Ludwig Hofacker
Intro
Onze vorige bijdrage ging over de Engelse predikant J. Newton, die veel pastorale brieven heeft geschreven. Juist op deze wijze was hij nuttig voor Gods Koninkrijk. In de Bijbel staan de namen van Timotheüs en Titus. Aan hen heeft Paulus zijn pastorale brieven geschreven tot heil van de christelijke gemeenten van alle tijden en plaatsen. En in het Duitse taalgebied zijn door ds. L. Hofacker pastorale rondzendbrieven gepubliceerd die speciaal bedoeld waren voor zijn ambtsbroeders. Toen hij was gestorven dichtte zijn godvrezende vriend A. Knapp:
‘Hoe zeer hebt Gij hem, Heere, beveiligd.
Hoe hebt Gij hem, U ter eer, geheiligd!
Hem bij uitnemendheid geloond.
Mocht ook ons einde, zonder vrezen,
Als dat van onze broeder wezen,
En dat w’ eens zijn, waar hij nu woont!’
Wie was deze dienaar van Gods Woord, die de bijnaam kreeg van ‘De Duitse Robert Murray McCheyne’?
Biografie
‘Tegelijk toen ik binnenkwam, zag ik de dicht opeengepakte menigte. Buiten bij de geopende deur stonden wachtende mensen, zover als de stem van de prediker zou reiken. Ja, tegen de buitenmuur van de kerk stonden naast enkele ramen hoge ladders om mee te kunnen luisteren. Het zingen klonk plechtig en eerbiedig. Men voelde aan waarom deze mensen bijeen waren gekomen. Hofacker beklom de kansel. Er gleed een ernstige trek over zijn gezicht. Het was aan hem te zien dat hij pijn leed. De preek ging over 2 Korinthe 3:4-13. Na het einde van de dienst verliet de prediker vermoeid de kansel. In mijn hart riep ik hem na: ‘Ja, u hebt uw God verheerlijkt.’ Dit verslag schreef A. Knapp, nadat hij een dienst van zijn vriend had bijgewoond in Rielingshausen.
Hofacker werd op zondag 14 april 1798 geboren in de pastorie van Wildbad (Zwarte Woud). Hij was de derde in de kinderrij van zeven jongens. Bij zijn doop kreeg hij de namen Wilhelm Gustav Ludwig. Zijn vader gaf hem thuisonderwijs met voorliefde voor de vakken: Duits, aardrijkskunde, wiskunde en Latijn. Zijn ouders dachten dat hij wel geschikt zou zijn voor een administratief beroep. Doch de Heere leidde zijn leven anders. Na zijn gymnasiumtijd werd hij ingeschreven aan de universiteit van Tübingen om theologie te studeren. Hier werd hij lid van de studentenvereniging Solida (vast, eerbaar), doch Hofacker leefde alles behalve degelijk. Hij was een losbol met als bijnaam ‘Broeder plezier’. In de zomer van 1818 sloot hij zelfverzekerd zijn magisterstudie af.
Over die tijd schreef hij: ‘Midden onder de drinkgelagen kwelden mij onrustige gedachten en sprak mijn geweten. De Heere liet mij mijn verloren toestand zien. Ik zocht rust waar ze niet te vinden was. De vraag: ‘Wat is waarheid?’ hield mij voortdurend bezig. Overal zocht ik, maar kwam bedrogen uit. Mijn verstand kon me niet helpen en ook bij het Bijbellezen kwelde mij het ongeloof. Ik leerde mijn hoogmoed en opstand tegen God kennen.’ Toen Hofacker in de herfst van 1818 thuiskwam, zei hij tegen zijn vader: ‘Ik sta op een kruispunt in mijn leven.’ De Heere schonk hem bekering en het geloof in de Heere Jezus. Nu kreeg hij andere vrienden en nam deel aan gezelschappen van boeren en wijngaardeniers om Gods Woord te onderzoeken. Op vrijdag 20 augustus 1820 kreeg hij op straat een zonnesteek, verloor zijn bewustzijn en viel tegen een bliksemafeider. Hij liep zware verwondingen op en had zijn gehele leven last van een zwak zenuwgestel.
Predikant
Drie jaar later werd hij hulpprediker te Stuttgart in de Leonhardskirche. Hier verving hij zijn zieke vader. Vanaf deze tijd openbaarden zich zijn bijzondere preekgaven: retorisch, bewogen, levendig en met een appèl op het hart (Matth. 12:30). De kerk was vaak een uur voor de aanvang van de eredienst overvol. Dan luisterden 2000 mensen naar zijn Christocentrische preken met de oproep tot bekering en de waarschuwingen tegen lauwheid en luiheid. Hij had de gave ontvangen om de tijdgeest te ontmaskeren. Daartegenover verkondigde hij de eeuwige reddende waarheid van Gods Woord in de openbaring van Jezus Christus en Die gekruisigd. Men liep urenlang om deze diensten mee te maken. Er was een honger en dorst naar de levende God.
Nadat zijn vader was gestorven, werden er door de kerkenraad honderden handtekeningen verzameld om Hofacker als zijn opvolger te mogen hebben. Maar de kerkelijke overheid liet het niet toe. Hij werd overgeplaatst naar Rielingshausen, een dorp met 450 inwoners, dicht bij Stuttgart. Daarheen verhuisde hij samen met zijn moeder die bij hem inwoonde en spoedig zou overlijden. Hier kreeg hij te maken met tbc en ook een vinger moest worden geamputeerd. Maar de Heere ondersteunde hem lieflijk, want zijn Woordbediening mocht rijke vruchten dragen. Ja, er waren luisteraars die zelfs twee dagen hadden gelopen om te horen wat de Heere hun door deze dienaar wilde zeggen. Over een weekdienst schreef hij: ‘De mensen laten hun wagens, ploegen en handwerktuigen staan om in Gods huis te zijn. Men laat de wijnbergen en de akkers in de steek, vanwege honger naar het woord des Heeren.’ Zijn laatste preek hield Hofacker met Pasen 1828. Deze opwekkingsprediker stierf op de jonge leeftijd van dertig jaar op dinsdag 18 november 1828. In de laatste levensdagen hoorde men hem zeggen: ‘Ik wandel in het land van de schaduwen des doods.’ Zijn allerlaatste woorden waren: ‘Heiland. Heiland!’
‘Een arme zondaar ben ik, die niet heeft te roemen in iets van mijzelf. Uit genade ben ik zalig geworden door het geloof in de Heiland!’
Nu volgen enkele gedachten uit preken:
Bekering
‘Wie is de levende God? Het is niemand anders dan Jezus Christus. Hij is het begin en het einde van iedere oprechte bekering. In de bekering tot Hem ligt het onderscheid tussen een rechtschapen heiden en een waar christen. Hij is voor velen de rots door God gezet tot een val en opstanding. Zonder Hem kan niemand tot God komen. Hij is voor elk natuurlijk mens een ergernis. Bent u tot de levende God bekeerd? Heeft er in u een werkelijke verandering van hart plaatsgehad? O geliefden, alleen de ware bekering geeft ons vertrouwen, dat wij onze blijdschap niet zullen verliezen, als Christus wederkomt!’
Tijdgeest
‘Iedere christen heeft zijn eigen (boezem)zonde die hij moet overwinnen. De één heeft de gierigheid lief, de ander de wellust, een derde zit vol ijdelheid, een vierde koestert traagheid, een vijfde worstelt met vooroordelen en haastige toorn. Alleen door Woord en Geest zijn die vijanden te overwinnen. Zo heeft ieder tijdvak of eeuw eveneens zijn eigen zonde te overwinnen. Ook hiervoor is het zwaard des Geestes nodig. Wat is de kwaal van onze tijd: lichtzinnigheid, oppervlakkigheid of wereldzin? Men wil zich niet meer door de Heilige Geest laten overtuigen van zonde, gerechtigheid en oordeel. Men wil niet meer met vreze en beven, met ernst en strijd zijn zaligheid werken. Men is liever ongelovig. Met lachen en eigen optimisme wil men ten hemel ingaan. Maar dat is bedrog!’
Geweend
De Heere heeft geweend. Onze Schepper, Heere en God heeft geweend. Onze toekomstige Rechter, de almachtige Heere des hemels en der aarde Die over alle engelen heerst, heeft geweend. Hij, voor Wie alle machten en overheden hun kronen zullen neerwerpen, heeft geweend. Als Jezus Jeruzalem zag, weende Hij. Ontvlam mijn ziel! Ontvlam voor Hem en aanbid Hem! O, dat ik mij daarin met oprechte liefde kon verdiepen, innig gevoelen en enigszins verstaan, wat dat zeggen wil: Jezus weende!’
Uitspraken
• Ik preek wat ik zelf nodig heb: bekering en vergeving.
• Elke preek behoort een steen te zijn tot opbouw van Sion.
• Het hart te veroveren is een zware strijd, omdat het een onneembare vesting is.
Tot slot
De preken van Hofacker, die aan Luther doen denken, zijn verspreid in Engeland, Frankrijk, Nederland, Noorwegen, Rusland en Zwitserland. In 1998 verscheen de 52e druk van zijn Duitstalige prekenbundel ‘Feeststoffen’. Te Wildbad, zijn geboortedorp, heet het kerkelijke centrum ‘Ludwig-Hofacker’. Echter, deze dominee beleed: ‘Een arme zondaar ben ik, die niet heeft te roemen in iets van mijzelf. Uit genade ben ik zalig geworden door het geloof in de Heiland!’
Leerbroek, A.B. Goedhart
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 juli 2016
Kerkblad | 24 Pagina's