Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

ANTWOORD VAN BROEDER RODRIGUEZ:

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

ANTWOORD VAN BROEDER RODRIGUEZ:

10 minuten leestijd Arcering uitzetten

Beste vriend,

Ik ben erg blij dat je het Nieuwe Testament hebt gelezen. En nu zeg je dat je bij het lezen daarvan tot de ontdekking bent gekomen dat je in verschillende punten met de volgelingen van Luther totaal van inzicht verschilt.

Ik moet je echter meteen zeggen (ik heb het zelf ook zo geprobeerd), dat ik dit niet de beste manier vind om de Bijbel te lezen, wanneer je dat boek ter hand neemt om je eigen opvattingen daarmee te kunnen verdedigen. Ik heb dat zelf ook gedurende jaren gedaan, maar dat waren jaren van angsten en van mislukkingen. Toen probeerde ik God te behagen met al mijn zelfkastijdingen en boetedoeningen, met mijn poging om mezelf te vervolmaken op de weg die ik beschouwde als de weg van de deugd.

Altijd had ik van priesters gehoord dat dit de weg zou zijn om de heiligheid te bereiken. Tegelijk werd mij geleerd dat wat de zgn. ketters verkondigden als weg om de heiligheid te bereiken, een valstrik van de satan zou zijn. Dan vielen de namen van Luther, Calvijn en anderen. Deze priesters stopten mij vol met allerlei filosofische en theologische argumenten om deze verachte ketters te weerleggen. Jarenlang heb ik deze argumenten gebruikt tegen mijn eigen twijfels in de gesprekken met hen die vast waren gelopen op deze weg naar de heiligheid.

Maar er kwam een dag dat ik de Bijbel begon te lezen zonder vooroordeel, ook al was het heel moeilijk voor mij, gezien de opleiding die ik gekregen had en de traditie waarin ik was opgevoed.

Na enige tijd zag ik heel duidelijk dat ik tegenover het Woord van God alleen maar een zondig mens was. „God heeft uit de hemel nedergezien op de mensenkinderen, om te zien of iemand verstandig ware, die God zocht" (Psalm 53:3). „En ga niet in het gericht met Uw knecht; want niemand, die leeft, zal voor Uw aangezicht rechtvaardig zijn" (Psalm 143:2).

Jarenlang had ik geprobeerd om mezelf tegenover God te rechtvaardigen op grond van mijn eigen werken. En zonder dat ik mij daarvan bewust was, beweerde ik met deze poging dat God een leugenaar is. Want Hij zegt immers: „geen mens zal voor Mij gerechtvaardigd worden". Maar God zélf toont ons de weg, die wij moeten gaan. Zo lezen wij in Filippenzen 3:9: „En in Hem gevonden worde, niet hebbende mijne rechtvaardigheid, die uit de wet is, maar die door het geloof van Christus is, namelijk de rechtvaardigheid, die uit God is door het geloof".

Paulus

Deze woorden zijn geschreven door een mens, die gedurende jaren geprobeerd had om zichzelf te rechtvaardigen op grond van zijn werken overeenkomstig de wet. En hij zegt zelfs dat hij het zover had bereikt dat hij „naar den ijver een vervolger der gemeente; naar de rechtvaardigheid, die in de wet is, zijnde onberispelijk", was. (Filippenzen 3:6).

Maar toen hij Christus had leren kennen, realiseerde hij zich dat deze poging om zichzelf te rechtvaardigen door de werken verloren tijd was, en hij beschouwde het als vuilnis om de gerechtigheid te ontvangen die van God is door het geloof in Christus. Daarom schrijft hij: „Doch wetende, dat de mens niet gerechtvaardigd wordt uit de werken der wet, maar door het geloof van Jezus Christus, zo hebben wij ook in Christus Jezus geloofd, opdat wij zouden gerechtvaardigd worden uit het geloof van Christus, en niet uit de werken der wet; daarom dat uit de werken der wet geen vlees zal gerechtvaardigd worden" (Galaten 2:16).

Dezelfde Paulus schrijft in de brief aan Titus 3:5-6: „Hij heeft ons zalig gemaakt, niet uit de werken der rechtvaardigheid, die wij gedaan hadden, maar naar Zijne barmhartigheid, door het bad der wedergeboorte en vernieuwing des Heiligen Geestes; Denwelke Hij over ons rijkelijk heeft uitgegoten door Jezus Christus, onzen Zaligmaker".

Zoals je ziet, zegt de Schrift heel duidelijk dat de rechtvaardigheid niet is door de werken, maar door het geloof in Jezus Christus die ons van onze zonden rein wast en ons vernieuwt in de Heilige Geest. Dat kan pijnlijk voor je zijn, maar zo staat het toch wel heel duidelijk in de Bijbel.

Geest — vlees

Dezelfde Christus zegt ons dat het noodzakelijk is om opnieuw geboren te worden uit water en uit geest om te kunnen ingaan in het Koninkrijk der hemelen. „Hetgeen uit het vlees geboren is, dat is vlees; en hetgeen uit de Geest geboren is; dat is geest". (Joh. 3:6).

Weet je welke werken van de wet zijn? Als je de brief aan de Galaten leest 5:19-21, dan tref je daar een lange lijst aan van woorden zoals: ontucht, vijandigheid, twist, jaloersheid enz. Degenen die deze werken doen die voortkomen uit het vlees, zullen het Koninkrijk der hemelen niet beërven.

En wat is de vrucht van hen die uit de Geest geboren zijn? Liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, geduld enz. (Gal. 5:22).

Niemand kan vanuit zijn eigen vlees zulke vruchten voortbrengen, zoals liefde, vrede, lankmoedigheid, want je hebt het al kunnen lezen wat de werken zijn van het vlees. Die zijn juist heel anders. Alleen zij die uit de Geest geboren zijn door het geloof in Jezus Christus, kunnen zulke werken verrichten die aangenaam zijn aan de hemelse Vader.

De Heere zegt ons: „Ik ben de Wijnstok, en gij de ranken; die in Mij blijft en Ik in Hem die draagt veel vrucht; want zonder Mij kunt gij niets doen". (Joh. 15:5). Zoals je ziet kunnen we uit onszelf niets doen, ook niet de geringste vrucht voortbrengen die waarde heeft voor het oog van God.

En als je deze vraag zoudt willen stellen: „Wat moet ik dan praktisch doen om de werken van God te volbrengen?" Dan antwoordt Jezus: „Dit is het werk Gods, dat gij gelooft in Hem die Hij gezonden heeft" (Joh. 6:29).

Ja, dat is inderdaad genoeg, zo zegt Christus want als wij in Hem geloven dan zijn we een nieuw schepsel. „Maar zo velen Hem aangenomen hebben, die heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijnen Naam geloven". (Joh. 1:12). Alleen dan zal ons werken, dat dan in wezen ook niet meer ons werk is maar het werk van Christus, aangenaam zijn aan de hemelse Vader.

Wie is de leugenaar?

Ik heb telkens het Woord van God geciteerd, zodat je zelf kunt zien wat de Heere zegt over de zaligmaking. J e zegt in je brief dat wij volgens jou totaal ernaast zijn, wanneer wij verkondigen dat de zaligmaking uitsluitend en alleen komt door het geloof. Volgens jou is dat helemaal in tegenspraak met het woord van God.

Maar, beste vriend, kun je werkelijk een andere verklaring geven van de teksten die ik boven heb geciteerd? Als je dat niet kunt, dan beweer je eigenlijk dat God een leugenaar is, want dan beweer je dat zijn Woord ernaast is. Om je mening te verdedigen dat de mens niet gerechtvaardigd wordt alleen door het geloof zonder de werken van de wet, citeer je 1 Korinthe 13:2. Paulus zegt in dat vers dat de liefde het belangrijkste is. Inderdaad, want hij zegt ook, dat de liefde de vervulling is van de wet. Maar, als je dan Galaten 5:16-25 hebt gelezen, kun je dan nog staande houden dat de liefde een werk is van het vlees. Als je zegt, inderdaad dat is een werk van het vlees, dan zeg je dat de Schrift onwaarheid spreekt; en als je zegt dat de liefde inderdaad een vrucht is van de Geest die alleen zij kunnen ontvangen die wedergeboren zijn door het geloof in Christus, dan moet je toch tot de erkenning komen dat wat jij beweerde over de zaligmaking op grond van de werken, onjuist is. Dan zou jij zelf een leugenaar zijn als je dat toch blijft volhouden.

Ook Jacobus leert noodzaak van wedergeboorte

Een ander argument haal je uit Jacobus 2:14-26. Ik ben het helemaal met Jacobus eens, wanneer hij zegt dat zij die zich gelovigen noemen en geen vruchten van het geloof voortbrengen, leugenaars zijn, met andere woorden, het geloof als alleen maar woord is leeg zoals alle woorden die niet aan de werkelijkheid beantwoorden. Het woord wordt pas echt Woord in dfe bijbelse betekenis, wanneer „naar Zijnen wil Hij ons heeft gebaard door het Woord der waarheid, opdat wij zouden zijn als eerstelingen Zijner schepselen" (Jacobus 1:18).

Jacobus zegt hier dus duidelijk dat ons geloof pas dan echt is wanneer het geboren is uit het Woord van God. Ook volgens Jacobus moet er een wedergeboorte plaats hebben, een geboorte uit de Heilige Geest, en alleen dan ontstaan bij ons de vruchten van de Heilige Geest. En Jacobus wil dat dit ook zichtbaar wordt in hen die zich gelovigen noemen. Hij is afkerig van een ijdele woordentwist waarbij de één zegt dat hij geloof heeft en de ander zegt dat hij de werken bezit.

En „alle goede gave en alle volmaakte gift is van boven, van de Vader der lichten afkomende, bij Welken geen verandering is of schaduw van omkering" (Jacobus 1:17). Die goede gave komt dus niet van beneden, ontstaat niet van onder de mensen, om zich vervolgens aan God voor te stellen.

Geen zaligheid buiten Christus

Nog een ander punt waarin jij helemaal in tegenspraak bent met de Bijbel, is je mening dat elk mens, welke godsdienst hij er ook op na houdt, zalig kan worden. Als jij er zo over denkt, hoe kun je dan verklaren wat in de Handelingen van de Apostelen staat, 4:12: „En de zaligheid is in geen ander; want er is ook onder de hemel geen andere Naam, die onder de mensen gegeven is, door Welke wij moeten zalig worden". Volgens Petrus is dus de enige naam waarin wij zalig kunnen worden, Jezus Christus. Wanneer een mens dus de zaligmaking in iets of iemand anders zoekt buiten Christus, dan is hij in tegenspraak met de Bijbel. Dat is ook van toepassing op de naam van Maria, de moeder van Christus, waarover jij spreekt in je brief. Wanneer jij van oordeel bent dat wij zalig kunnen worden in haar naam en dat we de zaligheid moeten zoeken bij haar, dan ben je in tegenspraak met de Bijbel zelf.

God méér gehoorzamen dan mensen

Ik zou je willen wijzen op de woorden van Petrus aan Johannes: „Oordeelt gij, of het recht is voor God, ulieden meer te horen dan God?" (Handelingen 4:19). Het is merkwaardig dat degene die deze dogma's verkondigen die in strijd zijn met de Schrift, zich opvolgers van Petrus noemen. Op deze manier zijn ze in strijd met woorden die Petrus door de Heilige Geest uitgesproken heeft.

En het verschrikkelijkste is wel dat er een mens is die zich noemt de plaatsbekleder van Christus en die beweert dat er andere namen buiten Christus zijn waardoor wij mede-zalig kunnen worden en die eveneens verkondigt dat de mens door zijn goede werken de zaligheid kan verdienen.

Wat mij zelf betreft, ik verheug er mij over dat ik in de Schrift ontdekt heb dat er maar één zaligmaker is: Jezus Christus, en dat we alleen door het geloof in Hem zalig kunnen worden en ik zou ook jou de vraag willen stellen: Oordeel zelf of het juist is om de mensen meer te gehoorzamen dan God. Dat wil dus zeggen of het verstandiger is om de leer van jouw kerk te volgen of de leer van God zelf in de Bijbel?

Met hartelijke groeten,

Dit artikel werd u aangeboden door: In de Rechte Straat

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 december 1978

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

ANTWOORD VAN BROEDER RODRIGUEZ:

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 december 1978

In de Rechte Straat | 32 Pagina's