Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jongerenpagina

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jongerenpagina

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Acteren verleren
Al eeuwenlang spelen mensen rollen. Vroeger dansend rond een kampvuur, met een masker op. Later op het toneel, in allerlei verschijningsvormen. Tegenwoordig in films, zichtbaar vanaf kleine en grote schermen. Veelal doorspekt met zaken als geld, seks en machtsvertoon. Toneelspel speelt zich echter niet alleen af in de toneelwereld. Ook in onze christelijke wereld kennen we acteurs. Misschien ben jij er zo één. Je doet goed mee bij catechisatie, maar ook met de schuine moppen van je vrienden. Je houdt van een goede dominee, maar ook van Miley Cyres. Je vindt een stevige preek belangrijk, maar geniet ook van een verleidelijk verhaal op internet. Als je dit herkent, zonder innerlijke schaamte, ben je een goed geslaagde acteur. Je combineert twee werelden, eet van twee walletjes. God krijgt een deel van je leven, de wereld een ander deel. Deze combinatie van twee werelden houd je gerust je leven lang vol. Velen gingen je daarin voor. De Heere prikt er echter dwars doorheen. Hij kent jou en mij tot op de bodem van onze ziel. Wij leven voor Hem ‘binnenstebuiten’, niets blijft verborgen. Zo’n dubbelleven kan een web zijn waar je zelf niet uit komt. Belijd dit op je knieën eerlijk aan de Heere. Hij kan strikken losmaken. De Heere ontmaskert je als acteur, dit verandert zowel je ‘doen’ als je ‘denken’. Door genade ga je dan scherper zien hoe ‘dubbel’ je leven is, maar leer je tegelijk een veel beter leven kennen. Ik hoop dat je door genade het acteren mag verleren, om de Regisseur te leren eren.

Steven Middelkoop (senior jeugdwerkadviseur)

Bijbelstudie
‘Toen zeide Mozes tot God (….): Hoe is Zijn Naam? Wat zal ik tot hen zeggen? En God zeide tot Mozes: IK ZAL ZIJN DIE IK ZIJN ZAL.’
Exodus 4:13b, 14a

Nadat de HEERE Mozes heeft gezegd dat Hij met hem zal zijn, vraagt Mozes verder. Hij wil weten wat hij moet zeggen als het volk zal vragen naar de Naam van God. De HEERE had in vers 6 al gezegd dat Hij de God van Abraham, Izak en Jakob is. Toch vraagt Mozes naar Zijn Naam. Waarom? Een Naam zei destijds heel veel. Helemaal als het gaat om de Naam van God. Zijn Naam laat zien Wie Hij is. Mozes vraagt hier dus eigenlijk hoe God is. Wat zegt de HEERE? Hij zegt: IK ZAL ZIJN, DIE IK ZIJN ZAL of – zoals het ook kan worden vertaald – IK BEN, DIE IK BEN. Er is veel te zeggen van deze Naam. Ik wil één aspect noemen. Hij is de Onveranderlijke. Hij is Wie Hij was en Wie Hij zijn zal. Dat kunnen wij ons niet voorstellen, omdat wijzelf en alle dingen om ons heen veranderen. Wij kunnen in de loop van de tijd weleens anders over dingen gaan denken. Dat is bij de HEERE niet zo. Hij blijft Dezelfde. Hij is dan ook trouw in Zijn beloften. Dat zal Israël merken, nu de HEERE Zijn verbond gedenkt en Israël zal bevrijden uit Egypte. Hij is ook trouw in Zijn bedreigingen, zoals Farao straks zal merken. Iemand schreef eens dat de HEERE als het ware zegt: ‘op Mij kunt u rekenen’ en ‘met Mij hebt u te rekenen’. Reken jij met Hem in jouw leven? En met Zijn Woord, dat eeuwig blijft? IK BEN, zegt de HEERE. En dan gaat het om God in Christus. Luister maar wat Christus zegt: ‘want indien gij niet gelooft dat Ik (Die) ben, gij zult in uw zonden sterven’ (Joh. 8:24). Denk ook aan de vele ‘Ik ben’-woorden in het Johannesevangelie (Ik ben de Goede Herder, de Weg, de Waarheid en het Leven enz.) en: ‘Jezus Christus is gisteren en heden Dezelfde en in der eeuwigheid’ (Hebr. 13:8). Wat is het een heerlijke Naam voor allen die Hem toebehoren. Hij blijft eeuwig Dezelfde. De vastheid van de zaligheid ligt in Hem. Omdat Hij opzoekt, vasthoudt en draagt. Niet om iets in ons, maar omdat Hij getrouw is. Ten slotte: Waarom openbaart God Zijn Naam? Opdat we Hem alleen zouden vertrouwen en verheerlijken.

Christelijke vrijheid (4)
Is de christelijke vrijheid eigenlijk wel wervend voor buitenkerkelijken?

Elkaar dienen door de liefde (Gal. 5:13). Dat is het uitgangspunt voor het christelijke leven. Niet vanuit onszelf, maar vanuit de geloofsverbinding aan Christus: het geloof door de liefde werkende (vers 6). Dienen uit liefde dus. Denk ook aan Rom. 13:8: ‘Wees niemand iets schuldig dan elkaar lief te hebben’ en 1 Kor. 9:19: ‘Want hoewel ik van allen vrij was, heb ik mijzelf aan allen dienstbaar gemaakt, opdat ik er temeer zou winnen.’ Dit is het uitgangspunt van het christelijke leven, dus ook als het gaat om de christelijke vrijheid. Juist daar waar de een iets zondig vindt en de ander niet. Wat dan? Dan hebben we rekening te houden met elkaar en zelfs dingen te laten, die wat ons betreft wel mogen; uit liefde tot de ander. Paulus schreef daarover in 1 Korinthe 8 als het gaat over het offervlees. Die concrete kwestie laat ik nu even liggen. Paulus maakt duidelijk dat hij het eens is met degenen die zeggen dat het wel mag. Maar dan zegt hij in vers 9 het volgende: ‘Maar zie toe dat uw macht [dat wil zeggen: het gebruik van uw vrijheid] niet enigerwijze [op welke manier ook] een aanstoot [struikelblok] wordt voor degenen die zwak zijn [dat wil zeggen: die zwak in het geloof zijn].’ Paulus noemt het niet rekening houden daarmee zelfs zondigen tegen een broeder en dus ook tegen Christus (vers 12). Dus ook hier: elkaar dienen door de liefde. En dat met een liefde die niet ziet op zichzelf, maar ziet op (het welzijn van) de ander. Maar is dan degene die in het christelijke leven ‘strikter’ is, altijd de zwakke in het geloof? Nee, denk aan de vorige keer: de christelijke vrijheid mag onder geen beding misbruikt worden tot een oorzaak voor het vlees (als voorwendsel om des te gemakkelijker te zondigen). Ook al zou er niemand zijn, die er bezwaar tegen heeft. Er zijn dus twee grenzen aan de christelijke vrijheid. Eén die altijd en overal geldt: geen misbruik. En één die van de omstandigheden afhangt: de broeder niet ergeren. Een christen zal er uit liefde tot de Heere en de naaste naar staan om ook de tweede grens te respecteren. Toch blijft er dan een vraag hangen. Die vraag formuleer ik met opzet wat negatief, zodat we het punt helder krijgen. Die vraag is de volgende: Kunnen zo de ‘zwakken’ in de gemeente (al is er maar één) de hele gemeente gijzelen, omdat zij ergens tegen zijn en iedereen rekening met hen zal (moeten) houden? Daarover de volgende keer. Ik zal dan deze korte serie ook proberen af te ronden.

Hardinxveld-Giessendam, ds. A. Kos

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 oktober 2013

Kerkblad | 16 Pagina's

Jongerenpagina

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 oktober 2013

Kerkblad | 16 Pagina's