Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een dubbele schat ontvangen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een dubbele schat ontvangen

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

"Zoon, uw zonden zijn u vergeven." Markus 2:5

Het is als een lopend vuurtje rondJezus is weer in de stad. Hgegaan: Hij is daar en daar. Velen zijn uitgelopen om Hem te zien en te horen. Tot hen allen richt Jezus het Woord en daarin wijst Hij hen de weg tot de zaligheid. Zo doet de Heiland nog. Met maar één doel: opdat zondaren gered zouden worden. Opdat verloren mensenkinderen behouden zouden worden door het geloof in Christus. In die weg zal God verheerlijkt worden. Zo heeft Christus steeds weer de eer van God op het oog. Maar dan ineens zien de mensen die buiten staan een paar mannen aankomen. Ze dragen een matras met daarop hun zieke vriend. Hij kan niet lopen en nu willen die vrienden hem naar Jezus brengen, omdat ze geloven dat Jezus hem kan genezen. Als ze bij het huis komen waar Jezus is, wacht hun echter een grote teleurstelling. Het is zo druk dat ze er nooit door kunnen met hun zieke. Niemand gaat opzij. Wat kan een mens last hebben van andere mensen en wat kunnen we elkaar toch in de weg staan om naar Jezus te gaan.

We zien hier hoe het echte geloof Wzich niet door mensen laat terugdringen, noch belemmeren. Satan mag dan listig zijn en sterk, God is sterker. De vier vrienden maken snel hun plan. Ze beklimmen de trap die voert naar het platte dak en daar breken ze het dak open door een aantal losse tegels weg te halen. Als ze vanwege de mensenmassa Jezus niet kunnen bereiken, dan maar door het dak heen naar Jezus. Laat niets u en jou ervan weerhouden om tot Jezus te gaan. Want hoe we ook komen, door de deur of door het dak, Christus zal ons nooit wegsturen. Wie in het geloof de toevlucht neemt tot de Heiland, tot hen zegt Jezus zelf: "Wie tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen.".

Als de mannen hun zieke vriend Adoor het dak laten zakken voor de voeten van Jezus, dan zegt Deze: "Zoon, uw zonden zijn u vergeven." Dat woord had niemand verwacht. Deze zieke kwam toch voor genezing4En dan, zonder verder te vragen, zeggen: "Zoon, uw zonden zijn u vergeven." In één keer stoot Jezus hier door naar de kern van de zaak. Wij zien alleen de buitenkant. De mens ziet aan wat voor ogen is, maar de Heere ziet het hart aan. En daar zag Jezus geloof. Daar ziet Jezus ook de wortel van alle kwaad, namelijk de zonde. Daarom begint Hij niet met wat uiterlijk vertoon. Nee, Hij tast het kwaad aan in de wortel. "Zoon, uw zonden zijn u vergeven." Dat was het immers waarvoor Jezus naar deze aarde was gekomen. Waarom Hij de naam Jezus droeg. "Want Hij zal Zijn volk zaligmaken van hun zonden." Voor de zonden van deze verlamde, voor uw en jouw zonden kwam Jezus de prijs van Zijn leven betalen. Dat is de kern geweest van Zijn prediking, dat is het hart van de woord verkondiging anno 2003. Maar dat is ook de kern geweest van al Zijn wonderen. Van die kern heeft ook deze verlamde weet gehad. Dat heeft Jezus gezien.

Wij mensen praten soms veel met Welkaar. Ook als we naar een zieke gaan. We praten dan vaak over de ziekte en hoe de zieke het lichamelijk maakt. Dat mag, maar hoe weinig gaan onze gesprekken over de kern. Dat het erop aankomt, of we gezond zijn of ziek, dat we vergeving van zonden hebben leren zoeken en vinden in het allesreinigende bloed van Christus. Want buiten Hem is er geen leven, maar een eeuwig zielsverderf. Christus heeft in Zijn oneindige liefde uw behoud op het oog. En dan geeft Hij het grootste wat Hij heeft: vergeving van zonden en eeuwig leven. Kom dan met lege handen en een van verlangen brandend hart tot uw Heiland en ontvang van Hem genade voor genade.

Zo begint Jezus bij het begin. Het Zkwaad in de wortel aanpakken. Het grootste probleem van deze verlamde is niet zijn ziekte, maar zijn zonde. Daarom begint Jezus daar. Het is het voornaamste dat een mens van zijn zonden verlost wordt en zo daadwerkelijk bevrijd mag zijn. Hier schenkt Jezus ook lichamelijke genezing als Hij tegen de verlamde zegt: "Sta op, neem uw beddeken op en ga heen naar uw huis." En de man stond op en ging heen, genezen en wel. Zo wil de Heilige Geest Zijn ontdekkende werk doen in ons leven, opdat we uiteindelijk door Jezus genezen zouden worden. Genezen van de dodelijke kwaal van de zonde. "Mijn zonde maakt mij het voorwerp van Gods toorn." Maar Christus wil ons daarvan redden en zo onze zielen reinigen en genezen. Wie dat gelooft, die zal opstaan en huppelen van zielenvreugd. Dan zingen we God lof en nodigen we ook anderen tot Jezus.

Dit artikel werd u aangeboden door: In de Rechte Straat

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 februari 2003

In de Rechte Straat | 16 Pagina's

Een dubbele schat ontvangen

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 februari 2003

In de Rechte Straat | 16 Pagina's