Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

's Gravenhage

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

's Gravenhage

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

Bijeenkomst „Eltheto".

Donderdag 7 December vond vanwege onze Afdeeling in „Eltheto" de laatste Protestantsche Getuigenisavond in 1939 plaats. Spreker van dezen avond was DS. A. K. Straatsma met als onderwerp: „Een Koninklijk Priesterdom". Op de gebruikelijke wijze werd deze avond, na gemeenschappelijk zingen van Ps. 72 : 6 en 7, met gebed en Schriftlezing uit Openbaring 5 geopend. Na hel zingen van Gezang 41 : 1 en 2, ving Ds. Straatsma zijn onderwerp aan, sprekende ongeveer als volgt:

Koning of Priester. De R.K. kerk spreekt niet van koning of priester maar van koning en priester- Als ik het U met een vcorbeeld duidelijk mag maken: In 1302 heeft Paus Bonifacius VIII uitgevaardigd de bul „Una Sancta", waarin wordt geleerd de leer van de z.g. 2 zwaarden, ontleend aan Lucas 22. Eerst rust maar nu komt de. strijd. Petrus is stedehouder van Christus en heeft 2 zwaarden in de hand en Jezus zegt: nu is het goed. Wat zijn die 2 zwaarden: het eene is het zwaard van de geestelijke en dat andere is het zwaard van de wereldlijke macht. Eén het zwaard van den priester en het ander dat van de koning en als het goed is zullen er koningen zijn in de wereld, maar bij de gratie van den priester. De koning, de knecht van den priester en dat dat waar is, is gebleken een kleine 200 jaar geleden, toen Hendrik IV in het pauselijk paleis stond. Hij was in de ban gedaan. In Duitschland wil men een kerk hebben bij de gratie van den Staat. Daar zal de kerk alleen geduld worden, vooizoover zij dienares wil zijn van den Staat. De R.K. kerk zegt: wij willen koning en priester zijn Wij zeggen: wij willen koning of priester zijn. Het is niet goed met ons, wanneer dat niet zoo is. Schijnbaar hebben Roomschen en Protestanten hetzelfde ideaal. In de R.K. kerk is het priesterschap middel en het koningschap doel. Waarom is zij priester? Omdat zij koning wil zijn! Om tot dat doel van koningschap, van heerscher, van macht te komen, daartoe gebruikt zij den priester, het priesterlijk kleed. Daardoor doet zij 2 dingen: zij geeft aan den priester een aparte plaats, een onderscheid, dat wij als Protestanten absoluut verwerpen. Er zijn priesters en leeken. Wij kennen geen leeken. De R.K. kerk kent het onderscheid tusschen priester en leek. De kerk denkt voor U en leert voor U- Niet teveel lezen, overlaten aan den aparten mensch, den priester. Toen hij tot priester gewijd werd, is hij een bijzonder mensch geworden. Dit is de eerste stap tot de macht. De tweede stap: men zet ook het sacrament apart. Als het gebracht wordt door den juisten mensch, dus den priester, op de juiste wijze, dan oefent het altijd kracht uit. Zoo geeft de R.K. kerk in het leven van den mensch verschillende onmisbaarheden, die alleen door den priester gebracht kunnen worden. Voelt U wat een geweldige macht de priester heeft en krijgt. Hij brengt in Uw leven iets, wat onmisbaar is en wat hij alleen geven kan.

B.v. bij den doop. Hij staat op U te wachten met het sacrament van den doop. Wanneer U dit niet ontvangt en ge zoudt sterven, dan zijt ge verloren. Wat een machtig man. Ge staat op het punt met de uitverkorene van Uw leven naar het stadhuis te gaan. Maar als ge de trappen van het stadhuis verlaat, dan staat op U te wachten de onmisbare man, die tegen U zegt, dat, als U niet van zijn diensten gebruik maakt, Uw huwelijk geen huwelijk is maar concubinaat. Hij kan U helpen, maar dan moet ge bij hem terecht. Door het sacrameni van het huwelijk is Uw huwelijk pas echt. Uw geweten is bezwaard. Ge hebt geen vrede. Er zijn dingen in Uw verleden, die het U moeilijk maken. Ge veelt den last van de zonde. Baar staat de onmisbare man, die U zegt, dat hij U van dat alles kan verlossen, mits ge tot hem komt en biecht en als ge geb;echt hebt, dan zegt hij ook: „Ego absolvote". Wat een macht; dat is den man, die den last van Uw geweten kan wegnemen. Hebt U er ooit aan gedacht, dat de mensch, aan wien ge Uw geheimen hebt verteld, U voortaan in zijn macht heeft! Het is een enorme macht van den priester, dat hij zooveel geheimen weet, zooveel privé-geheimen, zooveel familiegeheimen, het ligt alles in zijn hand. Ge zijt zijn afhankelijke geworden vanaf het moment, waarop ge het hem hebt verteld.

Ge wilt in hel avondmaal de gemeenschap hebben met den Heiland. Ge wilt Zijn vleesch eten en Zijn bloed drinken. Maar dan komt de macht die tot U zegt: dat hij in de transsubstantiatie U Jezus Christus zal brengen. Op bevel van den priester moet Jezus Christus de heiligheid verlaten en Mensch worden. Wat 'n macht; hij gebiedt en Jezus Christus verlaat de heiligheid en wordt Mensch in het Sacrament van het Avondmaal. Is het wonder als wij de geschiedenis kennen, dat menig stille biechtvader van een koning of keizer het land regeerde; zij waren een marionette van den stillen machtigen man. Zoo was het priesterschap het middel tot het koningschap Zoo is nog altijd het priesterschap het middel tot de mafcht.

Bij ons als Protestanten is het juist andersom. De zin van het Koningschap ligt in het Priesterschap." Bij ons is het koningschap middel en het priesterschap doel. Het gaat niet om het koningschap, maar het gaat in de kerk van Jezus Christus om het priesterschap. Als de discipelen met elkaar twisten wie wel de meeste is, dan zegt Jezus Christus: ,,Wie de meeste wil zijn, die is hun aller dienaar". Voor ons is het ideaal niet de aangekleede Petrus met de 2 zwaarden, voor ons is alles Jezus Christus cn dan ziet ge de treffende illustratie van de waarheid, dat het eigenlijk is het priesterschap dat de kening koning is, omdat hij zoo priester is. Niet het ideaal van Petrus, maar Jezus Christus, Koning en Priester. Daarom kennen wij ook niet dat aparte priesterschap. Wij kennen alleen het algemeen priesterschap der geloovigen. Een predikant is geen priester in den Roomschen zin, maar wèl priester in den Evangelischen zin van het woord. Wij moeten allen priester zijn of worden, n.1. dat wij kunnen zeggen: Ik heb mijn ziel aan God gegeven. Niet alleen op Uw sterfbed, ook in Uw leven. Ik heb mij aan Jezus Christus gegeven. Als we elkaar goed begrepen hebben, dan zullen we misschien voorzichtig zijn, wanneer we het Lutherlied zingen: Geen aardsche macht begeeren wij. Als het bij ons niet gaat om aardsche macht, wat hebben we dan?

Nu ga ik het samenvatten. De R K. vraagt: Hoe word ik koning. Het gaat om de macht en ach, in die greep naar de macht is ten slotte heel veel geoorloofd. De Protestant vraagt niet: Hoe word ik koning, maar hoe word ik priester! Dat is tegelijkertijd een actueele vraag voor een ieder van ons, die nog geen priester is bij de gratie van Jezus Christus. Hoe word ik het! Dat word ik alleen door de overgave, door het offer door mij zelf te geven en de macht die ik krijg af te leggen. Hoe komt het, dat onze Koningin toch eigenlijk hoe langer hoe meer Koningin geworden is? Toen Zij ruim 40 jaar geleden gekroond werd, toen was er een groot deel van ons volk, dat zeide: dat hermelijn op die teere schouders is een duur ornament. In vijandige kringen spreekt men met eerbied over Haar. Hoe komt dat? Dat komt, zonder menschvergoding, doordat Zij priesteres is. Omdat Zij altijd en altijd weer klaar staat om te dienen en zich te geven Zij gebruikt het Koningschap als priesterschap.

Nu negatief: Toen de burgeroorlog in Spanje uitbrak, heeft de woede van het volk zich gericht op kerken en kloosters. Er zijn dingen gedaan die niet te verdedigen zijn; geen wonder, dat menig klooster in brand gestoken is Zij die daar zaten, hadden den naam van priester, maar het waren koningen. Dat wreekt zich altijd. Als het koningschap niet rust in het priesterschap, dan gaat het koningschap teniet. Uiterlijk bezien moeten wij het altijd verliezen. Dat is niet erg bemoedigend. Als wij tegenover die macht gaan organiseeren onze macht, dan verliezen wij het. Wij kunnen het alleen maar winnen in en door het gelooi. Toen die waarheid: , De rechtvaardige zal alleen door het Geloof leven" sliep, toen is Luther gekomen die het weer bevestigd heeft en in die kracht is hij gegaan en is het gegroeid door God.. Wij bezitten alles door het geloof; Jezus Christus in het geloof, den Bijbel in het geloof, ook de overwinning in het geloof. Zoo keert het getuigenis tot onszelf terug met de vraag: Durft ge het wagen met niets anders dan het geloof? God helpe ons- Wc zullen het aan alle kanten noodig hebben, de wereld kraakt en alleen de mensch wiens hart door God is vernieuwd kan amen zeggen. Alles wat er bij komt. is de greep naar macht. Alleen het gelooi!

Dit ernstige woord gesproken door Ds. Straatsma, werd met stille aandacht gehoord. Wij hopen gaarne, dat het gesprokene op dezen laatsten Prol. Getuigenisavond in 1939 zijn doel niet zal missen. Na het samen zingen van Gezang 50 : 3 werd deze avond met dankgebed gesloten. De opkomst was bevredigend; „Eltheto" had echter voller kunnen zijn. De 2 nieuwe leden welke zich opgaven heeten we hartelijk welkom. Pr

Protestantsche Getuigenisavond 17 Januari a.s.

De eerste bijeenkomst in het nieuwe jaar zal D.V gehouden worden op Woensdag, 17 Jan. a.s. in het Wijkgebouw „Rehoboth", Hobbemastraat 1. Spreker zal dien avond zijn Ds. D. A. v. d. Bosch met het onderwerp: „Ons Eerstgeboorterecht". Houdt U alvast dezen avond vrij. Tot kwart voor acht gereserveerde plaatsen. Zie programma in dit nummer.

Dit artikel werd u aangeboden door: Protestants Nederland

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 januari 1940

De Klok | 4 Pagina's

's Gravenhage

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 januari 1940

De Klok | 4 Pagina's