Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Onbelemmerde gebeden

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Onbelemmerde gebeden

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

'... OPDAT UW GEBEDEN NIET VERHINDERD WORDEN.' 1 Petrus 3:7 slot, LEZEN: 1 Petrus 3:1-7

Het ‘recht van de sterkste’, wat wordt daar vaak mee gewérkt, mee beschádigd! Tot in de meest intieme kring toe. Een belangrijk punt in de brief die Petrus schreef is dat de heidenen het moesten kunnen opmerken: het leven met de HEERE. Liefde tot de broeders, eerbied voor de koning, onderwerping zelfs aan harde meesters ... Christus volgend, Die lééd om vrij te kopen en in dat lijden ook een Vóórbeeld is. Het is ook gericht op vernieuwing! Wie het samen wil vatten, kan één woord zien oplichten: zélfverloochening. Een leven van gemeenschap met God vraagt dat we ook de omgang met onze naaste in het oog houden. Wie hoofdstuk 1 leest, komt het op het spoor: Het behoort bij ‘de heilige wandel’: ‘elkander vurig lief te hebben uit een rein hart’. Gekocht door de dure prijs, niet van goud of zilver, maar door Christus’ dierbaar bloed!

Pas dat nu ook toe op eigen kleine kring. Want het leven met de HEERE betreft álle terreinen van het leven. In het huwelijksleven, zoals hier uit de tekst blijkt. Het nieuwe leven schept in de verhouding tussen man en vrouw in het huwelijk verplichtingen. De opdrachten voor vrouwen worden in vers 1 en volgende genoemd. Korter, maar scherp, komt het leven van de man aan de orde in vers 7. De vrouw mag dan wel het zwakkere vat zijn, dat mag in de onderlinge omgang geen negatieve gevolgen hebben. De man die leiding heeft te geven, draagt juist een bijzondere verantwoordelijkheid. De Heiland Zelf ging daarin voorop. Hij Die Zelf de hoogste plaats had, zei immers: ‘Maar Ik ben in het midden van u als Eén, Die dient!’ (Luk. 22:27)

Het gaat in het tekstvers over het huwelijksleven. Maar wat toepassing betreft is er ook onderwijs in voor andere verbanden. Zelfbehéérsing is in dit leven zelfverlóóchening. Wie samen uitzicht heeft op de grote erfenis dient met respect met elkaar om te gaan. Het mág niet ‘hard tegen zacht’ zijn. Geen tirannie. Rekening houden met wat de ander kan dragen. Heel mooi vinden we dat in Psalm 16: wie uitzicht heeft op de schone erfenis, diens goedheid strekt zich uit naar de mede-erfgenamen, tot de heiligen. Heel concreet: het mag niet zo zijn dat een in de gemeente gerespecteerd man er thuis andere normen op na houdt dan die hij uitdraagt. Liefde moet al zijn uitingen stempelen. Algemener: de maat voor het leven buiten eigen kleine kring is dezelfde als die voor het eigen wereldje. Een huisgenoot moet niet kunnen zeggen: ‘Zeg, doe je nu als je bij anderen bent ook zo? Zo egoïstisch?!’ De Bijbel kent niet – ook voor mannen niet! – het recht van de sterkste, geen twee maten: één voor éxtern en één voor íntern gebruik. Als iemand z’n eigen gang gaat, loopt het gebedsleven schade op. Als de lading van een schip niet goed vastzit, gaat het met dat schip verkeerd. Dan gaat het slagzij maken. Zo ook als in het onderlinge gedrag een christen zichzelf niet verloochent. De slechte omgang met de naaste verstoort het gebedsleven. De gebeden van de man worden verhinderd, inclusief de gezamenlijke gebeden waarin hij voorgaat. De Heere Jezus schreef dat offeren zonder verzoening met de broeder God onaangenaam is. Zo is het ook met het reukwerk van de gebeden als de handel en wandel er strijdig mee is. De apostel laat iedere gelovige in zijn of haar eigen omstandigheden merken: ‘Reken erop, de vleselijke begeerten zullen oorlog voeren tegen uw ziel’! (2:11) Je staat daar niet boven als je op Christus hoopt.

Zo’n vermaning is wel pijnlijk, maar het doel positief: ‘... opdat uw gebeden níét verhinderd worden!’ Daarom klonk: Laat er geen opstandigheid, geen bitterheid, geen hard doorzetten van je eigen zin zijn. Dan zou Chrístus wijken! Nee, niet dat Hij Zijn hulp totaal aan Zijn wankelende kinderen onttrekt. Maar wel de vreugde van Zijn nabijheid als je slordig wandelt. Wat wordt het dan donker! Gods deugden worden er niet door geëerd en de vrede in de harten wordt erdoor verstoord, als onderlinge liefde en onderling respect ontbreken. En zou de wereld dan onze zangen gaan beamen?! Daarom bedenk, dat de vermaning van Petrus actueel en heilzaam is. En als u nog niet als zondaar op Hem ging hopen? Hij ontvangt nog zondaren om ze aan te nemen: In Zijn volheid is alles wat je nodig hebt! Ja, in Christus Die voor overtreders geleden heeft, is de Fontein van vergeving en vernieuwing. Volg dan ook biddend Zijn Voorbeeld! Want: ‘Waar liefde woont, gebiedt de HEER’ den zegen!’ Ook de zegen van ónbelemmerde gebeden!

Herkingen, ds. A. van Wijk

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 februari 2016

Kerkblad | 24 Pagina's

Onbelemmerde gebeden

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 februari 2016

Kerkblad | 24 Pagina's