Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Lutherse Reformatie - pagina 15

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

De Lutherse Reformatie - pagina 15

3 minuten leestijd

gaan spelen. V r o e g e r , bijvoorbeeld ten tijde v a n het concilie v a n N i c e a (325), nam niet de bisschop de eerste plaats i n in de kerk. Luther vindt het dan ook niet juist, de gezagskwestie zó te stellen. D e Heilige Schrift moet bovenal gezag hebben. D a a r i n ligt het antwoord voor alle vragen. W a a r o p D r . Eek dan antwoordt: „Als U zo gaat spreken, staat U klaarblijkelijk geheel aan de zijde van de vermaledijde ketter W i c l i f en beaamt U de schandelijke dwalingen v a n H u s s ! " Luther deinst terug: „Selbst wènn die Hussieten göttliches Recht auf ihre Seite hätten, dürften sie sich v o n der Kirche trennen, denn das höchste göttliche Recht ist Einheit und L i e b e , " zo luidt het antwoord. ) Luther heeft tijdens een pauze ernstig zich verdiept in de acta van het concilie v a n Constanz (1415). H i j las daarin: „Die eine heilige allgemeine Kirche ist die Gesammtheit der Erwählten." E n : „Diese K i r c h e ist nur eine, wie die Z a h l der Erwählten nur eine ist." ) Ja, dat waren onder meer de artikelen van H u s s ' leer, die het concilie verwierp. Luther kón daarna niet anders dan verklaren: „Diese Artikelen von Johann Huss sind völlig christlich und evangelisch." ) M e t overtuiging roept hij daarna uit: „Kein gläubiger Chirst kann über die Heilige Schrift hinaus genötigt werden, etwas über die Römische K i r c h e zu glauben." ) Sluw vraagt E c k : „U beweert dus, dat ooit een concilie heeft gedwaald?" Ja, zegt Luther, concilies hébben soms gedwaald, omdat zij kunnen dwalen. Geen concilie kan nieuwe artikelen des geloofs invoeren of Goddelijk recht maken uit wat v a n nature geen Goddelijk recht is. „Konzilien haben einander widersprochen." ) D e hertog v a n Saksen, Georg, die het dispuut ook bijwoonde, schreeuwde door de zaal: „Dat wordt een tuchtgeval." Eek reageert: „Zo, zo, dan stel ik vast, dat U aan U w eigen uitleg v a n de Schrift meer waarde hecht dan aan die v a n de paus, van concilies en v a n doctoren en universiteiten." Het dispuut te Leipzig bracht, zoals we hier zien, Luther er van stap tot stap toe, te geloven, gelijk Luther trouwens ook zelf verklaarde: „Allein die Heilige Schrift kann die Grundlage für den Glauben sein. W e d e r der Papst noch die Konzilien verbürgen das H e i l und sind unbedingt maszgeblich für den G l a u b e n . " ) Hiermede k w a m Luther dus op één lijn te staan met Huss en W i c l i f . E e n ketter!! V ó ó r het Leipziger dispuut dacht Luther er niet één moment aan, met de Roomse kerk te breken. D a a r echter zag hij, dat niet de paus of een of ander concilie het laatste w o o r d hadden. H i j begreep, dat in die wetenschap Huss en W i c l i f niet hadden geleefd, 43

44

45

46

47

48

15

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 mei 1963

Koop de waarheid | 49 Pagina's

De Lutherse Reformatie - pagina 15

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 mei 1963

Koop de waarheid | 49 Pagina's

PDF Bekijken