Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Humanisme en Christendom - pagina 13

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Humanisme en Christendom - pagina 13

Tweeërlei beginsel

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

•d&edea, v a n r e c h t e n g e r e c h t i g h e i d , v a n p l i c h t s b e s e f , v a n op strenge wetten gericht persoonlijk leven? Is e r m i s s c h i e n een Bijbels H u m a n i s m e ? E e n h u m a n i s t i s c h C h r i s t e n d o m ? O f een C h r i s t e l i j k H u m a n i s m e ? A l d e z e v r a g e n w a c h t e n o p a n t w o o r d , te m e e r , d a a r h e t modern H u manisme i n deze d a g e n z i c h o p d r i n g t m e t k r a c h t v a n o v e r t u i g i n g en h e t o n s m a a t s c h a p p e l i j k l e v e n e n v o o r a l o o k ons s c h o o l l e v e n b i n n e n d r i n g t m e t s c h i e r niet te s t u i t e n k r a c h t . D e m o d e r n e H u m a n i s t i s c h e l e v e n s l e e r l o o c h e n t o o k n i e t ( a l s bijv. R o u s s e a u m e t z i j n r e i n e - e n g e l t j e s - l e e r ) , d a t de m e n s „ v a n n a t u r e " h e e l w a t „ v e r b e t e r i n g " b e h o e f t . A l w i l h e t n i e t w e t e n v a n een zonde-besef, d a t v o l g e n s d e z e o p v a t t i n g l e i d t t o t v e r a c h t i n g v a n h e t l e v e n , h e t w i l de s t r i j d a a n b i n d e n t e g e n h e t b o z e i n e n b u i t e n de m e n s , d o o r h e t l e v e n , d i t l e v e n t e n e m e n z o a l s h e t i s , e n de t e g e n s t e l l i n g e n t u s s e n g o e d e h k w a a d t o t e e n o p l o s s i n g t e b r e n g e n van de mens uit en door de mens. D a t k a n , w a n n e e r de m e n s v e r a n t w o o r d e l i j k h e i d s b e s e f k r i j g t v a n de waarde v a n dit leven en d a a r n a a r w i l handelen. Zo meent men. O z e k e r , d i t m o d e r n e H u m a n i s m e z i e t de z a k e n p r e c i e s a v e r e c h t s , v e r g e l e k e n bij h e t C h r i s t e n d o m . D i t z i e t a l l e r e e r s t de m a a t s t a f v a n a l l e h a n d e l e n w a n d e l a a n , . n a a r d e G o d d e l i j k e eis i n Z i j n W e t en r e g e l t d a a r n a a r h e t z e d e l i j k l e v e n d o o r h e t a l s k w a a d a a n g e w e z e n e te h a t e n en h e t goede te beminnen. H e t H u m a n i s m e begint j u i s t bij w a t de m e n s i n z i c h z e l f a l s g o e d e n k w a a d e r v a a r t e n t r a c h t d e z e s t r i j d t e g e n h e t k w a a d o v e r te d r a g e n op o m g e v i n g e n m e d e - m e n s , z o d a t e e n h o g e r e z e d e l i j k e m a a t s t a f z a l k o m e n v o o r a l l e l e v e n s v e r h o u d i n g e n . E n het meent, dat dit k a n , w a n t goed i s j u i s t w a t verenigt, k w a a d w a t scheidt. Z o zeide e e n d e r g r o o t s t e H u m a n i s t i s c h e d e n k e r s . D a a r o m w i l het beginnen met zelftucht, het i n t o m e n v a n e i g e n b o z e l u s t e n b e g e e r t e , e n z o k o m e n t o t een v o l l e d i g e o n t p l o o i i n g v a n d e g o e d e k e r n i n 's m e n s e n h a r t i n e e n z o g r o o t m o g e l i j k aantal mensen-levens. W e v r a g e n nogmaals: moeten we dit H u m a n i s t i s c h streven o f i s h e t t e n e n e n m a l e verwerpelijk? W a t m o e t e n we d a a r v a n denken?

HOOFDSTUK

toejuichen,

V. HET GEVAAR

VAN

HET

HUMANISME.

B i j e l k e b e o o r d e l i n g m o e t e n w e n i e t a f g a a n op b e p a a l d e v e r s c h i j n s e l e n o f u i t l a t i n g e n , die „ z o o n s o o r eens v o o r b i j w a a i d e n " ( z o a l s m e n z i c h i n Z e e l a n d u i t d r u k t ) , m a a r e r n s t i g o n d e r z o e k e n h e t punt van u i t g a n g , het be-gtn-sel, w a a r w e a l d i e v e r s c h i j n s e l e n e n u i t l a t i n g e n op t e r u g kunnen brengen. N u , h e t u i t g a n g s p u n t v a n h e t H u m a n i s m e i s d i t : de mens is v a n n a t u r e z i c h z e l f tot een wet; hij b e p a a l t wat goed en k w a a d i s ; h i j n e e m t de f e i t e n z o ze z i j n en b i n d t v a n u i t z i c h z e l f de s t r i j d a a n t e g e n a l l e s , w a t d i t l e v e n o m l a a g h a a l t ; hij g r i j p t aiïes a a n o m t e b e v o r d e r e n , w a t h e t 12

Dit artikel werd u aangeboden door: Driestar Educatief

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 mei 1950

Koop de waarheid | 20 Pagina's

Humanisme en Christendom - pagina 13

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 mei 1950

Koop de waarheid | 20 Pagina's