Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekbesprekingen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbesprekingen

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Volhardt in het gebed. Veertien preken
Het tekstwoord uit Romeinen 12:12, volhardt in het gebed, is uitgangspunt van een prekenserie over het gebed, die Ralph Erskine in 1715 gehouden heeft in zijn gemeente Dunfermline in Schotland. Uitgebreid wordt ingegaan op allerlei aspecten van het gebed. Zo komen onder andere aan de orde het voorwerp van het gebed (de Vader, door de Zoon en de Geest) en het onderwerp van het gebed (Gods eer, het welzijn van onszelf, het welzijn van anderen) en wordt gesproken over verschillende onderdelen waaruit een gebed kan bestaan (smeken, belijden en danken). Het gaat in deze prachtige preken vooral over het persoonlijke gebed en over het gebed in het gezin. In een aparte preek wordt een twaalftal drogredenen weerlegd, die mensen vaak gebruiken om niet te bidden. In een preek, die als thema meegekregen heeft: ‘klacht over mensen die niet bidden en over gezinnen waarin niet gebeden wordt’, gaat Erskine met veel bewogenheid in op de onverschilligheid die in veel harten en huizen binnen zijn gemeente leefde en roept hij op tot bekering. Het boek geeft een uitvoerige behandeling van allerlei aspecten van het gebed en is ook voor lezers van vandaag heel actueel. De laatste preek eindigt met de woorden: ‘Als u de aanwijzingen volgde, die ik heb gegeven, dan zeg ik u nadrukkelijk in de Naam van de waarachtige en getrouwe Getuige, dat u het in de tijd nooit zult berouwen, ja, dat u tot in alle eeuwigheid zult volharden in de lofprijzing, als u nu zult volharden in het gebed.’

Het boek is keurig uitgegeven in een harde kaft, is goed vertaald in hedendaags Nederlands en daardoor ook uitstekend leesbaar voor de gemiddelde lezer, die goede lectuur tot zich wil nemen. Van harte aanbevolen.

Boekgegevens: Volhardt in het gebed, veertien preken, Ralph Erskine, Uitgeverij Den Hertog B.V., Houten, ISBN 9789033123627, 212 pag., € 19,90.

Geloof en gevoel
Wat is een waar geloof en hoe verhoudt zich dat tot gevoel? Is er wel geloof zonder gevoel? Kunnen mensen hun gevoel voor geloof houden? Op deze actuele vragen gaat ds. D. Heemskerk in aan de hand van Gods Woord en de belijdenisgeschriften. Hij staaft zijn betoog met citaten van oudvaders.

Het boek is opgebouwd volgens de titel. Het eerste hoofdstuk gaat, aan de hand van de gelijkenis van het zaad, in op verschillende vormen van (on)geloof. Achtereenvolgens komen aan de orde ongeloof, historisch geloof, wondergeloof, tijdgeloof, gevoelsgeloof, schijngeloof en waar geloof. In het (korte) tweede hoofdstuk wordt ingegaan op de toegenomen betekenis van gevoel en emotie binnen onze samenleving en de gevolgen daarvan voor het kerkelijk leven. In het derde hoofdstuk staat de verhouding tussen geloof en gevoel centraal en wordt de mening van enkele oudvaders weergegeven. Ten slotte is er aandacht voor persoonlijke ondervinding en bevinding.

Ds. Heemskerk behandelt een thema dat in de praktijk van het geloofsleven tot veel verwarring en donkerheid kan leiden. Hij neemt mensen die worstelen met deze vragen bij de hand en wil hen met hulp van de Schrift van stap tot stap verder leiden, tot Christus leiden. Immers, zo eindigt het boek: ‘Tot Wie zullen wij anders heengaan dan tot Hem, Die de woorden des eeuwigen levens heeft? Hij, Die de vermoeiden en belasten nodigt, Die hongerigen met goederen vervult, Die met tollenaren en zondaren eet.’ Het boek is uitgegeven in een harde kaft, en goed leesbaar, ook voor hen die niet gewend zijn om oudvaders te lezen. Van harte aanbevolen.

Boekgegevens: Geloof en gevoel, ds. D. Heemskerk, Uitgeverij Den Hertog B.V., Houten, ISBN 9789033123658, 122 pag., € 12,90.

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 3 maart 2012

Kerkblad | 16 Pagina's

Boekbesprekingen

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 3 maart 2012

Kerkblad | 16 Pagina's