Weer iets nieuws
Van r.k. zijde werd mij ter inzage gegeven een strookje papier, 7 c.m. breed en 11 c.m. lang, dat den leerlingen der r.k. scholen in den Haag is ter hand gesteld om steeds bij zich te hebben. Gewenscht is het. dit papiertje bij wijze van scapulier aan een koordje op het lichaam te dragen als een soort identiteitsbewijs, evenals soldaten in den oorlog. Op dit papiertje staat naast een zwart kruis het volgende:
Ik, ondergeteekende, verklaar tot de Roomsch Katholieke kerk te behooren. In geval van on-geluk of haastige overbrenging naar een R. K. Ziekenhuis verlang ik aanstnds een katholiek priester bij mij te hebben. Indien ik sterf, wil ik als katholiek begraven worden. Dit is mijn uitdrukkelijken wil. In het volle bezit van mijn verstand vraag ik er de uitvoering van. Handteekening: Adres: A. Klokgieters & Zn. — Tel. 332846. De laatste is de drukker van dit merkwaardige document, dat natuurlijk onder kerkelijke goedkeuring aan de Roomsche scholieren wordt gegeven (Het gespat, was cursief gedrukt)
Nu doen zich ten opzichte van dit belijdenisformuliertje eenige vragen voor. Stel, dat een Roomsch kind vóór 't diaconessenhuis „Bronovo" in den Haag door een auto wordt overreden en ernstig gewond wordt. Moet men, als men den „u i t d r u k k e 1 ij k e w i 1" van den stumperd gelezen heeft, het slachtoffer laten transporteeren naar 't Gemeente Ziekenhuis of het R.K. Ziekenhuis aan het andere einde van de stad, op gevaar, dat de verwonde tijdens het transport sterft en geen R.K. priester bij de hand is? Stel, dat het kind in het Protestantsche „Bronovo" wordt binnengedragen, moet dan de medicus, bij het ontdekken van den „u i t d r u k k e 1 ij k en wil" (van 'n wurm van een jaar of zeven) weigeren hulp te verleenen, wat met zijn ambtsplicht in strijd is en ook met zijn gevoel van menschelijkheid, en van het ongeval kennis geven aan het R.K. ziekenhuis, zelfs indien direct medisch ingrijper geboden is?
Vrees voor proselietenmakerij in een Protestantsch of neutraal ziekenhuis behoeft niet te bestaan, wel het omgekeerde, daar een deel van de taak der roomsche „liefdezusters", meest uit het bekende missiehuis in Tilburg afkomstig, bestaat in het maken van proselieten onder de Protestantsche en niet R.K. patiënten. We vinden het een treurige Roomsche reclame, een droevig bewijs van het doorkankeren van den Roomschen sectegeest tot schande voor het Nederlandsche volk en tot groote schade voor het saamhoorigheidsgevoel onzer natie aangewakkerd.
(De Protestant).
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 februari 1933
De Klok | 4 Pagina's