De Bergrede - pagina 5
E n tenslotte ziet de gemeente des Heeren i n Johannes de evangelist, die oog heeft voor de H e l d , D i e de dood verslindt tot o v e r w i n n i n g en D i e i n de ten ondergang gedoemde wereld de waarheid doet overwinnen, het leven en de onvergankelijkheid aan het licht brengt en de liefde doet zegepralen. 4.
Enkele bijzonderheden over het Evangelie van M a t t h e ü s .
O m d a t wij de Bergrede behandelen aan de hand van het Evangelie van M a t t h e ü s i n grote hoofdzaak, w i l l e n we vervolgens van dit Evangelie i n het bijzonder n o g iets zeggen. H e t Evangelie van M a t t h e ü s is een getuigenis, w a a r i n tot openbaring komt onder de l e i d i n g des H e i l i g e n Geestes het h e i l , dat G o d i n Christus heeft tot stand gebracht naar Z i j n eeuwig welbehagen tot verheerlijking van Z i j n N a a m en tot verlossing uit dood en ellende van a l Gods uitverkorenen. W i j moeten dit zuiver stellen. Mattheüs is geen geschiedschrijver, die iets vertelt uit, van of over het leven van de Heere Jezus; zijn Evangelie is bediening des W o o r d s , is v e r k o n d i g i n g van het h e i l i n Christus bereid. W a t hij vraagt is het horen naar en het gehoorzamen aan dit Evangelie, door het geloof i n H e m , van W i e hij getuigt. W e zeiden het reeds: zijn p r e d i k i n g geldt vooral de Joden. H i j stelt zijn volksgenoten de Heere Jezus voor als Israels Messias, als de V e r vuiler van de beloften G o d s , die onder het O u d e Testament reeds bekend zijn gemaakt; als de Messias, D i e door Z i j n eigen volk wordt verworpen, maar ook als de Messias van het nieuwe volk, van de k e r k van het N i e u w e Testament. Mattheüs is de tollenaar, die door de Heere Jezus uit het tolhuis werd geroepen o m H e m te volgen. T o e n gehoorzaamde hij aan de twee woordekens: „ V o l g M i j " , die door de kracht des H e i l i g e n Geestes werden geschreven op de tafelen zijns harten. Waarschijnlijk heeft M a t t h e ü s zijn Evangelie geschreven na het jaar 70, het jaar, w a a r i n Jeruzalem werd verwoest. D e k e r k des N i e u w e n Verbonds heeft zijn Evangelie terstond als k a n o n aangenomen.
5.
D e Bergrede, gezien i n haar verband.
D a n moeten wij even samen zien i n welk verband de Bergrede is opgenomen. Mattheüs 1 en 2 beschrijven de Heere Jezus als K i n d en i n Mattheüs 3 wordt ons getuigenis afgelegd van het optreden van Johannes de Doper en van de doop van de Heere Jezus. O p m e r k e l i j k is, dat i n de drie synoptische E v a n g e l i ë n de geschiedenis van de verzoeking i n de woestijn wordt beschreven als het begin van Christus' arbeid op deze aarde, direct na de doop door Johannes. D e verzoeking i n de woestijn lezen we i n M a t t h e ü s 4 : 1-11 en daarop volgt dan het eerste optreden van de Heere Jezus i n G a l i l e a i n Mattheüs
3
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 augustus 1960
Koop de waarheid | 64 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 augustus 1960
Koop de waarheid | 64 Pagina's