het alleen de priester die kommuniceert. Dit in tegenstelling met de reformatie, waar men nooit van een geldig Avondmaal zal spreken, wanneer een dominee alleen brood en wijn zou nuttigen, zonder de deelname of zelfs de aanwezigheid van de gemeente.

* SAKRAMENTSPROCESSIE — Een processie, waarin de geconsacreerde Hostie wordt rondgedragen. In dat geval zijn dus de rooms-katholieken verplicht om op straat daarvoor neer te knielen.

Het is tegen deze processie dat de protestanten bezwaar maken. Want dan maakt men heel de straat tot een rooms-katholieke kerk. Dat bezwaar geldt niet, of althans in heel wat mindere mate, de heiligenprocessie, waarbij een beeld van ean of andere heilige wordt rondgedragen.

Het is onbegrijpelijk, dat vele rooms-katholieken de billijkheid van de protestantse bezwaren tegen de sakramentsprocessie niet zien. Zij weten toch dat de protestanten niet geloven in de transsubstantiatie. Wanneer de rooms-katholieken dus neerknielen voor de Hostie, dan is dat volgens de reformatorische christenen aanbidding van iets wat alleen maar brood is. En dat is dus afgoderij. Een reformatorisch christen kan toch niet anders dan protesteren tegen iets dat volgens hem publieke afgoderij is. De onverdraagzaamheid zit in dit geval bij de rooms-katholieken zelf, die niet tevreden zijn met de aanbidding van de Hostie binnen hun kerkgebouw of kerkterrein, maar die dat ook op straat willen brengen-en er zich niets van aant rekken, dat zij daarmee de godsdienstige gevoelens van elke oprechte reformatorisch christen kwetsen, die zich in geweten en uit trouw tegenover zijn God verplicht weet om deze afgoderij van de straat te weren. Wij zouden aan de rooms-kat holieken willen vragen: U zoudt toch ook in geweten verplicht zijn om te protesteren, als onze regering officieel met de bijstand van de politie handelingen zou toestaan op straat, die volgens u afgoderij zijn? Waarom kunt (of wilt?) u dan maar niet de rechtmatigheid en zelfs de noodzaak van het protestantse protest tegen de sakramentsprocessie inzien?

Dit artikel werd u aangeboden door: In de Rechte Straat

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 mei 1962

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

De Bijbel op zijn kop in het volgend nummer?

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 mei 1962

In de Rechte Straat | 32 Pagina's