Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jongerenpagina

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jongerenpagina

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Jong tegen oud?
Een groepje jongeren staat te praten voor de kerk. De dienst is net afgelopen. Even later komen enkele ouderen naar buiten. Zonder enige vorm van aandacht lopen ze langs het groepje heen. Geen gesprek, geen groet. Ook de ouderling die volgt, lijkt de jongens niet te zien. Het tekent de kloof in deze gemeente tussen jong en oud. Jong en oud verstaan elkaar niet meer. Leven langs elkaar. Alsof ze hun eigen kerkje in de kerk hebben. Eenheid? Samen de Heere dienen? Nee: los zand. Het mist de juiste verbinding. Ik hoor het vaker. Er zijn allerlei verklaringen: verschil in generatie, in beleving, in communicatie. Het klinkt nogal ingewikkeld. Toch is het ook weer niet zo moeilijk. Er is ‘gewoon’ contact nodig, gesprek en aandacht voor elkaar. Een opdracht voor ouderen en jongeren! Ken je die man, die een paar banken verder zit? Maak jij wel eens een praatje met de eenzame vrouw die in de hal staat? Groet jij haar als je gaat zitten? Er zijn zoveel mogelijkheden om elkaar in het hart te kijken. Breng bijvoorbeeld als jv eens een bloemetje rond de feestdagen. Of zet een klusjescommissie op, waar ouderen terechtkunnen als ze iemand zoeken om een lampje op te hangen.

Er zullen vast gesprekken ontstaan tussen jong en oud. Gesprekken over het geloof, gesprekken over ons leven. In Titus 2:1-8 staat dat (oude) mannen en vrouwen een voorbeeldfunctie vervullen en dat zij jongeren ‘het goede’ leren. Ouderen kunnen vertellen over het leven met de Heere. Jongeren kunnen ouderen vertellen waar ze tegen aanlopen in de maatschappij. Als jong en oud hebben we elkaar zo nodig. Natuurlijk verschillen ze van elkaar. Worden dingen anders onder woorden gebracht. En toch: ‘Dat gij staat in één geest, met één gemoed gezamenlijk strijdende door het geloof des Evangelies’ (Filippenzen 1:27b).

Gerbrand de Jong

Jouw vraag
‘In de Bijbel staat: ‘Zoekt en gij zult vinden’, maar er staat ook: ‘Ik ben gevonden van degenen die naar Mij niet zochten.’ Hoe gaat dat samen?’

Spurgeon schrijft in zijn boekje ‘Rondom de enge poort’, dat er aan de buitenkant van de poort vermeld staat: ‘Klopt en u zal opengedaan worden’ en aan de binnenkant: ‘Gij hebt Mij niet uitverkoren, maar Ik heb u uitverkoren.’ Inderdaad is het waar, dat er van nature niemand is die God zoekt (Psalm 14:2). En als het aan ons ligt, dan zullen wij ook nooit naar God zoeken. Let maar op Adam en Eva, want als zij gezondigd hebben, dan verbergen ze zich voor God. Maar de Heere God riep Adam tevoorschijn: ‘Adam, waar zijt gij?’ En zo roept de Heere nog steeds! Hij roept door het Evangelie zondaren uit de dood en Zijn stem is met kracht en heerlijkheid. De Heere Jezus heeft dan ook gezegd dat doden zullen horen de stem van de Zoon van God en die ze gehoord hebben, die zullen leven (Joh. 5:25). En nu hebben we op die roepstem van het Evangelie te letten. Want het geloof is door het gehoor en het gehoor door het Woord Gods (Rom. 10:17). Dat heerlijke Woord van God, daar mogen wij de vinger bij leggen, want het is de volle waarheid, en het is een kracht van God tot zaligheid. De Heilige Geest gebruikt het Woord om zondaren bij de Heere Jezus te brengen. En nu zegt de Heere door dat Woord, ook tegen jou: ‘Zoekt, en gij zult vinden!’ Ja, Hij zegt er ook bij: ‘Zoekt de HEERE, terwijl Hij te vinden is, roept Hem aan terwijl Hij nabij is’ (Jes. 55:6). Hij ís te vinden, want Hij laat Zich vinden! En het is mogelijk om Hem aan te roepen, want Hij ís nabij. Hij staat namelijk ook aan de deur van jouw hart! En wanneer je Hem zult vinden, dan zul je ook gaan begrijpen, dat Hij ten diepste jou gevonden heeft en dat het Zijn opzoekende liefde was om naar jou om te zien. Wat een wonder … ‘Gij hebt Mij niet uitverkoren, maar Ik heb u uitverkoren.’ En daarom is het zo’n heerlijke psalm: ‘Mijn God, U zal ik eeuwig loven, omdat Gij ’t hebt gedaan’ (Psalm 52:7 berijmd).

Lunteren, ds. K.J. Kaptein

Bijbelstudie
‘Maar Hij, door het midden van hen doorgegaan zijnde, ging weg.’ Lukas 4:30

Het begon allemaal zo mooi die sabbat. Jezus was terug in Nazareth. Veel hadden ze van Hem gehoord. Zijn prediking was zo anders dan de prediking van de Schriftgeleerden. En nu zullen zíj Hem horen! Ze hebben dan ook ademloos geluisterd toen Jezus de rol van Jesaja nam uit de hand van de synagogedienaar. Je kon een speld horen vallen toen Hij las uit Jesaja 61: ‘De Geest des Heeren is op Mij, daarom heeft Hij Mij gezalfd; Hij heeft Mij gezonden om de armen het Evangelie te verkondigen, om te genezen die gebroken zijn van hart; om de gevangenen te prediken loslating, en de blinden het gezicht, om de verslagenen heen te zenden in vrijheid, om te prediken het aangename jaar des Heeren.’ En dan begint Hij Zijn preek: ‘Heden is deze Schrift in uw oren vervuld.’ Met andere woorden: Ik ben het. Om Mij gaat het! Jezus stelt Zichzelf centraal! De rol des boeks is met Mijn Naam vervuld! En in eerste instantie vinden ze de preek van de Heere Jezus nog mooi ook, maar als ze dan bedenken wie Hij is, dan zijn ze niet van Zijn diensten gediend. ‘Is deze niet de Zoon van Jozef?’ En zijn zij dan arm, en zou Hij hen rijk moeten maken? Zijn zij dan blind en zou Hij hen ziende moeten maken? Zijn zij dan gevangenen en zou Hij hen dan los moeten maken? Dat nooit! Zij zijn niet arm, blind en ellendig! En als Jezus dan ook nog zegt dat ze net zo ongelovig zijn als dat ze in de dagen van Elia en Elisa ongelovig waren, dan is de maat vol. Ze sleuren Jezus door de straatjes van Nazareth om Hem vanaf de berg in het ravijn te gooien. ‘Maar Hij, door het midden van hen doorgegaan zijnde … ging weg!’ Nee, wij sleuren geen dominees door de straten van het dorp, maar wij verpakken het ongeloof misschien iets netter. Vreselijk is het als er staat dat Jezus weggaat uit Nazareth. Dat is pas erg! Jezus gaat weg! Hoe is het met jou? Weet jij al hoe arm je bent? En hoe blind? En ook nog gevangen … Luister, Hij zegt ook tegen jou dat Hij nu gezonden is om armen het Evangelie te verkondigen, om blinden het gezicht te geven en om gevangenen loslating te prediken. Heb jij Hem nodig? Geloof Zijn heilrijk woord, verhard je niet, maar laat je leiden!

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 4 februari 2012

Kerkblad | 16 Pagina's

Jongerenpagina

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 4 februari 2012

Kerkblad | 16 Pagina's