Hoe beschouwt gij het kind - pagina 3
VERANTWOORDING Z o n d e r h e t m i s s c h i e n te h e b b e n g e w i l d , h e e f t m e n ons t e r v e r a n t w o o r d i n g geroepen. I n ons a n d e r s zo r u s t i g e d o r p deed z i c h h e t g e v a l v o o r , d a t de K l e u t e r s c h o o l ( d e e n i g e ) w e l l i c h t e e n h o o f d z o u k r i j g e n , n u eens n i e t b e h o r e n d tot d e e t h i s c h e r i c h t i n g i n d e H e r v o r m d e K e r k , of t o t d e G e r e f . K e r k e n , m a a r „ e e n v a n d e o u d - G e r e f o r m e e r d e n " , zo m e n d a n s p r e e k t . D a t h e e f t e e n s t o r m v a n v e r o n t w a a r d i g i n g d o e n op g a a n : „ D a n n e m e n w e onze k i n d e r e n v a n de s c h o o l ! D e n k je, dat w e onze k i n d e r e n w i l l e n l a t e n v o l p r o p p e n m e t die leer v a n h e l e n v e r d o e m e n i s !" E n n o g véél meer ; w a n t is m e n e e n m a a l a a n het v i t t e n ( r o d d e l e n zegt m e n tegenwoordig), d a n l i j k t s t i l s t a n d w e l n i e t mogelijk. D e k i n d e r e n z o u d e n a l l e v e r p l i c h t z i j n d e p s a l m e n v a n D a t h e e n te l e r e n ; e r m o c h t geen b a z a r m e e r gehouden w o r d e n ; St. N i c o l a a s m o c h t niet m e e r op school komen. Enzovoorts. W a t ons bijzonder heeft aangegrepen, is e v e n w e l dat „volproppen met die leer v a n h e l en v e r d o e m e n i s " . P a s h e e f t , b i j de b e h a n d e l i n g v a n h e t t w e e d e g e b o d w a s h e t , één d e r p r e d i k a n t e n i n ons d o r p d a a r o v e r o o k z i j n t o o r n d o e n o p r i j z e n . Het s c h e e n n o g n i e t g e n o e g , zo b e t o o g d e h i j , d a t m e n e i g e n k i n d e r e n o n d e r w e e s e n o p v o e d d e v o o r d e d i e n s t v a n de a f g o d d e r o n m a c h t ; e r m o e s t n u ook nog een K w e e k s c h o o l b i j k o m e n , w a a r j o n g e l u i w e r d e n g e v o r m d , die deze onmachtsleer, deze valse l i j d e l i j k h e i d s - h o u d i n g , a a n d u i z e n d e n andere kinderen konden onderwijzen. W e g e v o e l e n h e t , v r i e n d e n , w e s t a a n v o o r d e e r n s t i g e v r a a g , of w e i n d e r d a a d z i j n a f g e w e k e n v a n de h e c h t e b a s i s v a n G o d s W o o r d ; of w e misschien zijn afgedwaald v a n het voetspoor der Reformatorische v a d e r e n . Z i j n w e het spoor bijster ?
H O E B E S C H O U W E N WIJ H E T EIND ? W i e bij de o p v o e d i n g v a n het k i n d z i c h r e k e n s c h a p gaat g e v e n v a n d e w i j z e , w a a r o p h i j h e t o p v o e d t , z a l v o o r de v r a a g k o m e n te s t a a n : „Hoe beschouw ik-het k i n d ? " B e s c h o u w e n w e h e t a l s e e n r e i n e n g e l t j e , d a t z o n d e r z o n d e of s c h u l d is g e b o r e n ?
3
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 september 1950
Koop de waarheid | 23 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 september 1950
Koop de waarheid | 23 Pagina's