Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De jongste dag

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De jongste dag

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

"En vóór Hem zullen alle volken vergaderd worden, en Hij zal ze van elkander scheiden, gelijk de herder ae schapen van de bokken scheidt" Mattheüs 25:32.

Enkele weken geleden was het de eerste adventszondag, het begin van een nieuw kerkelijk jaar. Het einde van een kerkelijk jaar doet echter altijd denken aan de jongste dag. Dat is immers de dag waarop alle kerkelijke activiteiten afgelopen zullen zijn. Het is niet meer nodig, want er is geen mogelijkheid meer dat mensen zich bekeren.

De jongste dag… Het is de dag waarop Christus in glans en glorie zal terugkomen op de wolken des hemels. Tot grote vreugde van allen die op aarde als zondaar hebben leren knielen bij het kruis van Golgotha. Tot vrees en grote schrik van allen die Jezus links hebben laten liggen.

Jezus komt terug… En ieder mens zal dan voor Hem verschijnen. Alle volken, zegt de tekst. De engelen zullen alle volken van alle landerrvergaderen, nadat de opstanding der doden heeft plaats gevonden. Dat betekent dat niemand er aan ontkomt om voor deze Rechter te verschijnen.

De Christus van de Bijbel

Er wordt wel eens gezegd dat alle godsdiensten gelijk zijn. leder dient God op eigen wijze. En dat zou goed zijn. De Bijbel leert ons echter anders. Godsdiensten die bijvoorbeeld niets van Christus als Redder willen weten, zullen op de jongste dag aan de weet komen Wie ze verworpen hebben. Niet de god van hun eigen verbeelding zullen ze dan ontmoeten, maar de Christus van de Bijbel. En ook mensen binnen het christelijk geloof, die slechts een schijngeloof hadden, zullen dat aan de weet komen. Wie een Heere Jezus van eigen maaksel, als verlengstuk van de idealen van onze oude mens, heeft gediend en niet de Christus der Schriften, zal dan eveneens bemerken dat hij zich fataal vergist heeft. Immers, de Christus Die terugkomt op de jongste dag is niet een soort wereldleraar van onze wensen en dromen. Het is de Christus aan Wie alle macht is gegeven in hemel en op aarde. Het is Chrisen op aarde. Het is Christus Die de satan heeft verslagen, Die de dood heeft overwonnen, Die de zonde heeft verzoend. Het is die Christus Die de bevoegdheid van Zijn Vader, als hoogste Soeverein, heeft verkregen om de levenden en de doden te oordelen in een rechtvaardig oordeel. Daarom is er echt geen wrikken aan, als we deze Rechter zouden willen ontlopen. In wat voor bochten we ons ook wringen, het zal niet lukken Zijn Rechterstoel te ontgaan.

Hoge ernst

Dat is de hoge ernst van de boodschap van de Kerk. Om de mensen bekend te maken dat ze allen met deze Rechter te maken zullen krijgen. Om het bekend te maken tot aan de einden der aarde. Alle volken moeten het horen. Zendingswerk is ook echt nodig. Maar ook evangelisatie- arbeid bij buren, familie en bekenden. Opdat ze zich tijdig zullen bekeren. En ze niet bij de bokken, doch bij de schapen terecht zullen komen. Want de hemelse Rechter zal op de jongste dag de schapen van de bokken scheiden. De schapen aan Zijn rechterhand, de bokken aan Zijn linker.

Het gaat er dus om dat we schaap zijn van deze Herder en geen bok. Het is nodig dat we onze bokkestreken van zonde en vijandschap tegen de Heere gaan verliezen. En dat we schaap gaan worden, dat wil zeggen dat we Christus als goede Herder gaan volgen. Zegt HIJ Zelf niet steeds weer in de Bijbel: "Volg Mij!!…" Hem volgen wil zeggen: in Hem geloven, op Hem vertrouwen als onze Heiland en Redder. Want dat is Hij: Heiland en Redder. Hij heeft immers aan het kruis van Golgotha Zijn leven gegeven voor Zijn schapen. HIJ is echt de goede Herder. De Enige. Een tweede is er niet. Enkel bij Hem is het veilig in nood en dood.

De Goede Herder

Enkel Hij leidt de Zijnen voort door nacht en stormgedruis heen. Enkel Hij voert hen door het donkere dal van de schaduw des doods naar de immer groene weiden en verkwikkende waterbronnen. Hij is echt, werkelijk waar de goede Herder. Wat verhindert ons dan nog om Hem te volgen?… Volg Hem toch! Wees niet langer bokkig en dwars door uw eigen weg te gaan. Ga schaap worden en de Herder volgen… Ga bidden dat mooie kinder-gebedje: "Laat mij van Uw grote kudde, ook een heel klein schaapje zijn".

En wat is het fijn om schaap te zijn. Want dan mogen we op de jongste dag aan de rechterkant van Christus staan. Niet links op de plaats van de verdoemden, maar rechts op de plaats der zaligen.

Rechts staan

En wat is de norm die ons rechts of links doet staan? Is dat onze indeling van rechts en links? Vergeet het maar. God heeft Zijn eigen normen. Welke? Deze: leder die tijdens zijn aardse leven zijn toevlucht heeft genomen tot het bloed van Christus voor verzoening van zijn zonden, die mag rechts van Hem komen; ieder die tijdens zijn aardse leven dat bloed van Christus onrein heeft geacht, komt links. Is kiezen dan nog moeilijk? De jongste dag: Christus komt terug. In vol ornaat als Koning der ere. Tegelijk als Rechter, als rechtsprekende Schaapherder. Op aarde zijn schapen en bokken nog in één hok. Dan, op de jongste dag, zullen ze gescheiden worden… Nog is het mogelijk om schaap te worden! Laat uw tijd en kans niet voorbij gaan. Jezus komt terug. Alle schapen zien er verlangend naar uit. Maranatha: Kom Heere Jezus.

Dit artikel werd u aangeboden door: In de Rechte Straat

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 december 1993

In de Rechte Straat | 24 Pagina's

De jongste dag

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 december 1993

In de Rechte Straat | 24 Pagina's