Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jongerenpagina

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jongerenpagina

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Loslaten
Iets ontvangen gaat mij beter af dan iets loslaten. Ik weet niet hoe het jou vergaat? De Heere geeft ontzettend veel. Kijk om je heen, laat het vijf minuten op je inwerken. Zo maar, vijf minuten van je kostbare tijd. Tel je zegeningen. Hoe hoog kom je uit? Is God dan niet goed? Soms gaat het echter net andersom, dan vraagt God iets terug. Iets wat je dierbaar is, iets waar je hart vol van is. Misschien wel het mooiste of liefste van je leven. Abraham kende dat: ‘Neem nu uw zoon, uw enige, dien gij liefhebt, Izak, en ga heen naar het land Moría, en offer hem aldaar tot een brandoffer op één van de bergen, dien Ik u zeggen zal.’ Drie dagen krijgt hij om dit te verwerken; hij moet zijn zoon teruggeven. Het allerliefste van zijn leven. Er gaat een zwaard door zijn hart. Bittere werkelijkheid. Loop jij ook zo rond? Met lege handen en een brandend hart? Onzichtbare tranen, een diep verdriet? Vraagt God jou niet iets, maar alles? Buig je knieën, leg het voor Hem neer. Hij gaf Zijn Allerliefste, Hij gaf Zelf Zijn leven. God is goed, Hij baant een weg. Hij weet wat goed is, zoveel beter dan jij en ik. ‘Die met tranen zaaien, zullen met gejuich maaien. Die het zaad draagt dat men zaaien zal, gaat al gaande en wenende; maar voorzeker zal hij met gejuich wederkomen, dragende zijn schoven.’ Soms moeten dromen sterven, om leven te ontvangen.

Steven Middelkoop (jeugdwerkadviseur)

Jouw vraag
Bekering is toch een eenzijdig werk van God en God is toch almachtig? Dus maakt het niet uit wat je doet, want als God je zalig wil maken, dan doet Hij het evengoed wel.

Bedankt voor je vraag. Vaker krijg ik dit soort vragen. Inderdaad, wij hebben een almachtig God. Betekent dat dan, dat wij ons tuintje netjes bijhouden, van het leven genieten en heerlijk op vakantie gaan en dat we alles wat er in deze wereld gebeurt maar laten gaan? Want God is almachtig en Hij zal wel zorgen voor al die mensen die in Afrika door de hongersnood zijn getroffen! God is almachtig, dus waar maak ik me eigenlijk nog druk over? Mogen we zo leven? Natuurlijk niet … God werkt wel middellijk en maakt daarbij gebruik van mensen. Zo mogen hulpverleners als het ware de handen van God zijn. Je mag Gods almacht niet uitspelen tegenover je eigen verantwoordelijkheid naar je naaste toe. En zo ook als het gaat om de bekering: dan maakt de Heere ook gebruik van mensen, namelijk van mensen die Zijn Woord aan jou verkondigen! Zij mogen de stem van God zijn naar jou toe en de Heere heeft dan ook een boodschap voor jou. En die boodschap luidt: ‘Zoekt de HEERE, terwijl Hij te vinden is; roept Hem aan terwijl, Hij nabij is’ (Jes. 55:6). Met eerbied gesproken, het gaat hierbij dus niet om het zoeken naar een speld in een hooiberg. Want de profeet zegt erbij: ‘terwijl Hij te vinden is …’ De Heere laat Zich vinden … Hij heeft ervoor gezorgd dat je in een christelijk gezin opgroeien mag, of dat je op een of andere manier in contact gekomen bent met de kerk. Hij brengt jou onder Zijn Woord. In dit alles is de hand van God te bespeuren! Gods werk dus! Van begin tot eind! Want waarom stond je wieg niet ergens in Azië? Is het niet de hand van God die je brengt onder het Woord? Is bekering dan een eenzijdig Godswerk? Zeker! Gelukkig maar, want anders zocht ook werkelijk niemand de Heere.

De Bijbel leert ons dat er van nature niemand is die God zoekt, ook niet tot één toe … Het is God Zelf, Die door Woord en Geest mensen de ogen opent en zoekende maakt … Maar nu niet gaan redeneren. Nu niet zeggen: Als God mij dan zoekende maakt, dan merk ik dat vanzelf wel en als ik dan zoeken ga, dan heb ik dat toch niet van mezelf. Nee, zo niet! Niet redeneren, maar aanroepen! We lezen in de Schrift: ‘Want een ieder die de Naam des Heeren zal aanroepen, zal zalig worden’ (Rom. 10:13). Je vinger bij Gods Woord gelegd. We zingen er toch van: ‘Wie Mij aanroept in de nood, vindt Mijn gunst oneindig groot’? En achteraf bezien: Wie was nu de eerste? God! Wie zal de Laatste zijn? God! Hij is de Alfa en de Omega. Hij zocht mij en Hij vond mij en daarom blijft over: ‘Mijn God, U zal ik eeuwig loven omdat Gij ’t hebt gedaan’ (Ps. 52:7 berijmd). De Heere opende mijn ogen en mijn hart. Hij overwon mijn vijandschap met Zijn liefde. Mag je dat ook weten? Hem alleen de eer!

Bijbelstudie
‘En bedroeft de Heilige Geest Gods niet, door Welken gij verzegeld zijt tot de dag der verlossing.’ Éfeze 4:30

De Heilige Geest kunnen we bedroeven, maar de vraag kwam bij mij boven: Kunnen we de Heilige Geest ook verblijden? Ik denk het wel, want ik geloof dat juist blijdschap iets is wat hoort bij de Heilige Geest. Het is de Heilige Geest Die sieraad voor as kan geven, vrolijkheid voor treurigheid en het gewaad van lof voor een benauwde geest. Echte Bijbelse blijdschap is dan ook een vrucht van de Heilige Geest. Je komt deze blijdschap bijvoorbeeld tegen in Lukas 10:21: ‘Te dier ure verheugde Zich Jezus in de geest, en zeide: Ik dank U, Vader! Heere des hemels en der aarde, dat Gij deze dingen voor de wijzen en verstandigen verborgen hebt, en hebt dezelve den kinderkens geopenbaard; ja, Vader, want alzo is geweest het welbehagen voor U.’ Wij verblijden de Heilige Geest als we van geen andere naam willen weten dan van die ene Naam onder de hemel gegeven tot zaligheid. We verblijden de Heilige Geest als wij ons door de Geest laten leiden. We verblijden de Heilige Geest als wij de Heere dienen en in Zijn wegen gaan en ons leven richten naar het Woord van God. We verblijden de Heilige Geest als we vrijmoedig getuigen van de Naam van de Heere Jezus ook tegenover anderen. We verblijden de Heilige Geest als wij ons bekeren van een weg die niet goed is. Het is wel zo gezegd: als wij het boetekleed aandoen, dan doet de Heilige Geest het feestkleed aan. Onderzoek je hart en leg je leven er maar eens naast. Bedroef de Heilige Geest van God niet! Nee laat ons veel meer de Heilige Geest verblijden. Juist dan moet het ons gebed zijn: ‘Och, schonkt Gij mij de hulp van Uwen Geest, mocht Die mij op mijn paân ten Leidsman strekken.’

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 augustus 2011

Kerkblad | 16 Pagina's

Jongerenpagina

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 augustus 2011

Kerkblad | 16 Pagina's