Opvoeding op basis van "verlichte ideeën" - pagina 31
12.
Tenslotte.
W i j h e b b e n ons b e z i g g e h o u d e n met de V e r l i c h t i n g . I n het b i j z o n d e r h e b b e n w e s a m e n n a g e g a a n , h o e de V e r l i c h t i n g o v e r de o p v o e d i n g d e n k t . W e z i j n tot de c o n c l u s i e g e k o m e n , d a t de m a n n e n der V e r l i c h t i n g niet anders hebben v o o r tge b r a c h t d a n een chaos v a n opvoedingsdoeleinden, v a n even zovele w e g e n en m i d delen, die daarnaar zouden moeten leiden. D e V e r l i c h t i n g i m m e r s heeft e e n p o g i n g g e w a a g d , de k r a c h t e n v a n 's m e n s e n v e r s t a n d te m o b i l i s e r e n , d i e , b u i t e n G o d s W o o r d o m , v o o r a l z i c h r i c h t e n d op e n p u t t e n d u i t de n a t u u r , het m e n s d o m v i a het v i n d e n d e r w a a r h e i d tot het g e l u k e n tot een z a l i g leven zouden voeren. M e t a a n d o e n l i j k e ernst h e b b e n w i j e r o p g e w e z e n , d a t a l l e e n de a u t o n o m e m e n s . d i e zélf i n v o l k o m e n v r i j h e i d z e l f s t a n d i g u i t m a a k t w a t g o e d e n k w a a d is, g e l u k k i g k a n w o r d e n . M a a r zij h e b b e n d a a r m e d e de m e n s op a l l e t e r r e i n e n des l e v e n s losgeslagen v a n G o d en v a n Z i j n W o o r d . Z o is het m e n s d o m tot v e r i n o n z e e e u w g e v o e d met w a a n i d e e ë n , d i e e l k op h u n b e u r t w e e r w e g e n a a n w e z e n , d i e , w e r d e n ze gev o l g d , tot het b e o o g d e d o e l m o e s t e n l e i d e n . I n d i t a l l e s , w e z a g e n het, g e l u k t e het de V e r l i c h t i n g n i e t , de m e n s een g r o n d s l a g v o o r l e e r e n l e v e n , v o o r het l e v e n o p a l l e t e r r e i n e n des l e v e n s , a a n te w i j z e n , d i e , o o k a l k o m e n a l l e g o l v e n v a n o n g e l o o f en b i j g e l o o f er t e g e n a a n , t o c h h o u d b a a r b l i j k t te z i j n . D e z e ene en w a r e g r o n d s l a g heeft de H e e r e o n s e n o n z e k i n deren gegeven in Z i j n W o o r d en, aan G o d s W o o r d ontleend, i n de d r i e f o r m u l i e r e n v a n e n i g h e i d , d i e de H e e r e d o o r de b i j z o n d e r e l e i d i n g v a n Z i j n v o o r z i e n i g h e i d de k e r k d e r r e f o r m a t i e i n o n s v a d e r l a n d heeft g e s c h o n k e n .
) We denken hier aan Duitse wijsgeren, die gepoogd hebben het menselijk leven opnieuw te doorgronden; Max Scheler: „Vom Ewigen in Menschen", Leipzig, 1921; Max Scheler: „Die Stellung des Menschen im Kosmos", Darmstadt, 3928; Martin Heidegger: „Sein und Zeit", Halle 1926, II 1929. -) Comenius, „Didactica magna", hfdst. 1. 3 ) „Didactica magna", cap. 6. 4 ) Zo schreef Lessing in zijn boek: „Erziehung des Menschengeschlechtes", par. 4. 5) Zo schreef Rosseau in zijn „Emile", boek 4, waar hij een eenvoudig man uit Savoye het woord geeft. (t ) Zo schreef de „grote" wijsgeer-paedagoog Herbart in zijn „Algemeine Pädagogik", deel II, boek 5, hfdst. 1. 7 ) Pestalozzi: „Lienhardt und Gertrud", biz. 107 e.v. s ) „Lienhardt und Gertrud", biz. 36. <J ) Rousseau: „Emile", 4e boek. 1
30
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 16 maart 1963
Koop de waarheid | 32 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 16 maart 1963
Koop de waarheid | 32 Pagina's