Uit de kerk en de gemeenten (2)
Afscheidsdienst ds. C.M. Visser van HHG Graafstroom
Na reeds eerder dit jaar afscheid genomen te hebben van de gemeente Barendrecht, heeft ds. C.M. Visser op 3 september ook afscheid gepreekt in de gemeente Graafstroom Deze dienst vond plaats in het eigen kerkgebouw te Bleskensgraaf. De tekst waar ds. Visser uit preekte was Numeri 6:22-27. Deze (eind)zegen liep als een rode draad door de preek heen die werd onderverdeeld in drie punten:
• De reikwijdte
• Inhoud van de zegen
• Wat is het antwoord op die zegen?
In de schriftlezing betrok ds. Visser ook Psalm 134, waar de zegen eveneens centraal staat. De (eind)zegen is niet maar een verzinsel van ons mensen, het is een opdracht van de Heere, Die via Zijn dienstknecht Mozes aan Aäron werd gegeven om aan het volk Israël op te leggen, zo leidde de dominee de preek in. Wat is nu de reikwijdte van deze zegen, over wie wordt die zegen, die Aäronitische zegen, uitgesproken? Aäron zocht verzoening te verkrijgen voor dat rebellerende, zondige volk. Wonder dat Aäron verzoening zocht voor zulk een zondig volk en zichzelf. Aäron sprak de zegenbede over dat volk van Israël uit na het dienstwerk in het heiligdom verricht te hebben. Wat is nu de reikwijdte van die zegen, voor wie zijn nu die woorden? Aan wie verbond de Heere Zijn Naam toen? Aan dat hele, rebellerende volk. Maar wierp het vrucht af? De regen die de Heere in de natuur geeft valt deels op dorstig land, maar deels ook op de rotsen. In dat geloof en in die wetenschap moest Aäron de Naam van de Heere de kinderen Israëls opleggen en het volk op die weg ook zegenen. De zegen, de woorden van de Heere, is het hoogtepunt in de eredienst. De reikwijdte ervan is dat die zegen gaat over allen die zich gesteld hebben onder de bediening der verzoening.
De inhoud van de zegen, wat wordt ons in die zegen meegegeven? Dat kan vanuit de grondtekst op meerdere manieren worden verstaan. Wij spreken de zegen uit in de wensende vorm maar wat betekent zegenen? Hiëronymus vertaalde de Bijbel vanuit de grondtekst in het Latijn en gaf aan het woord zegenen betekenis met de woorden bene dicere, letterlijk: goed spreken, met andere woorden: de waarheid spreken. We mogen vanuit de grondtekst deze zegen niet alleen in de wensende vorm lezen, maar ook als een werkelijkheid. We moeten deze zegen ook verstaan als: de Heere zegent u en Hij behoedt u enzovoorts. Het woord op deze wijze verstaan is eveneens werkelijkheid. Als zo die waarheid in ons hart en leven wordt ingedrukt, wat geeft dat dan een vrede, het laatste woord in de zegenbede. Maar ook: de Heere behoedt mij, er valt geen haar van mijn hoofd zonder Zijn wil. En zo laat de Heere aan het einde van de dienst weten dat Hij dag in dag uit mij uit en door Zijn verworven genade laat leven, totdat ik uiteindelijk word overgezet in de heerlijkheid die Zijn eigen Zoon de volkeren aan het bereiden is in het leven na dit leven.
Wat is daar nu het antwoord op, op die zegen? Wat is ons antwoord op de woorden Gods die wij u straks mogen meegeven? Ondergaan we dat als een ritueel dat nu eenmaal moet plaatsvinden voordat de dienst echt ten einde is of hebben we doorgekregen dat de zegen samengevat wil weergeven waar het in de verkondiging om ging? Waar ging het in die vier en een half jaar in uw midden nu om? Het is nauwelijks samen te vatten. Het ging in de verkondiging om een bede en een belofte waar Christus de centrale plaats innam. Wij bidden u van Christuswege, laat u met God verzoenen. De zegen is een bede in een wensende vorm, maar ook een beloftewoord in een stellende vorm waar Christus een centrale plaats inneemt, de Heere zegent u. Het is het Woord van de Heere en het vraagt om uw antwoord: Wat doet het in uw leven, drinken we het in of vloeit het van ons af? Wat is dan uw antwoord, mogen we het amen van de prediker in stilte nazeggen? Amen wil zeggen het zal waar en zeker zijn. Wat een troost en bemoediging als dat aan het einde van de dienst ons opgelegd wordt. Zo mag ds. Visser zich nu terugtrekken uit de dienst en het dienstwerk aan de gemeente Graafstroom en de gemeente overgeven aan de bede en de beloftewoorden die eindigen in het sjaloom, amen. Als antwoord op de preek werd psalm 72 vers 11 gezongen. Na dankgebed en het zingen van psalm 89 vers 7 en 8 werd ds. Visser nog toegesproken door achtereenvolgens burgemeester D. van der Borg van de gemeente Molenwaard, ds. K.J. Kaptein en ouderling Van Huuksloot.
Burgemeester van der Borg stelde het zeer op prijs in het midden van de gemeente aanwezig te mogen zijn. Hij karakteriseerde het bezit van een eigen kerkgebouw als een groot goed, daar waar week aan week het Woord verkondigd mag worden. Er is in de afgelopen tijd sprake geweest van verblijdende en droeve gebeurtenissen. Er zijn ook ontmoetingen geweest waaruit hartverbondenheid ontstond wat kan uitmonden in banden voor het leven. Er zijn verdrietige en blijde gebeurtenissen geweest, maar ook ontmoetingen met elkaar. De burgemeester las recent van Augustinus en Luther van het onderscheid dat er bestaat tussen burgerlijke gemeenten en gemeenten van Christus. Dat is juist, met dien verstande dat deze gemeenschappen rekenschap geven van elkaars bestaan. Dat kan alleen wanneer er verbinding is en dat ook ervaren mag worden. De burgemeester sprak ten slotte de wens uit dat we elkaar in de toekomst als gemeente blijven dragen en wenste ds. en mevrouw Visser Gods zegen toe.
Ds. K.J. Kaptein sprak namens de classis en als consulent van de gemeente. Ds. Kaptein dankte ds. Visser allereerst voor de vele arbeid in de gemeente Graafstroom verricht. Bij de overdracht in de kerkenraadsvergadering, haalde ds. Kaptein het geroepen worden van Mozes bij het brandende braambos aan. Dat waren precies de woorden waarmee ds. Visser geroepen werd naar Graafstroom. Dat wist ds. Kaptein niet, maar er is er Eén Die dat wel weet, Zijn ogen doorlopen de ganse aarde. Hij is ook Degene Die u hier gebracht heeft, ondanks alle ja-maars. Hij heeft u hier gebracht om te arbeiden, te dienen, te prediken en te smeken van Christuswege en dan mag de zegen voor de Heere zijn tot roem van Zijn grote Naam. Ds. Kaptein dacht aan de laatste woorden van Mozes. De woorden de eeuwige God zij u tot een woning. Te weten een gebouw bij God te hebben, een huis niet met handen gemaakt maar eeuwig in de hemel, dat en Gods zegen wenste ds. Kaptein het predikantsechtpaar toe. Als laatste spreker en vertegenwoordiger van de gemeente sprak ouderling Van Huuksloot. Hij refereerde ook aan het eigen kerkgebouw. Het tegelijkertijd verkrijgen van een eigen onderkomen en het ontvangen van een eigen predikant. Verwondering en dankbaarheid jegens de Heere bracht dit alles teweeg. Ouderling Van Huuksloot vond een tekst vanuit het boek Numeri 10:1-10, waar de Heere tot Mozes spreekt: Maak u twee zilveren trompetten tot een samenroeping der vergadering, geaccentueerd in vers 3. Zo is ds. Visser ook geroepen om op deze plaats het woord te verkondigen. Ouderling Van Huuksloot bedankte ds. Visser voor de vele pastorale werkzaamheden binnen de gemeente en wenste ds. en mevrouw Gods zegen toe, waarna staande psalm 121 vers 4 werd gezongen. Na een slotwoord te hebben uitgesproken legde ds. Visser voor de laatste maal de zegen op de gemeente.
Ds. Visser heeft de gemeente Barendrecht vier jaar en de gemeente Graafstroom vier en een half jaar gediend en hoopt de komende tijd in Moerkapelle pastoraal nog enige tijd werkzaam te zijn, met toestemming van de classis. De betrekkelijk kleine gemeente van Graafstroom, ca. 150 leden, heeft ds. B. Reinders naast zijn dienstwerk in de gemeente van Nieuw Beijerland bereid gevonden pastorale bijstand te verlenen aan de gemeente Graafstroom.
Afscheidsdienst ds. W. Schinkelshoek van HHG IJsselstein
IJsselstein – Ds. W. Schinkelshoek heeft op zondag 27 augustus 2017 na een periode van bijna zes jaren in de morgendienst afscheid genomen als predikant van de hersteld hervormde gemeente Bethel van IJsselstein. De HHG IJsselstein is een typische regiogemeente, haar leden komen uit een groot aantal omliggende dorpen en steden. Ds. Schinkelshoek was ook als pastoraal werker verbonden aan Middelharnis en als consulent aan Den Helder. Drie vér uit elkaar liggende plaatsen. De scheidende predikant bediende het Woord uit 1 Korinthe 2:1-2. “En ik broeders als ik tot u ben gekomen, ben niet gekomen met uitnemendheid van woorden, of van wijsheid, u verkondigende de getuigenis van God. Want ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u, dan Jezus Christus, en Dien gekruisigd.” Woorden die onze predikant zag en ziet als leidraad voor de verkondiging van het Woord in IJsselstein, als ook in Wageningen-Ede-Bennekom. Ds. Schinkelshoek hoopt op 20 september daar in de middagdienst bevestigd te worden door ds. J.W. van Estrik en ‘s avonds intrede te doen. Aan het einde van de dienst werd de predikant, maar ook zijn vrouw, toegesproken door ouderling-kerkvoogd D. Ruitenbeek namens de kerkenraad, kerkvoogdij en gemeente. De gemeente zong het predikantsgezin staande alle verzen van psalm 121 toe. Zaterdag 26 augustus was er een bijeenkomst bij de kerk met een gezamenlijk maaltijd waarin de gemeente afscheid kon nemen van ds. en mw. Schinkelshoek.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 september 2017
Kerkblad | 24 Pagina's