Lea
>
Lea was de oudste dochter van Laban, de broer van Rebekka. Zij was dus evenals haar jongste zus Rachel een nicht van Jakob. Rachel was schoon van aangezicht, maar Lea had ‘tedere ogen’ zo lezen wij. Dat betekent dat Lea fletse ogen had. Dat vond een oosterling lelijk. Een knappe vrouw had vurige zwarte ogen. Jakob ging daarom aan Lea voorbij en hij had Rachel lief. Lea had Jakob echter wel lief, maar die liefde bleef onbeantwoord, omdat Jakob haar zuster Rachel beminde. Laban heeft Jakob echter bedrogen en aan dat bedrog van haar vader heeft Lea meegewerkt. Zo werd Lea de vrouw van Jakob in plaats van haar zuster Rachel. Dat moet iets vreselijks voor Jakob zijn geweest, want hij had zeven jaar gewerkt bij zijn oom Laban voor Rachel en in plaats van Rachel krijgt hij Lea. Laban doet Jakob dan echter het voorstel dat hij Rachel ook wel kan krijgen, maar dan zal hij nog zeven jaar bij hem moeten dienen. Jakob heeft dat voorstel van Laban aanvaard en aan het einde van de huwelijksweek krijgt hij Rachel al als vrouw. Nu moet Lea haar man delen met Rachel. Nee, het is nog veel erger. Ze moet hem niet delen met Rachel, maar ze moet haar man helemaal afstaan aan Rachel. Lea is de ‘gehate’, dat betekent dat zij werd gepasseerd. Wat zal Lea daaronder gelegen hebben. De liefde van Lea bleef onbeantwoord. Jakob schonk alle aandacht aan Rachel en aan Lea ging hij geheel voorbij.
Jakob kon echter zijn liefde wel schenken aan Rachel, maar hij kon haar geen kinderen geven. Lea heeft Jakob wel kinderen gegeven en in de namen, die Lea aan haar kinderen heeft gegeven, komt haar strijd tegen Rachel zo duidelijk openbaar. Lea heeft echter één ding niet verstaan. Zij heeft niet verstaan, dat als het goed is de kinderen geboren worden uit de liefde en niet de liefde uit de kinderen. De liefde van Jakob tot Rachel was echter een vleselijke liefde. De banden van de vleselijke liefde worden echter verbroken. Dat is gebeurd met Rachel aan de weg naar Bethlehem. Daar is Rachel in het kraambed gebleven en daar heeft Jakob haar begraven. Straks gaat Jakob zelf sterven in Egypte. En dan wil Jakob begraven worden in het land Kanaän. Dan wil hij begraven worden in het familiegraf dat zijn grootvader Abraham gekocht heeft van de zonen van Heth. Jakob wil begraven worden in de spelonk van Machpela. Hij wil begraven worden bij Abraham, Sara, Izak, Rebekka en Lea. Rachel lag begraven aan de weg naar Bethlehem, maar Lea had Jakob laten begraven in de spelonk van Machpela. En daar wil Jakob nu ook begraven worden. Dat was Jakobs laatste beschikking (Gen. 49:31). De liefde van Lea heeft Jakob in zijn leven nooit beantwoord, maar als hij gaat sterven dan is Jakob op zijn plaats. Dan spreekt Israël en Israël dat is het nieuwe leven. Dan gaat het niet over de vleselijke liefde tot Rachel, maar dan gaat het over de geestelijke liefde van Jakob tot Lea. Die band wordt nooit doorgesneden. Jakob wil bij Lea begraven worden. Lea was ook zo vaak vleselijk bezig in haar strijd tegen Rachel. In haar strijd om de liefde van Jakob. Nu had Lea iets dat Rachel miste. Rachel was een opstandige vrouw, die maar niet onder God kon komen. Bij Lea was dat zo anders. Bij de eerste drie kinderen die zij Jakob mocht baren, zat Lea er zo met zichzelf tussen. Hoe anders werd dat toen zij haar vierde zoon Juda mocht baren. Toen mocht Lea er tussen uit vallen en mocht zij de Heere bedoelen. Want Juda betekent: Godlover. Lea heeft gezegd bij de geboorte van haar vierde zoon: ‘Ditmaal zal ik den HEERE loven.’ Lea mocht God bedoelen en dat is nu alleen maar mogelijk door genade. Lea kende evenals Jakob het leven der genade. Rachel was daar een vreemdeling van. Zij stierf als een opstandige vrouw, die maar niet onder God kon komen. Rachel had het op haar sterfbed nog over haar smart. Zij stond met zichzelf in het middelpunt. Zij is de vrouw van het zelfbeklag. Bij de geboorte van de vierde zoon van Lea stond niet Lea, maar God in het middelpunt. Wie staat er in ons leven in het middelpunt?
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 september 2004
Kerkblad | 12 Pagina's