Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een ongelovige gelovige

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een ongelovige gelovige

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

En Thomas antwoordde en zei tot Hem: Mijn Heere en mijn God!
Johannes 20:28

Wie loopt daar door de straten van Jeruzalem? Het is Thomas. Waar gaat hij heen? Hij gaat naar zijn vrienden. Samen hebben ze drie jaar lang met de Heere Jezus gereisd door het land. Hij had gedacht dat Jezus de Christus zou zijn. Hij hoopte dat er vrede in het land zou komen en dat Gods koninkrijk zou aanbreken. Dat is niet gebeurd. Jezus is gestorven. Hij heeft Zich niet eens verzet. Hij stierf aan het kruis. Thomas vindt het verschrikkelijk. Hij is zo geweldig bedroefd. Een week geleden zijn de discipelen gekomen. Ze hebben heel blij tegen hem gezegd dat Jezus is opgestaan uit de dood. Hij kan dat niet geloven. Dat is veel te mooi om te geloven. Natuurlijk wil iedereen wel dat Jezus is opgestaan, maar Thomas wil zich niet door al die mooie dromen laten meenemen.

Hij heeft nogal bits naar zijn vrienden gereageerd. Ik wil met mijn eigen vingers het gat voelen waar de spijkers in zijn handen hebben gezeten, heeft hij gezegd. Hij zei eigenlijk tegen de andere discipelen: Jullie zijn veel te goedgelovig. Het kan niet waar zijn wat jullie denken. Maar toch was Thomas er niet gelukkig mee. Hij voelde zich zo diep bedroefd. Het knaagde aan hem. Kon hij maar net als zijn vrienden geloven dat Jezus was opgestaan uit de dood. Dan zou alles anders zijn. Veel mensen vinden het niet erg om niet in de Heere te geloven, maar voor Thomas was het ongeloof een zware last.

Het is weer zondag. Thomas voelt zich alleen. Wat zal hij doen? Hij besluit naar zijn vrienden te gaan. Hij wordt erheen getrokken. Zo loopt hij op die zondagavond door de straten van Jeruzalem. Hij klopt op de deur. De negen jongeren van Jezus zitten bij elkaar. Ze praten druk met elkaar over de opstanding van hun Meester. Hartelijk laten ze hem binnen. De deur gaat weer op slot. Er is nog een heleboel vrees en angst bij de discipelen. En dan! Thomas durft het niet te geloven. Als de deur gesloten is, staat Jezus in het midden. Hoe Hij binnen gekomen is? Dat is niet zo belangrijk. Hij is er. Hoe machtig is de Heere Jezus. Hij komt in gesloten huizen, en ook in gesloten harten. Jezus spreekt: ‘Vrede zij u!’ Hoe bekend is deze stem. Thomas herkent de stem uit duizend andere stemmen. Het is de stem van zijn lieve Meester. Hij schaamt zich vreselijk dat hij niet heeft geloofd in de opgestane Heiland. Die ene groet van Jezus werkt zo krachtig in het hart van Thomas. Alle ongeloof en onrust verdwijnen. Wat zegt Jezus tegen Thomas? Krijgt Thomas allemaal verwijten naar zijn hoofd dat hij niet geloofde dat Jezus was opgestaan? Ik heb het tijdens Mijn omwandeling gezegd dat Ik zou opstaan uit de dood. Waarom heb je dan niet geloofd dat je vrienden Mij hebben gezien? Hoe vriendelijk is Jezus! Breng je vinger maar in Mijn handen. Steek je hand maar in de wond in Mijn zijde. Thomas hoeft niets meer te voelen. Hij heeft alleen gezien. Dan breekt het geloof in zijn hart door. Het was er al, maar het lag onder een dikke laag as. Nu bloeit zijn hart open naar de Heere Jezus. Dan gaat zijn mond ook open: Mijn Heere en mijn God!

Thomas was een aartstwijfelaar. Hij is overtuigd van het onmogelijke, namelijk de opstanding van de Heere Jezus Christus. Thomas gelooft als een apostel. Het staat in de Bijbel, opdat ook wij zullen geloven in de opstanding van de Heere Jezus. De Heere Jezus zal niet aan ons verschijnen zoals aan Thomas. Dat is ook niet nodig. Door de verschijning aan Thomas verschijnt Hij ook aan ons. Door de Heilige Geest ontmoeten we de opgestane Heere Jezus in de verschijning aan Thomas. Dan komt hetzelfde geloof in ons hart en dan zeggen we ook hetzelfde als Thomas. Dan is de Heere Jezus onze Heere. Hij heeft alles over ons te zeggen. We willen Hem volgen, hoe Zijn weg dan ook is. Dan is Jezus ook onze God. Hij is een goddelijke Zaligmaker. Er is geen zonde in je hart die Hij niet kan overwinnen. Heb je nog zonden? Laat deze God de overwinnaar over de zonden in jouw hart, jouw mond en jouw hele leven zijn.

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 april 2009

Kerkblad | 12 Pagina's

Een ongelovige gelovige

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 april 2009

Kerkblad | 12 Pagina's