Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

"Uit Vroeger jaren"

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

"Uit Vroeger jaren"

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

De tijd gaat zo haastig voorbij, dat wij met veel moeite tijd hebben om ons op de hoogte te stellen van de belangrijke gebeurtenissen van ons eigen leven. Veertig jaar geleden begon het tijdschrift IRS te verschijnen. Het was een feit dat men vele priesters van de Rooms-Katholieke Kerk uit de duistere onwetendheden van een religieus systeem ging halen, naar het Licht dat het Evangelie van Jezus Christus ons aanbiedt.

Datzelfde jaar

bevond ik me in het seminarie en stond op het punt om mijn studie filosofie te beginnen, die ik zou aanvullen met vier jaar theologie, totdat ik tot priester zou worden gewijd. Ondanks de twijfels en tegenstrijdigheden die ik in mijn kerk zag, had ik nooit kunnen denken dat ik op een dag het Licht zou gaan zoeken tussen diegenen van de reformatie, over wie me werd geleerd hen te bestrijden met allerlei doctrinaire argumenten. Aan het einde van elke theologische stelling waren de ketters, grondleggers van de reformatie, altijd als tegenstanders. Het is duidelijk dat men zich niet blootstelde aan haar hervormde leer. Ons werd geleerd het rooms-katholieke doctrinaire systeem te verdedigen tegen de aanvallen van de hervormden. Dit was een sluwe list, want anders liep men het grote risico dat velen werden overtuigd door de leer van de hervorming: het Evangelie van de zuivere genade van Jezus Christus door middel van het geloof.


Francisco Rodriguez is één van de mensen die op de Wartburg een tijdelijk thuis heeft gevonden. Eerst alleen, daarna samen met zijn vrouw. Ook zijn hun eerste twee kinderen hier geboren. Dit speelde in de beginjaren '70. Na de tijd hier, is hij met zijn gezin naar Ponferrada in Spanje vertrokken en daar begonnen met evangeliseren. Er is inmiddels een kleine gemeente gegroeid, waar onze broeder de prediker van mag zijn. Naast zijn gemeentewerk heeft hij, samen met ds. J.A. van Roest in Lunteren, de leiding over "En la Calle Recta", ons Spaanstalige blad. Hij verstaat en spreekt bijzonder goed Nederlands, zodoende is het vertaalwerk bij hem in goede handen. Bijgaand artikel is van zijn hand en bedoeld als een bijdrage aan ons jubileumjaar.


Voor mij

werd het normaal vanaf kind de priesterlijke kledij te zien en alle gerei die mijn familieleden gebruikten voor de mis, die zij lazen in de kapel van het huis. Een voorrecht dat weinig katholieke gezinnen hadden. Maar de wegen van de Heere zijn ondoorgrondelijk. Hij is machtig om iemand te trekken uit de meest volstrekte religieuze duisternis. Zijn familietraditie of zijn diepe kerkisme doen er niet toe.

De Heere verbreekt alle menselijke en religieuze ketens door de kracht van Zijn genade.

Ik voerde mijn priesterschap voor het eerst uit, belast met vier dorpen tussen de bergen in het noorden van Spanje. Die winter waren we vanwege de sneeuw meer dan 40 dagen zonder verbinding met de buitenwereld. In die opgelegde stilte en rust nam ik de beslissing om de Bijbel te lezen. Naast het vuur, begroet door het gefluit van de koude wind die tegen mijn raam beukte, was ik aan 't lezen, voor de eerste keer in mijn leven, alles wat was geschreven zonder vooroordelen en commentaar. Ik zag mezelf alleen en naakt voor het Woord van God. Mijn leven als priester sprak veel van de passages die ik las in de Bijbel tegen. De woorden hamerden in mijn oren: geloof, genade, eeuwig leven, Jezus Christus de enige Middelaar, door het offer van Zichzelf, één keer voor altijd, etc. Een andere zin die me angstig maakte bij het binnengaan van de kerk vol met beelden in het schemerdonker van de nacht, verlicht door een lichte olielamp, was: "Gij zult u geen beeld maken…. Gij zult u niet buigen voor hen, noch hen eren…. (Exodus 20:4).

Het lezen van de Bijbel liet zo'n indruk op mij achter, dat het vanaf dat moment voor mij onmogelijk was om door te gaan met het priesterschap zonder me een huichelaar te voelen. Ik sprak met mijn bisschop en hij trachtte het probleem op te lossen door me naar een andere plaats te sturen die gezelliger was. Maar ik accepteerde die oplossing niet zo eenvoudig en ik vroeg om de oplossing zelf te zoeken. Door middel van een andere priester kwam ik in contact met IRS.


Het lezen Van de Bijbel tiet zo'n indruk op mij achter, dat bet Vanaf dat moment Voor mij onmogelijk u/as om door te gaan met bet priesterschap zonder me een huichelaar te Voelen


Na vier jaar worstelen kwam ik in 1973 eindelijk in de Wartburg (Velp) aan. Daar begon ik te zien dat diegenen die ik altijd had gehouden voor doctrinaire tegenstanders, diegenen waren die de werkelijke betekenis kenden van de woorden: genade, geloof, eeuwig leven, offer van Christus, Woord van God. Ik woonde vijf jaar met mijn vrouw Sara in de Wartburg, in gezelschap van de familie Hegger. Daar werden onze twee oudste kinderen geboren: Rosa en José. Ik ontdekte de werkelijke betekenis van de reformatie in onze relatie met andere gelovigen en ik kende het werk van Christus door genade door middel van het geloof.

Ik ben onder jullie altijd onderwezen door de Heere, zowel in de goede keus als in de dwalingen.

Mijn intense dankbaarheid

gaat uit naar alle Nederlandse broeders die met hun gebed en hulp ervoor hebben gezorgd en nog zorgen dat veel katholieken, priesters of leken kennis krijgen aan de werkelijke geest van de reformatie: het Evangelie van de genade van Jezus Christus.

Degenen die vandaag in de katholieke wereld leven, waaruit wij door genade zijn vertrokken, waardeerden jullie werk en inspanningen zeer tijdens deze 40 jaar; en ik kan jullie getuigenis afleggen van de honderden brieven, afkomstig uit alle uithoeken van de Spaanstalige landen, die deze intense dankbaarheid jegens jullie in jullie ijver voor het zuivere Evangelie van Jezus Christus uitten.

"Mijn God zal alles wat jullie ontbreekt, vervullen overeenkomstig uw rijkdommen in glorie in Christus Jezus. God en onze Vader zij de glorie tot in alle eeuwigheid. Amen."

Dit artikel werd u aangeboden door: In de Rechte Straat

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1997

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1997

In de Rechte Straat | 32 Pagina's