Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Bijbel spreekt vaak over de vergeving der zonden

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Bijbel spreekt vaak over de vergeving der zonden

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het is opvallend hoe vaak de Bijbei spreekt over de vergeving der zonden.

Vele Oudtestamentische teksten worden in het Nieuwe Testament geciteerd. Denk aan Hebreeën 9:22:"… en zonder bloedstorting geschiedt geen vergeving". Denk ook aan Romeinen 4:7, waar Paulus Psalm 32 aanhaalt: "Zalig zijn zij, welker ongerechtigheden vergeven zijn en welker zonden bedekt zijn".

Zondoffer

In het Oude Testament is al duidelijk dat vergeving alleen mogelijk is als er een offer wordt gebracht. Dat offerbloed reinigde niet echt van de zonde, maar het wees op het verzoenende bloed dat de Heere Jezus zou gaan storten.

Door Zijn voldoening kan God vergeving schenken aan zondaren. De dood van Christus is de rechtsgrond voor de vergeving. Zij vloeit voort uit de gerechtigheid die Christus verwierf. De vergeving rust dus op goede rechtsgronden. Zo is tevens duidelijk dat enkel God, de Vader van onze Heere Jezus Christus, die vergeving kan schenken.

Zonde bedekken

Psalm 32 tekent de vergeving met het bedekken van de zonde. Niet dat wij zelf die zonden toedekken, want wij worden er juist aan ontdekt, maar God bedekt ze met het bloed der verzoening. Op deze wijze worden ze uitgewist, schoongewassen. We mogen weer met een schone lei beginnen. In Jesaja 55:7 lezen we:

"De goddeloze verlate zijn weg en de ongerechtige man zijn gedachten; en hij bekere zich tot den Heere, zo zal Hij Zich zijner ontfermen, en tot onze God, want Hij vergeeft menigvuldiglijk". Het is dus niet mogelijk om vergeving te ontvangen zonder bekering, zonder te breken met de zonde, heel concreet in onze handel en wandel. Wie niet bereid is zich te bekeren van zijn zonde, kan het ook niet menen als hij om vergeving vraagt. En bij dat vragen om vergeving hoort ook het belijden van onze zonden.

Zonde belijden

Dat lezen we in 1 Johannes 1:9: "Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, dat Hij ons de zonden vergeve en ons reinige van alle ongerechtigheid". Niet alleen bekering, maar ook schuldbelijdenis is dus nodig. Niet om daardoor een zekere waardigheid te krijgen, waardoor wij vergeving zouden verdienen, maar het is de weg waarin wij vergeving ontvangen en moed mogen putten uit Gods beloften. Dat laatste is het werk van de Trooster, de Heilige Geest, Die het geloof in Christus werkt en verzegelt. Maar de zekerheid van de vergeving, die de Geest werkt door het Woord, sluit niet uit dat het dagelijks gebed om vergeving nodig blijft. Denk hierbij aan Matthëus 6:12: "Vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren". We zondigen dagelijks en hebben dus dagelijks verzoening nodig. Het kan niet uitblijven of zo'n mens, die vergeving van God ontvangen heeft, gedraagt zich zelf ook vergevingsgezind jegens zijn naaste. Een goede boom brengt goede vruchten voort tot eer van God en tot heil van zondaren.

Om niet gerechtvaardigd

In de Romeinenbrief is het opvallend dat niet vaak het woordje "vergeving" gebruikt wordt, maar dikwijls het woord "rechtvaardigheid" en "rechtvaardige". Het gaat hier over dezelfde zaak. Het enige accentsverschil is dat bij vergeving meer de schijnwerper gericht is op God, Die zo vergevingsgezind is en bij rechtvaardiging komt de zondaar meer in het vizier, doordat deze die vergeving door het geloof aanneemt. Denk eens aan Romeinen 1:17: "Want de rechtvaardigheid Gods wordt in hetzelve (Evangelie) geopenbaard uit geloof tot geloof; gelijk geschreven is: Maar de rechtvaardige zal uit het geloof leven".

Denk vooral ook aan het gedeelte dat we lezen in Romeinen 3:21-31. Daar spreekt de apostel voortdurend over de rechtvaardigheid Gods, die geopenbaard is in het Woord en hij verbindt dat steeds met het geloof van Jezus Christus. "En worden om niet gerechtvaardigd, uit Zijn genade, door de verlossing, die in Christus Jezus is". Even later zegt hij dat God "rechtvaardigende is dengene, die uit het geloof van Jezus is". En in vers 28 klinkt het: "Wij besluiten dan, dat de mens door het geloof gerechtvaardigd wordt". In Romeinen 4 laat Paulus zien hoe Abraham alleen door het geloof gerechtvaardigd is en in Romeinen 5 beschrijft de apostel de vruchten van de rechtvaardiging, zoals vrede met God, de toeleiding tot die vrede, het roemen in de hoop op de heerlijkheid en in verdrukkingen onder het kruis. "Wij dan, gerechtvaardigd zijnde uit het geloof, hebben vrede bij God, door onze Heere Jezus Christus".

Als kort antwoord op een vraag van een lezer.

(Uit "Alles uit Hem" van Ds. C.G. Vreugdenhil)

Dit artikel werd u aangeboden door: In de Rechte Straat

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 juni 1996

In de Rechte Straat | 24 Pagina's

De Bijbel spreekt vaak over de vergeving der zonden

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 juni 1996

In de Rechte Straat | 24 Pagina's