Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Verslag intrededienst

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Verslag intrededienst

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Op woensdag 7 januari is het een bijzonder blijde dag voor de gemeente van Zwartebroek-Terschuur. Na een vacante periode van ruim 16 maanden, door het vertrek van ds. B.D. Bouman naar de HHG van Stellendam, mocht ze uit Gods hand een nieuwe herder en leraar ontvangen in de persoon van kand. S.T. Lagendijk uit Ridderkerk. ’s Middags was er de bevestigingsdienst en ’s avonds de intrededienst. Zwartebroek-Terschuur is een echte dorpsgemeente. Een gemeente met veel ouderen en veel jeugd. Maar ook te midden van twee dorpen, waarvan inmiddels een groot deel van de bevolking niet meelevend is met een van de kerken, of aan de rand meeleeft. Evangelisatie dichtbij is meer dan ooit nodig. Dat laatste heeft nadrukkelijk meegewogen in het beroepingswerk. De gemeente van Zwartebroek-Terschuur mocht in mei 2014 een nieuw kerkgebouw in gebruik nemen. Dat was ook een blijde dag. Na een periode van negen jaar bijzonder gastvrij onderdak te hebben ontvangen bij Van de Pol Dienstverlening B.V. is ze bevoorrecht met een eigen kerkgebouw. Daar konden nu ook de bevestigings- en intrededienst worden gehouden. De kerkenraad is dankbaar voor de wijze waarop ds. R. van de Kamp het consulentschap vervulde, naar ds. H. Verheul voor de wijze waarop hij het ouderen- en crisispastoraat incl. rouwdiensten en begrafenissen verrichtte en naar de studenten W. ’t Hart en A.A. van Gent, die gedurende een deel van de vacante periode de catechese en Bijbelkring voor hun rekening namen.

Bevestiger ds. C.M. Visser uit Hardinxveld preekt n.a.v. Jesaja 28:29b: ‘Hij is wonderlijk van raad, Hij is groot van daad.’ Deze tekst geldt zowel de gemeente van Zwartebroek-Terschuur als kand. Lagendijk. Ploegend, zaaiend en dorsend, werk van God de Vader, als Hij onze zielen bewerkt. Ploegen: vóór het zaaien moeten doornen en distelen en de harde akker eerst omgeploegd. De Heere ploegt en egt onze ziel open door Zijn wet, per mens verschillend, afhankelijk van de structuur van onze zielenakker. Daarna volgt het zaaien. Het zaad van Gods Woord moet leiden tot vernieuwing van ons hart. Het zaaien gebeurt op verschillende manieren, afhankelijk van het zaad en van de akker. De Heere weet welke akker welk zaad kan verdragen. Hoe het uitwerkt is een verborgenheid. Het zaad neemt de akker aan en niet andersom. Zo ook geestelijk. Als het zaad in onze levensakker is gezaaid, welke vrucht wordt dan gevonden? Tarwe brengt tarwe voort. In het Woord wordt Christus gezaaid, dan is ook Christus de vrucht. Daarna komt het dorsen. Dan komt de vrucht openbaar. De levend gemaakte Kerk kent beproeving en verdrukking. Is het in ons leven al tot vruchtdragen gekomen? Is Christus niet in ons leven opgestaan, dan wacht ons het ergste. Na het dorsen komt de wan en wordt het kaf in brand gestoken. Is er geen vrucht, gemeente? Kom dan getrouw onder het Woord om u te laten bearbeiden. Is Christus al in uw leven? Dan bent u van de Vader, want in de Zoon is de Vader. Laat dan het werk van Christus zien in uw leven. Vervolgens wordt kand. Lagendijk bevestigd en volgt de handoplegging waaraan deelnemen ds. C.M. Visser, ds. R. van de Kamp (consulent), ds. R. van Kooten, ds. P.C. Hoek, ds. F. van Binsbergen, ds. J.A. Kloosterman en ds. W.M. Mulder (ds. G. Kater was wegens ziekte verhinderd).

Tijdens de intrededienst preekt ds. Lagendijk uit Johannes 1:19-40: Johannes wijst naar Christus als ‘het Lam Gods’. Eerst zet hij de inhoud van Johannes’ prediking uiteen. Hij stelt de aanwezigen de vraag: ‘Wie is de Heere Jezus?’ Daarmee kan het Johannesevangelie worden samengevat. Johannes 1 geeft magistraal aan Wie de Heere is. Daarna is het de taak van Johannes de Doper om te getuigen van de Heere Jezus. De rol van Johannes is heel bescheiden, maar als hij Jezus tot zich ziet komen, dan zegt hij het voluit: ‘Zie, het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt.’ Enkele beelden van het lam uit het Oude Testament worden geschetst. Overeenkomstig deze beelden wil Jezus als het Lam van God onze plaats innemen, geheel vrijwillig, en wijst Johannes Jezus aan als het Offerlam, Dat onze straf wil wegnemen. Die in Hem gelooft, gaat niet verloren. Maar, die niet in Hem gelooft, ligt alreeds verloren. Zonder het Lam kunnen we niet sterven. Daarom: ‘Laat u met God verzoenen.’ Vervolgens staat ds. Lagendijk nog stil bij het resultaat van Johannes’ preek. We lezen eerst niet dat er wat gebeurt. De dag erna gebeurt er wel wat. De oren van de discipelen worden geopend. Ze zien in Jezus het Lam van God. De wens van ds. Lagendijk is dat zijn bediening mag uitwerken dat de gemeente de toevlucht tot Christus neemt en aan de voeten van de Heere Jezus terechtkomt en om steeds meer Zijn Beeld gelijk te worden.

Ds. Lagendijk en echtgenote werden toegesproken door burgemeester J.W.A. van Dijk namens college van B&W van Barneveld, ds. R. van de Kamp als consulent en namens de classis Noord-Veluwe en door ouderling W. Florijn namens kerkenraad en gemeente. Vervolgens werd hun toegezongen Psalm 20:1, waarna ds. Lagendijk een dankwoord uitsprak aan diverse instanties en personen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 februari 2015

Kerkblad | 24 Pagina's

Verslag intrededienst

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 februari 2015

Kerkblad | 24 Pagina's