Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jongerenpagina

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jongerenpagina

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Bespreken met je ouders?
Soms voel je je totaal onbegrepen. Dan is het alsof niemand snapt wat je bedoelt, waarom je iets vindt, wat de reden is dat je iets zegt. Waarschijnlijk heb je dat vaker bij ouderen dan bij je vrienden, toch? Pas vroeg ik na een avond met jongeren, wie van hen ‘moeilijke dingen’ met zijn ouders besprak. Bijna de hele groep deed dat, geweldig! We ontdekten samen dat het niet altijd gemakkelijk is. Ouderen leven in een andere wereld, begrijpen soms niets van Hyves, stappen of nieuwsgierig surfen. Ze zijn er zelfs bezorgd over, vaak terecht. In jouw ogen misschien onbegrijpelijk. Je verdedigt je, je schopt ertegen. ‘Jullie snappen het niet eens!’ klinkt het dan heftig door je hoofd, of door de kamer. Tijdens die avond met jongeren, was er een moeder in de zaal. Ze zei: ‘Jongens, jullie zijn hetzelfde als wij!’ Bedoelde ze dat jongeren hetzelfde zijn als ouderen? Nee, ze bedoelde dat ze net zo gemakkelijk verleid worden, dat ouderen geen haar beter zijn. Dat verbindt. Het betekent dat ze jou ten diepste ook begrijpen; want wie zichzelf kent, vindt niemand tegenvallen.

Tip: begin als je alleen bent met je pa of ma eens eerlijk over wat je bezighoudt. In de auto, tijdens de vaat of op de bank. Gewoon, heel open vertellen waar je mee zit. ‘Pap, ik heb vaak zondige gedachten, had u dat ook?’ Misschien kleur jij dan, of je vader. Waarschijnlijk is het even stil, maar reactie volgt, altijd. Niet? Ga dan (doe dat trouwens altijd!) met je zorgen naar de Heere. Hij kent je, Hij weet wat verzoeking is. ‘Want wij hebben geen Hogepriester, Die niet kan medelijden hebben met onze zwakheden, maar Die in alle dingen, gelijk als wij, is verzocht geweest, doch zonder zonde’ (Hebr. 4:15).
Steven Middelkoop (jeugdwerkadviseur)

Bijbelstudie
Van toen aan begon Jezus Zijn discipelen te vertonen, dat Hij moest heengaan naar Jeruzalem, en veel lijden van de ouderlingen, en overpriesteren, en Schriftgeleerden, en gedood worden (…). Matth. 16:21

Wat kunnen wij een verkeerd beeld en verkeerde gedachten van Gods Koninkrijk hebben. De discipelen hadden ook nog maar weinig begrepen van de diepste bedoeling van de komst van de Heere op aarde. In de verzen die volgen lezen we dat Petrus’ ogen blind waren voor de noodzaak van Christus’ sterven. Hij deed in feite zijn best om te voorkomen dat het sterven van de Heere Jezus zou plaatsvinden. En toch weten wij dat Petrus een bekeerde man was. Maar ook dan moet je nog iedere dag leren! En bestraft worden zoals Petrus. Bid je zo ook in deze lijdenstijd of je mag leren om Zijn lijden echt te verstaan? De discipelen konden de gedachte van de kruisiging niet verdragen. Zij droomden van wereldse macht en aardse eer. Maar Gods Koninkrijk komt er slechts via het kruis van Golgotha. Geen verzoening zonder voldoening. Zonder lijden geen leven. En die weg gaat ook een christen. Dat beeld moet ook rechtgezet worden. Als mensen Christus volgen, moeten zij voorbereid zijn op moeilijkheden en zelfverloochening. Het vlees moet dagelijks worden gekruisigd. De duivel moet dagelijks worden weerstaan. Het is waar: ‘Zonder kruis geen kroon!’ Neem jij je kruis ook op?

Jouw vraag
Hoe kun je weten wat de weg van de Heere is in de keuze van je beroep?

Het is fijn dat je erover nadenkt wat de weg van de Heere is in jouw leven. Ik hoop dat je net als Samuël verlangend bent om de stem van de Heere te horen. Om je keuzes door Hem te laten leiden. Ons leven is vol met keuzes. Heel vaak denken wij dat we zelf onze keuzes kunnen maken. En dat doen we dan ook. Ik doe wat ik wil. Geleid door de verlangens van ons hart. En dat zijn zondige, verkeerde verlangens. In de keuze van je beroep is dat niet anders. Daarom is de vraag wat de drijfveer achter je keuze(s) is. Misschien laat je je beroepskeuze afhangen van het salaris dat je ermee kunt verdienen. Je wilt immers toch als je getrouwd bent wel een huis kopen. Of je wilt toch graag carrière kunnen maken. Of onbewust hoop je toch wat meer in de belangstelling te komen van andere mensen. Onderzoek je hart daarop! Het gaat niet om wat wij graag willen, maar wat God wil. ‘Dienende met goedwilligheid de Heere en niet de mensen’ (Ef. 6:7). Leeft dat in je hart? Bid om de leiding van de Heilige Geest. ‘Heere, maak mij Uwe wegen, door Uw Woord en Geest bekend.’ Want op de vraag wat de weg van de Heere is, is niet zo gemakkelijk een antwoord te geven.

Een paar dingen zal ik noemen. Allereerst ben je door God geschapen en heb je bepaalde gaven en interesses ontvangen. Hierin heeft God je leven dus al geleid! Ga bij jezelf na welke gaven je van de Heere mocht ontvangen. Je beroepskeuze gaat niet buiten je verstand om. De één kan met mensen omgaan en is zorgzaam. De ander heeft ruimtelijk inzicht en tekent met het grootste gemak een ontwerp. Weer een volgende heeft technische capaciteiten. Ook interesses mogen hierin meewegen, maar die moeten wel getoetst worden aan wat ik hiervoor schreef. Daarnaast gaat het in deze dingen niet om ons. Het gaat erom dat in alle dingen God aan Zijn eer komt. Dat is het doel. En dan zijn er bepaalde beroepen die hier onverenigbaar mee zijn. Als je onder biddend opzien een keuze mag maken, mag er zegen op rusten. Je ziet soms dat een bepaalde weg wordt afgesloten. Of dat iets juist gezegend wordt. Besef wel dat de Heere Zijn weg met jou stap voor stap gaat. Dit vraagt een vertrouwen op de Heere net als bij Abraham. Maar als Abraham achterom keek was hij er wel van overtuigd: Dit is Gods weg geweest. Het vraagt omgang met de Heere; het zoeken van de Heere (kloppen op Zijn deur) en voortdurend gebed (in het vertrouwen dat God naar je hoort). Je mag erop vertrouwen: ‘Wie Hem nederig valt te voet, zal van Hem Zijn wegen leren!’
Gerbrand de Jong (jeugdwerkadviseur)

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 maart 2010

Kerkblad | 12 Pagina's

Jongerenpagina

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 maart 2010

Kerkblad | 12 Pagina's