Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Archibald Alexander en Samuel Miller (7)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Archibald Alexander en Samuel Miller (7)

OVER DE PREDIKING EN DE VOORBEREIDING DAAROP

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

WE HEBBEN IN DE VOORGAANDE ARTIKELEN UITVOERIG STILGESTAAN BIJ ALEXANDER EN MILLER. HUN BETEKENIS ALS HOOGLERAAR KWAM AAN DE ORDE EN OOK WAT GEZEGD WERD OVER DE VOORBEREIDING OP DE PREDIKING EN WAT DE INHOUD EN HET DOEL VAN DE PREDIKING ZOUDEN MOETEN ZIJN ALSMEDE DE ONDERWERPEN LEERSTELLIGE PREDIKING EN BEVINDELIJK EN ONDERSCHEIDENLIJK PREDIKEN. IN DIT ARTIKEL KOM IK TOT EEN AFRONDING.

Besluit

Ik ga besluiten. Allereerst het woord aan W.B. Sprague, die onder Miller en Alexander aan Princeton Theological Seminary heeft gestudeerd. In een herdenkingsrede na het sterven van Miller verwoordde hij de betekenis van Miller als volgt: ‘Houd de liefde van Christus in gedachten in zijn onvergelijkbare uitdrukkingen en in al zijn verwonderingwekkende gevolgen. Houd de kracht van het kruis in gedachten waardoor zondaren in heiligen worden veranderd en boven engelen verhoogd. Houd de diepe schoonheid van een christelijke levenswandel en vooral vreedzame triomf van een christelijk sterven in gedachten. Dan zal het u goed doen niet alleen dat Christus gestorven is, maar ook dat de heiligen sterven. In het bloed van Christus worden uw klederen wit gewassen, in de dood van de heiligen ontvangt u een verlevendigende blik van de onsterfelijke heerlijkheid als de hemelen geopend worden om hen te ontvangen.’ Als het gaat om Alexander begin ik met door te geven op welke wijze James Waddell Alexander de prediking van zijn vader typeerde. Ik noem nog dat deze James Waddell Alexander een prachtige homiletiek schreef (Thoughts on Preaching, 1861) die ik zeer ter lezing kan aanbevelen. Dan nu de typering waarvan ik hoop dat zij op u van toepassing mag zijn of worden: ‘Hij roemde in een prediking van een vrij Evangelie. Hoe langer hij leefde, des te ruimer, hartelijker en indringender was zijn aanbod van Christus aan de grootste der zondaren. Geen ogenblik werd hij aangevochten om vanwege de misbruiken van antinomianisme zich bij hen te voegen die afdoen aan de soevereine, grenzeloze, genadige zaligheid of wettische gewichten hangen aan de vleugels van het ontspruitende geloof. (…) Hij zette de gehele raad van de goddelijke waar-heid uiteen in een zegenrijke mix van leer en bevinding; niet van elkaar afgetrokken, maar onlosmakelijk met elkaar verbonden, de onderwijzende schering werd doorsneden met de inslag van heilige emotie; de logica was vermengd met het vuur van een brandende liefde.’

Dan nu nog het getuigenis van een oude neger. ‘Een oude neger in New Jersey in Noord Amerika bezocht geregeld een kerk, waarin kandidaten in de theologie werden toegelaten om bij beurten te preken. Oprecht en nederig als deze zwarte christen was, kwam hij telkens thuis met de klacht dat hij te weinig verstand had om de meestal geleerde redevoeringen te volgen. Hij had nog groter moeite om het weinige dat hij begreep te onthouden. Die geleerde heren, hij kon ze niet begrijpen. Maar op een keer kwam hij toch met grote blijdschap uit de kerk thuis. Want die dag had, volgens zijn verhaal, nu eens een even arme, ongeletterde, oude man, als hij zelf was, gepreekt. Die had hij goed kunnen volgen. Hij geloofde wel niet dat deze man veel wist. Misschien deugde hij wel niet om voor andere mensen te spreken, maar voor hem was het precies genoeg geweest. Hij had het begrepen, kon het onthouden. Bij deze prediker wilde hij voortaan wel naar de kerk gaan. Bij nader onderzoek bleek dat de oude, ongeletterde prediker de beroemde professor dr. Archibald Alexander was geweest, van wie nog vele boeken in omloop zijn. Toen het verhaal hem ter ore kwam, zei dr. Alexander dat hem in zijn hele leven nooit groter lof voor zijn prediking was toegezwaaid.’

James M. Garretson, Princeton and Preaching: Archibald Alexander and the Christian Ministry, Banner of Truth, Edinburgh 2005; ISBN 978-0-85151-893-0; hb. 304, prijs £16,75.

James M. Garretson, An Able and Faithful Ministry: Samuel Miller and the Pastoral Office, Reformation Heritage Books, Grand Rapids, Michigan *; ISBN 978-1-6017-8298-4; hb. 440 pp., prijs $35,--

James M. Garretson (red.), Princeton and the Work of the Christian Ministry: A Collection of Addresses and Articles by Faculty and Friends of Princeton Theological Seminary, twee delen, Banner of Truth, Edinburgh 2012; ISBN 978-1-84871-162-8; hb. 1408 pp.; prijs £30,--.

In deze twee delen zijn toespraken en artikelen gebundeld van professoren en vrienden van Princeton Theological Seminary. Het eerste deel bevat afgezien van een schets van de historie van de hogeschool die ter gelegenheid van het vijftigjarig bestaan ervan door W.B. Sprague werd vervaardigd, uitsluitend bijdragen van de eerste twee hoogleraren, namelijk Archibald Alexander en Samuel Miller. De noodzaak van godsvrucht, verlangen om zondaren voor Chris-tus te winnen, maar ook de begeerte mensen eerlijk te behandelen en daarom ook onder-scheidenlijk te preken, komen in de bijdragen naar voren. Het tweede deel bevat 39 bijdragen van een wijde kring van hoogleraren en vrienden van Princeton. Over elk van de bijdragen valt wel wat te vermelden. Daarvoor ontbreekt de ruimte. Ik noem slechts de bijdrage van A.A. Hodge (zoon van Charles) waarin hij aantoont dat een recht zicht op de leer noodzakelijk is voor een juiste praktijk van godzaligheid. Deze Hodge schreef trouwens een populaire gereformeerde dogmatiek onder de titel Outlines of Theology die door de bekende prediker Spurgeon hoog werd geroemd en als tekstboek aan zijn Pastors’ College werd gebruikt.

Boven-Hardinxveld, ds. P. de Vries

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 september 2016

Kerkblad | 24 Pagina's

Archibald Alexander en Samuel Miller (7)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 september 2016

Kerkblad | 24 Pagina's