Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Tyrus en de Heilige Stoel

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Tyrus en de Heilige Stoel

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

We weten dat de zetel van de paus te Rome "De Heilige Stoel" wordt genoemd. Naar aanleiding daarvan:

In "Op de bres" las ik een artikel daarover, waaruit ik citeren wil, omdat het wijst op de merkwaardige overeenkomst tyssen Tyrus en het pauselijke Rome.

In Ez. 28:2 staat namelijk over de grote stad Tyrus: "Mensenkind, zeg tot de vorst van Tyrus: Zo zegt de Heere HEERE: Omdat uw hart zich verheft, en zegt: Ik ben God, ik zit in Gods stoel, in het hart der zeeën! daar gij een mens en geen God zijt, stelt gij nochtans uw hart, als Gods hart". De schrijver C.v.d. Woerd zegt daarover:

Wat een hoogmoed moet deze stad gehad hebben, dat er zoiets van haar gezegd kon worden. Wie wordt er met die vorst van Tyrus bedoeld? Wat is dan toch de betekenis van: "Ik zit in Godes stoel?"(SV)

Dikwijls wordt er in de Heilige Schrift geschreven over een stoel, maar een enkele keer wordt het woord 'stoel' gebruikt om er MACHT mee aan te duiden. Zo staat in Jer. 52:32, als Jojachin door de koning Evilmerodach van Babel uit de gevangenis verlost wordt, dat de koning met hem sprak en zijn stoel stelde boven de stoel der koningen, die bij hem te Babel waren.

(Dat deed mij terugdenken aan het gekrakeel over het feit dat de stoel van de paus bij de oecumenische gebedsdienst in Utrecht met de protestantse kerkvorsten een beetje vóór de andere stoelen had gestaan. HJH)

Wanneeer Jeruzalem en de tempel door Nebukadnezar verwoest zijn en daarmee de troon van David verdwenen is, is er groot leedvermaak in Tyrus en roepen haar inwoners: Heah (hoera)! zij is verbroken, de poort der volken!"

Dan gaan zij zich verbeelden dat ZIJ nu de stoel of troon kunnen bezetten. Dan moet Ezechiël op Gods bevel hen waarschuwen en tot de vorst van Tyrus die de grootste koopman is, zeggen: "Omdat uw hart zich verheft en zegt: ik ben God, ik zit in Godes stoel in het hart der zeeën! Daar gij een mens en geen God zijt, stelt gij nochtans uw hart als Gods hart"(Ez. 28:2 SV).

Maar dit is niet alleen tegen Tyrus gezegd. Er is nog een stad, waarvan de grootste koopman ook zegt dat hij op Godes stoel zit; ja, die zich bij sommige gelegenheden in een verheven stoel op de schouders van zijn dienaren laat ronddragen.

Het is bekend wat het gevolg van de hoogmoed van Tyrus is geweest: de totale vernietiging!

Datzelfde lot is door de profeten ook Rome aangezegd. Paulus schrijft in de tweede brief aan de Thessalonicenzen: "Die zich tegenstelt en verheft boven al wat God genaamd of als God vereerd wordt, alzo dat hij in de tempel Gods als een God zal zitten, zichzelf vertonende dat hij God is" (2:4). Als hij in de tempel zit, dan zit hij op een stoel als op een troon.

De overeenkomst is duidelijk: in beide teksten is sprake van het zich verheffen boven God, in beide teksten is sprake van het zitten in Godes stoel. Waar het in Ezechiëlgaat over Tyrus en zijn ondergang, daar gaat het bij Paulus over de laatste grote stad, die onder het oordeel Gods zal vallen en die men kent uit de Openbaringen: de stad op zeven heuvels gebouwd, Rome. Tot zo ver C.v.d. Woerd.

KOMMENTAAR:

De pausen verheffen zich niet met de mond boven God - ze noemen zich zelfs 'dienaar der dienaren Gods"-, maar wel in feite. (Ook de Heid. Cat. maakt in vr. 30 onderscheid tussen het belijden van Rome "met de mond" en "met de daad"). Zij menen dat God onvoorwaardelijk hun bevelen gehoorzaamt. Wanneer zij een aflaat uitschrijven, dan laat de Vader prompt een ziel eerder uit de vlammen van het vagevuur (een plaats waarover de Bijbel niets zegt en die dus uit de fantasie van de pausen is voortgesproten) vrij, wanneer iemand de door de paus uitgestippelde voorwaarden voor het innen van die aflaat vervult.

Wanneer de priester - de dominee heeft die macht niet - de woorden van de consecratie in de mis uitspreekt, verschijnt de Zoon van God op hetzelfde moment op het altaar onder de gedaanten van brood en wijn, die dan ook met goddelijke eer behandeld moeten worden.

Wanneer de paus het in zijn hoofd haalt om iets als dogma te proklameren zoals bv. Pius XII in 1950: de ten-hemel-opname van Maria, waarvan niets in de Bijbel is te vinden, dan hecht de Heilige Geest aan zulk een uitspraak meteen het etiket "onfeilbaar".

Onze vraag: Is dit niet een in feite "zich verheffen boven God", wanneer je op grond van je eigen redeneringen beweert dat God Zich zou hebben verplicht om op een dergelijke manier onvoorwaardelijk aan jouw bevelen te gehoorzamen? - terwijl de Schrift met geen enkel woord spreekt over zulk een macht, die hij aan de man van Rome zou hebben gegeven.

VAKANTIE-SP AARPLAN

Mogen wij u nog even herinneren aan het vakantie-spaarplan, waarvan we hopen, dat u daar met veel genoegen aan hebt meegedaan.

Wij stellen het op prijs, indien u de spaarpot uiterlijk 30 september wilt legen en het bedrag wilt overmaken op postbanknr. 901.000 t.n.v. In de Rechte Straat, Velp, met vermelding:'Houvast'.

Wij danken u heel hartelijk voor uw bijdrage en willen u tenslotte dringend vragen uw gaven gepaard te laten gaan met het gebed, opdat de inhoud van 'Houvast' ingang mag vinden in de harten van velen en opdat onder Gods zegen nog velen getrokken mogen worden uit de duisternis tot het wonderbaar licht.

Dit artikel werd u aangeboden door: In de Rechte Straat

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 oktober 1990

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

Tyrus en de Heilige Stoel

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 oktober 1990

In de Rechte Straat | 32 Pagina's