Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zaligmaker

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zaligmaker

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

“DIT IS EEN GETROUW WOORD EN ALLE AANNEMING WAARDIG, DAT CHRISTUS JEZUS IN DE WERELD GEKOMEN IS OM DE ZONDAREN ZALIG TE MAKEN, VAN WELKE IK DE VOORNAAMSTE BEN” (1 TIMOTHEÜS 1:15).

Wordt u en word jij daar niet blij van, dat er een Zaligmaker gekomen is? Wat hebben we deze tijding nodig, Timotheüs toen en wij nu. Deze jonge dienaar had het in Efeze zo moeilijk, dat hij van plan was weg te lopen (zie vers 3). Vijanden van buiten en tegenstanders van binnen de gemeente: ik kan er niet meer tegenop! Zo moet deze dienaar van het Evangelie gedacht hebben. Blijven! zo vermaant de apostel hem. Blijven om het Evangelie van vrije genade voor zondaren (en die waren er te over in Efeze!) te verkondigen. Dezelfde boodschap die toen daar gebracht moest worden, komt ook nu tot ons. Welk een heerlijk woord, vind je niet? Het is ten eerste betrouwbaar. Zo staat het er letterlijk: betrouwbaar is het woord. Dat wil zeggen dat je ervan op aan kunt, dat het je vertrouwen ten volle waard is. Het is immers geen woord van mensen, maar Gods Woord, dat niet liegt maar de waarheid is. Daarom is het ook “waardig” om aangenomen te worden.

Wellicht denk je: Kan ik dat wel, het Woord, dit woord aannemen? Weet toch, dat aannemen geen pakken is. Aannemen wil zeggen: je hand ophouden om het aangebodene te ontvangen, de hand van een bedelaar. Ongewassen en dus vuil en smerig vanwege de aanklevende zonden. Maar zo’n hand toch uitsteken. Het Woord, de Heilige Geest gebiedt ons dit betrouwbare woord aan te nemen, omdat het woord dit “waardig” is. In het Grieks staat er voor “waardig” een woord dat we ook met “geschikt” kunnen vertalen, geschikt, van Gods wege geschikt geacht en toegeschikt, gezonden aan u, jou en mij, aan een wereld, verloren in zonde en schuld. Een goede tijding voor de grootste der zondaren, namelijk dat Christus Jezus in de wereld gekomen is. Lees het goed: Zijn ambtsnaam staat voorop. Hij is de Christus, de Messias, door de Vader en de Geest gezalfd tot Profeet, Priester en Koning. Wanneer Zijn ambtsnaam in de Bijbel voorop staat, heeft dit altijd met Zijn ambtelijke bediening te maken. Zijn Naam, Hem gegeven van de hemel, is Jezus, dat is Zaligmaker. Hij is dus de Gezalfde Zaligmaker der wereld. Hij kwam in de wereld, in deze Godevijandige en verdorven wereld, waarin de overste der wereld zijn triomfen viert. Hij is echter gekomen om deze vorst der duisternis te onttronen, hem zijn macht te ontnemen, om zondaren hem te ontrukken en hen “zalig” te maken, opdat het huis van Zijn Vader, met de vele woningen, vol zal worden met geredde zondaren, met gezaligden. Zijn opdracht, die de Vader Hem gegeven heeft, is zondaren te verlossen van het grootste kwaad en te brengen tot het hoogste goed (vader Hellenbroek).

Zijn komst brengt ook scheiding; scheiding tussen Kerk en wereld, tussen zondaar en zondaar, tussen Farizeeër en tollenaar. U zult het allen met me eens zijn, als ik zeg dat we stuk voor stuk zondaars zijn. Echter is dit bij mij, u en jou slechts een verstandelijk weten, een toestemmen, of heb je er wel eens en meerdere keren wakker van gelegen?

Heere! hoe moet het toch met mij? Vastgelopen met alle pogingen om je boze daden, verkeerde woorden en zondige gedachten uit te bannen, ze te overwinnen? Diep in je hart wel eens en meerdere keren gedacht: Houd er maar mee op, want het wordt nooit wat met jou. Nee, met u en jou zelf niet. Maar hoor eens: Christus Jezus is in de wereld gekomen om zondaren zalig te maken.

Zalig, een oud Nederlands woord ontleend aan de Keltische taal: “sels”, dat “vol van” betekent. Vol van Christus en van Zijn verlossingswerk, zo vol, dat het je hart en leven vervult en je daardoor een nieuw mens wordt. Dit is noodzakelijk voor ieder mensenkind, zelfs voor de apostel Paulus. Daarom eindigt onze tekst ook in een persoonlijke belijdenis van zonden en schuld: “zondaren (….) van welke ik de voornaamste ben”. Grootspraak? Nederige hoogmoed? Geenszins, want lees maar wat hij van zichzelf in vers 13 zegt: een godslasteraar, een vervolger, een verdrukker was ik, maar een, aan wie barmhartigheid is geschied. U en jij zult het de apostel nooit toegeven dat hij de grootste der zondaren is, want als er één grote zondaar is, dan ben ik die wel. Paulus kan nog zeggen dat hij het in zijn onwetendheid heeft gedaan, maar hoeveel zonden heb ik niet bewust en tegen beter weten in verricht? Hoe kom ik ooit met U verzoend, HEERE? Hoor eens: Dit is een getrouw woord en alle aanneming waardig, dat Christus Jezus in de wereld gekomen is om zondaren, o wonder van genade, om ook mij zalig te maken. Ten slotte, nu het voor Paulus, de grootste der zondaren kon, zou het dan voor de op één na de grootste der zondaren niet kunnen?

Stellendam, ds. C. Oorschot

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 september 2018

Kerkblad | 24 Pagina's

Zaligmaker

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 september 2018

Kerkblad | 24 Pagina's