Thomas Watson
‘IK LAS DE GESCHIEDENIS VAN EEN KNAPPE MAAGD DIE DOOR EEN RIJKE, JONGE MAN TOT ONKUISHEID WERD VERLEID. ZIJ SPRAK TOT HEM: ‘GEEF MIJ EEN GUNST EN IK ZAL DOEN WAT JE WILT.’ HIJ VROEG: ’WAT IS DAT DAN?’ ’HOUD JE VINGER ÉÉN UUR IN DEZE BRANDENDE KAARS.’ MAAR DAT WILDE HIJ NIET. ZIJ ZEI: ‘WIL JE VOOR MIJ NIET JOUW VINGER ÉÉN UUR IN DE VLAM HOUDEN, MAAR WIL JE WEL DAT MIJN ZIEL EEUWIG IN DE HEL ZAL BRANDEN?’ EN ZO WEERSTOND ZIJ DEZE VERZOEKING.’ WIE VERTELDE DEZE GEBEURTENIS? IN DE TOEPASSING VAN ZIJN LAATSTE AFSCHEIDSPREEK OP 19 AUGUSTUS 1662 GEBRUIKTE DOMINEE WATSON DEZE ERNSTVOLLE ILLUSTRATIE.
Biografie
Thomas Watson werd omstreeks 1620 geboren in Yorkshire (Engeland). Hij kon goed leren en werd student aan het Emmanuel College te Cambridge. In 1642 was de ijverige en serieuze Thomas klaar met zijn studie theologie. Hierna woonde hij tijdelijk in het puriteinse gezin van de weduwe van baron Horace Vere, die een vriend was geweest van de prinsen Maurits en Frederik Hendrik. Vier jaar later diende hij als hulpprediker de gemeente van de Stefanuskerk in Londen. Na tien jaar werd hij de opvolger van Ralph Robinson. In 1647 trouwde Watson met de domineesdochter Abigaïl Baelde die een puriteinse opvoeding had genoten. Het echtpaar Watson kreeg zeven kinderen in dertien jaar. Vier ervan stierven jong. Tijdens de burgeroorlog openbaarde Watson strenge presbyteriaanse principes. Ook preekte hij voor het Engelse parlement over Hebreeën 4 vers 13. Hij was één van de weinige predikanten die bij de regeringsleider Cromwell protesteerde tegen de dood van koning Karel I. Samen met Chr. Love en enkele andere predikanten werd hij ongeveer een jaar gevangen gehouden in de Tower, vanwege hun aandeel in een complot om de monarchie te herstellen. Love werd gedood in 1652, maar Watson kwam vrij en mocht opnieuw de Stefanusgemeente dienen. Toen in 1662 de onrechtvaardige, kerkelijke Acte van Uniformiteit (gelijkheid) van kracht werd, moest ook Watson zijn gemeente verlaten. Voor de Anglicaanse kerk hem uitwierp, hield hij in augustus verschillende afscheidspreken: over Johannes 13:34, 2 Korinthe 7:1 en Jesaja 3:10-11. Toch ging hij daarna door met preken in huizen, schuren en bossen, want hij wilde Gods volk blijven bemoedigen in wegen van kruis en vervolging. In 1666, na de grote brand van Londen, maakte Watson een grote kamer gereed om daar ‘kerk’ te houden. Iedereen was hartelijk welkom. In 1672 werd de Verklaring van Indulgence (tolerantie) van kracht. Watson, die bij de non-conformisten behoorde, mocht weer ongestoord preken. In Crosby Hall werkte hij zelfs een poosje samen met de bekende predikant St. Charnock. Toen zijn gezondheid minder werd, trok Watson zich terug in Barnston (Essex). Plotseling overleed hij in 1686 tijdens het persoonlijk gebed in zijn studeerkamer. De volgende morgen werd hij gevonden. Men begroef hem in het graf van zijn schoonvader, die eveneens de gemeente van Barnston had gediend.
Citaten:
Boeken
‘Zorg voor boeken in uw huizen, nu de preekstoelen gesloten zijn. Als u de bron niet dichtbij hebt, zorg dan voor water in uw regenbakken. Als u niet naar de heilzame prediking kunt, gebruik dan goede boeken. Zij zijn als regenbakken, waarin het water des levens is om u te verfrissen. Toen David zijn natuurlijke lichaamswarmte verloor, dekten ze hem toe met warme kleden. En als u een koude voelt in uw ziel, gebruik dan warme kleden. Dat betekent: lees goede boeken, opdat zij u mogen treffen met zulke waarheden, die uw koude harten raken en verwarmen.’
Voorzienigheid
‘Wees gewaarschuwd, want God heeft een oog in de wolken. Beschuldig, bekritiseer de wijze, oneindige, rechtvaardige, goede God nooit van dwaasheid, ook al is in kerk en staat alles in verwarring. In de wereld gebeurt er niets, of God heeft er Zijn bedoeling mee. Hij voert Zijn raad uit dwars door de plannen van mensen. Gods oog van voorzienigheid ziet alles. Als Zijn volk wordt vernederd en de hoogmoed van Zijn vijanden sterk wordt, dan verschijnt meestal de morgenster van verlossing. Is Gods kerk als in het graf, Hij kan voor een heerlijke opstanding zorgen, want voor Hem bestaan geen desperate gevallen.’
Sacramenten
‘Geliefden, ik zeg u dat we behoren te doen als de slangen. Biologen observeren de slangen. Zij zien dat deze dieren hun vergif uitspuwen, voordat zij zuiver water drinken. Daarin zit deze les voor ons, dat voor wij naar de Tafel des Heeren gaan ook wat behoren uit te ‘spuwen’. Dat is het vergif van bitterheid, wraak en allerlei boosheid. Pas dan zal Christus’ bloed een medicijn zijn tot gezondheid en een koele dronk tot verfrissing en versterking van ons geloof.’
Christus
‘Christus is alles en in allen. Hij is een magazijn van alle geestelijke schatten en hemelse goederen. U mag met de bij van de ene bloem tot de andere vliegen en hier en daar wat zoets zuigen. Maar u zult nooit verzadigd worden, voordat u tot Christus komt. Christus is alles voor Gods volk: rechtvaardigheid, heiligmaking, genade, sterkte en vrede. Hij maakt niet alleen vrede in de hof des hemels, maar ook in de hof van het geweten. Gezondheid zonder Christus is niet goed. Rijkdommen zonder Christus zijn niet goed. Gods instellingen (genademiddelen) zijn zonder Christus niet goed, al zijn ze goed in zichzelf. Ze zijn dan als flessen zonder wijn. O zondaar, doe uw best om Christus te ontvangen. Smeek Hem: ‘Geef mij Jezus, of ik sterf’.’
Ziel
‘Wie zijn ziel verliest, lijdt een dodelijk en onherstelbaar verlies. Een koopman die zijn schip verliest, verliest ook veel goederen met zijn schip: geld, goud, zilver, juwelen en specerijen. Maar die zijn ziel verliest, verliest Christus, de Trooster, de gemeenschap met God, het gezelschap van de engelen, ja, de hemel. Kerkvader Chrysostomus zegt: ‘God heeft u twee ogen gegeven. Als u er één verliest, dan hebt u er nog één over. Maar ziel verloren, is alles verloren.’ Daarom, bekeert u tot God en gelooft in de Heere Jezus Christus.’
Vergenoeging
‘Wat mij betreft, weet ik geen groter sieraad in de godsdienst dan een christen die vergenoegd (tevreden) is. Er is geen zaak, waarin alle christelijke deugden meer harmonieus samengaan of meer transparant zijn, dan in deze deugd. Als er een gezegend leven is voor we in de hemel komen, is het een tevreden leven. Helaas wordt op de kansels weinig gesproken over de tevredenheid van een gelovige.’
Zachtmoedigheid
‘Zachtmoedigheid is een groot sieraad voor een christen en is de weg om op God te lijken. Zachtmoedigheid wijst op een edele geest. En is het beste middel om het hart van een vijand te veroveren, te laten smelten. Zachtmoedigen ontvangen grote beloften, want zij zullen de aarde erfelijk bezitten. Een harde geest belemmert de vrede.’
Uitleiding
Watson was een godvrezende en zeer ijverige predikant die veel werken heeft nagelaten, waarvan er ook in het Nederlands zijn vertaald, en zelfs in het Zweeds. Zijn hoofdwerk A body of divinity (Hoofdsom van de geloofsleer), is wel vergeleken met de Redelijke Godsdienst van W. à Brakel. Het boek Het Koninkrijk der hemelen ingenomen door gebed was het middel tot bekering van de goddeloze, ontembare kolonel J. Gardiner. De Heere had Watson grote gebedsgaven gegeven. Anglicaanse bisschoppen benijdden hem daarom. Zijn geestelijke vrienden waren: Augustinus, Bernardus van Clairvaux, Calvijn, Chrysostomus, Luther en Tertullianus. Watson had een grote gave om fundamentele, christelijke waarheden glashelder te verkondigen. Dit deed hij door middel van levendige, aanschouwelijke beelden en kleurrijke, treffende vergelijkingen, die bijzonder goed te onthouden waren. Alle moeite deed hij om het hart van zijn luisteraars te bereiken. Spurgeon zei: ‘Watson had veel praktische wijsheid, kennis van het menselijk hart en het leven des geloofs, bovendien een gevoeligheid van uitdrukking, waardoor hij één van de bekwaamste puriteinse predikers was’. Ook nu geldt Salomo’s raad: ‘Koop de waarheid en verkoop ze niet’.
Leerbroek, A.B. Goedhart
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 januari 2019
Kerkblad | 24 Pagina's