Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Levi

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Levi

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Zowel Simeon als Levi werden getroffen door het oordeel der verstrooiing. Dat oordeel was echter tevens hun zegen. Was er in het oordeel geen onderscheid, in de zegen was dat er wel. De oude Jakob heeft op zijn sterfbed Simeon en Levi in één adem genoemd, maar zo is het niet als Mozes in de vlakke velden van Moab zijn zegen uitspreekt over de stammen van Israël. Dan ontvangt Simeon geen zegen, maar Levi wel. Over Levi horen wij Mozes zelfs een zeer uitvoerige en een rijke zegen uitspreken. Wat zien wij hierin duidelijk de vrijmacht van God, Die een onderscheid maakt waar geen onderscheid is. De naam Levi is afgeleid van een Hebreeuws werkwoord, dat ‘zich hechten’ betekent. Wij kunnen de naam Levi daarom ook vertalen door: samenbinden. Lea heeft gehoopt dat deze derde zoon haar zou samenbinden met haar man Jakob. Daarom heeft ze bij de geboorte van Levi gezegd: ‘Nu zal zich ditmaal mijn man bij mij voegen, dewijl ik hem drie zonen gebaard heb’ (Gen. 29:34). Maar wat is het anders gegaan dan Lea had verwacht. Inderdaad is die naam waarheid geworden in het leven van Levi. Want Levi heeft zich samengebonden met Simeon, toen zij de inwoners van Sichem op een lafhartige wijze hebben vermoord. De Heere heeft Levi echter willen verhogen uit de moordspelonk. Levi ging niet in een andere stam op, zoals met die van Simeon geschiedde. De stam van Levi werd verwaardigd om de Heere te dienen in het heiligdom. Zo ging de naam Levi ook nog op een andere wijze in vervulling. Want de naam Levi wijst ons ook op samenbinding in de zin van verzoening. Dan gaat het over de verzoening tussen de heilige God en Zijn schuldig volk. Levi mocht werkzaam zijn in de dienst der verzoening. Aanvankelijk was het de bedoeling dat de oudsten van Israël die dienst zouden waarnemen in het heiligdom. Dat is bij de Sinaï anders geworden. Daar heeft het volk gedanst rondom het gouden kalf. Daar heeft de stam van Levi waarschijnlijk niet aan meegedaan. Als Mozes de roep doet horen, nadat hij van de berg Sinaï is afgekomen en de twee stenen tafelen in stukken heeft gebroken: ‘Wie de HEERE toebehoort, kome tot mij!’, dan lezen wij: ‘Toen verzamelden zich tot hem al de zonen van Levi’ (Ex. 32:26). De zonen van Levi zijn met getrokken zwaard door het leger van Israël gegaan van poort tot poort. En er werden op die dag drieduizend mannen van het volk van Israël gedood. Toen heeft Levi zijn broederen niet gekend.

Levi had weleer samen met Simeon het zwaard ontbloot om de inwoners van Sichem te doden. Dat was een onheilige strijd. Toen ging het om de eer van de familie te redden. Hier gaat het echter niet om de eer van mensen, hier gaat het over de eer van God. In deze gerichtshandeling komt de keus van Levi openbaar. Zoals eenmaal in Egypte ook de keus van Mozes, die afkomstig was uit de stam van Levi, openbaar was gekomen. Mozes heeft van de stam van Levi mogen getuigen: ‘Want zij onderhielden Uw Woord, en bewaarden Uw verbond’ (Deut. 33:9b). Zo heeft Levi eigenlijk de meest schone erfenis van alle stammen gekregen. De stam van Levi mocht met David getuigen: ‘De snoeren zijn mij in liefelijke plaatsen gevallen; ja een schone erfenis is mij geworden’ (Ps. 16:6). Een schonere erfenis is er toch niet denkbaar. Levi mocht dienen in het heiligdom. Levi mocht bij God wonen. Alleen de mannen van de stam van Levi mochten dienen in het heiligdom. De zonen van Aäron mochten zelfs als priesters dienen. Dat had Levi niet verdiend, maar de Heere kwam ze uit genade te verhogen. Die genade is nu alleen mogelijk door de enige Hogepriester, de Heere Jezus Christus. Want het hogepriesterschap van Aäron en zijn nakomelingen wees heen naar Christus, maar riep ook om Christus. Heel de dienst der verzoening was een heenwijzing naar Hem. In Hem zijn alle schaduwen vervuld. Ook de Levieten waren zondige mensenkinderen. Dat blijkt wel duidelijk uit het oproer van Korach, Dathan en Abiram. Korach was afkomstig uit de stam van Levi. Korach was niet tevreden met de plaats waarop de Heere hem stelde. In Korach kwam de opstand tegen het soeverein welbehagen des Heeren openbaar. In het paradijs waren wij al niet tevreden met de plaats waarop wij werden gesteld. Daar wilden wij al als God zijn. Dat leeft in ons aller hart. Dat leefde ook in het hart van de Levieten. Het is door Gods weerhoudende genade als er bij ons mensen niet uitkomt, wat er leeft in ons hart. Bij Korach kwam het naar buiten. Hij kwam in opstand. Waarom moest hij nu dienen als Leviet? Hij kon toch ook wel hogepriester of priester zijn? Waarom was dat alleen voor Aäron en zijn zonen weggelegd? De Heere heeft die opstand voorbeeldig gestraft. De Heere laat de zonde niet ongestraft. Ook van Zijn liefste kinderen niet. Dat blijkt zo duidelijk uit de zonde van Mozes en Aäron bij de twistwateren van Meriba. Daar hebben Mozes en Aäron de Heere niet geheiligd. Daarom mochten Mozes en Aäron het land der belofte niet binnengaan. Zij mochten dat oordeel echter aanvaarden. Gods genade was voor hen genoeg. Zij kregen een beter erfdeel. Niet in het aardse Kanaän, maar in het hemelse Kanaän. Daar mochten zij ingaan door de grote Samenbinder, de meerdere Levi. Hij bindt samen wat wij door de zonde hebben verbroken. Want het zijn immers onze zonden, die een kloof hebben gemaakt tussen God en onze ziel. Maar nu is het door Hem mogelijk om zalig te worden. Het priesterschap van Levi was slechts voor een tijd, maar het priesterschap van Christus is naar de ordening van Melchizedek en dat priesterschap duurt tot in eeuwigheid.

Hier op aarde is alles met gebrek. Ook Gods kinderen zijn gezalfd met de Heilige Geest tot het priesterlijk ambt. Hun bediening op aarde is echter gebrekvol. Wat een zonde kleeft er niet aan hun bediening. Hoe anders zal het in de hemel zijn. Daar zullen Gods kinderen God Drieënig dag en nacht dienen in Zijn tempel. Dan krijgt God alleen de eer en dat is nu de zaligheid van Zijn volk.

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 oktober 2004

Kerkblad | 12 Pagina's

Levi

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 oktober 2004

Kerkblad | 12 Pagina's