Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Heb de Heere lief! … met uw hele wezen!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Heb de Heere lief! … met uw hele wezen!

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Heb Hem lief met heel uw hart! Hecht u aan Hem met uw ganse wezen!

Dat mag! "De Koning der eeuwen nu, de onverderfelijke, de onzienlijke, de alleen wijze God", aan Wie "eer en heerlijkheid in alle eeuwigheid zij" (I Tim. 1:17), wil uw Geliefde zijn. Hij wil u Zijn heerlijkheid openbaren. Zijn aangezicht over u doen lichten, zodat u schouwen moogt in Zijn adembenemende schoonheid.

Hij wil Zijn hart voor u openen, zodat u daar vol aanbiddelijke verwondering Zijn liefde voor u moogt zien, een liefde zo groot dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft om u die de eeuwige dood had verdiend, het eeuwige leven te kunnen schenken. De heilige, ontzagwekkende God gunt

u een blik in Zijn diepste wezen. Hij openbaart u het innigste van Zijn zijn: "God is liefde" (1 Joh. 4:8, 16).

En terwijl u vol bewondering staart in die gloed, ziet u hoe die liefde zich wendt naar de Zoon: "Deze is Mijn Zoon, Mijn Geliefde in Wie Ik Mijn welbehagen heb" (Mt. 3:17). Zie hoezeer de Vader Zich verlustigt in dat volmaakte Spiegelbeeld van Hem, "het Afschijnsel (van Zijn) heerlijkheid en het uitgedrukte Beeld van Zijn zelfstandigheid" (Hebr. 1:3). Maar zie ook hoe de stralenbundels

van die liefde zich nu door en over de Zoon heen keren naar u: "… tot prijs der heerlijkheid van Zijn genade door welke Hij ons begenadigd heeft in de Geliefde; in Wie wij hebben de verlossing door Zijn bloed, (namelijk) de vergeving der misdaden, naar de rijkdom van Zijn genade" (Ef. 1:6-7). Daarom: "Gezegend zij de God en

Vader van onze Heere Jezus Christus!" (v. 3).

Heb Hem lief met uw denken. Zet daarom uw overpeinzingen op Zijn Woord waarin Hij Zich aan u wil openbaren. Haal als een bij de honing uit deze bloem, die door de Heilige Geest is opengeademd. Hoor er het sonore geluid in van de Heilige Wind. de orkaan van de toorn Gods om de ongerechtigheid van ons, mensen. En luister naar het fluisteren van deze stille Adem, de Roeach Gods, over een liefde die niet meer uitgezegd kan worden omdat ze zo teer en zo alomvattend is.

Heb Hem lief met uw ganse hart. Ontsluit uw hevigste liefdebronnen en laat de door Hem levend gemaakte wateren van uw volle wezen uitvloeien naar Hem toe, zingend in vlammende dankbaarheid. Zucht om Hem, uw Geliefde; dorst naar Hem; smeek Hem uw tong te verfrissen met slechts een enkele druppel van Zijn schoonheid; hecht u aan Hem vast. Dat mag, dat mag! Hij wil het.

Heb Hem lief met het zuiverste van uw ziel en met al de leden van uw lijf, want Hij wil door Zijn Geest wonen in uw lichaam als in een tempel.

Heb Hem lief! Heb Hem nameloos lief! U hoeft zich door niets te laten remmen. Onze liefde tot onze vrouw, onze man, onze kinderen, onze ouders, heeft haar grenzen. We mogen de ander niet verafgoden. De liefde tot een dierbare overledene kan zelfs verworden tot een dodencultus.

Maar God moogt u grenzeloos liefhebben. U moogt met al de vezels van uw ziel zich uitrekken naar Hem toe, schreeuwen om Hem. U moogt het Hem voortdurend toejuichen "Ik heb U lief! Ik heb U grondeloos lief! Ik droog uit van liefde tot U! Ik hijg naar U! Ik sidder van passie voor U! Ik word verteerd door eerbied voor U! U bent mijn eeuwig-Aangebedene! Ik zink weg voor U in nietigheid en weet mij tegelijk opgevangen door de warmte van Uw Vaderhand". Heb Hem lief! U moogt dat ondanks uw zondigheid. Want Hij wil Zijn ontferming aan U kwijt. Hij wil Zijn Zoon in u verheerlijken, in u als aan een vrucht van Diens kruis, dat kruis dat voor ons, voor mij, de boom des levens geworden is, voor mij die had moeten sterven aan de boom des doods.

Laat u reinwassen door het bloed van… Zijn Zoon, Zijn Geliefde. Roem in Gods genade! Geloof in die onvoorstelbare liefde, dat Hij zozeer de wereld heeft liefgehad… Joh. 3:16. Geloof het tegen alle ongeloof in. Geloof in dit Licht tegen de duisternis in van het 'vlees' dat in u opstandig blijft tegen deze God van de liefde. Laat u als een verloren zoon, een verloren dochter, omhelzen door deze Vader der barmhartigheid. Laat u de ring van de innigste eenheid, de band van de goddelijke minne, om de vinger doen. Neem de schoenen aan voor uw voeten, die Hij u aanreikt. En laat u kussen door Hem, u, de door zonde besmeurde, door Hem, de Heilige, de Reine. Laat u door Hem leiden naar de feestzaal van de verzoening, waar de vreugde schalt en de verrukking van de liefde voert naar onv oorstelbare hoogten. En wees dankbaar, wees eindeloos dankbaar! Zeg het altijd weer hoe dankbaar u bent om zulk een heil, zulk een Heiland, zulk een vergevende liefde. Halleluja!

Dit artikel werd u aangeboden door: In de Rechte Straat

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 november 1986

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

Heb de Heere lief! … met uw hele wezen!

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 november 1986

In de Rechte Straat | 32 Pagina's