Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Bergrede - pagina 5

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Bergrede - pagina 5

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

E n tenslotte ziet de gemeente des Heeren i n Johannes de evangelist, die oog heeft voor de H e l d , D i e de dood verslindt tot o v e r w i n n i n g en D i e i n de ten ondergang gedoemde wereld de waarheid doet overwinnen, het leven en de onvergankelijkheid aan het licht brengt en de liefde doet zegepralen. 4.

Enkele bijzonderheden over het Evangelie van M a t t h e ü s .

O m d a t wij de Bergrede behandelen aan de hand van het Evangelie van M a t t h e ü s i n grote hoofdzaak, w i l l e n we vervolgens van dit Evangelie i n het bijzonder n o g iets zeggen. H e t Evangelie van M a t t h e ü s is een getuigenis, w a a r i n tot openbaring komt onder de l e i d i n g des H e i l i g e n Geestes het h e i l , dat G o d i n Christus heeft tot stand gebracht naar Z i j n eeuwig welbehagen tot verheerlijking van Z i j n N a a m en tot verlossing uit dood en ellende van a l Gods uitverkorenen. W i j moeten dit zuiver stellen. Mattheüs is geen geschiedschrijver, die iets vertelt uit, van of over het leven van de Heere Jezus; zijn Evangelie is bediening des W o o r d s , is v e r k o n d i g i n g van het h e i l i n Christus bereid. W a t hij vraagt is het horen naar en het gehoorzamen aan dit Evangelie, door het geloof i n H e m , van W i e hij getuigt. W e zeiden het reeds: zijn p r e d i k i n g geldt vooral de Joden. H i j stelt zijn volksgenoten de Heere Jezus voor als Israels Messias, als de V e r vuiler van de beloften G o d s , die onder het O u d e Testament reeds bekend zijn gemaakt; als de Messias, D i e door Z i j n eigen volk wordt verworpen, maar ook als de Messias van het nieuwe volk, van de k e r k van het N i e u w e Testament. Mattheüs is de tollenaar, die door de Heere Jezus uit het tolhuis werd geroepen o m H e m te volgen. T o e n gehoorzaamde hij aan de twee woordekens: „ V o l g M i j " , die door de kracht des H e i l i g e n Geestes werden geschreven op de tafelen zijns harten. Waarschijnlijk heeft M a t t h e ü s zijn Evangelie geschreven na het jaar 70, het jaar, w a a r i n Jeruzalem werd verwoest. D e k e r k des N i e u w e n Verbonds heeft zijn Evangelie terstond als k a n o n aangenomen.

5.

D e Bergrede, gezien i n haar verband.

D a n moeten wij even samen zien i n welk verband de Bergrede is opgenomen. Mattheüs 1 en 2 beschrijven de Heere Jezus als K i n d en i n Mattheüs 3 wordt ons getuigenis afgelegd van het optreden van Johannes de Doper en van de doop van de Heere Jezus. O p m e r k e l i j k is, dat i n de drie synoptische E v a n g e l i ë n de geschiedenis van de verzoeking i n de woestijn wordt beschreven als het begin van Christus' arbeid op deze aarde, direct na de doop door Johannes. D e verzoeking i n de woestijn lezen we i n M a t t h e ü s 4 : 1-11 en daarop volgt dan het eerste optreden van de Heere Jezus i n G a l i l e a i n Mattheüs

3

Dit artikel werd u aangeboden door: Driestar Educatief

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 augustus 1960

Koop de waarheid | 64 Pagina's

De Bergrede - pagina 5

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 augustus 1960

Koop de waarheid | 64 Pagina's