Klaas Ubels
(Uithuizen 6 mei 1923 - Putten 9 november 2012)
Studie theologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Gereformeerd predikant te Vollenhove résept. 19 5 1 ; Zwartebroek 14 nov. 1954; Vroomshoop 20 sept. 1959; Drachten 3 nov. 1963; Ridderkerk 29 juni 1969; Leek 1 aug. 1976; Putten 12 okt. 1980. Emeritus 1 juni 1988.
Gehuwd (19 5 1) met Hendrikje Kramer (1925-2010). Uit dit huwelijk werden vier kinderen geboren.
Klaas Ubels groeide op in een gereformeerd gezin als middelste van drie kinderen. Zijn vader werkte als ambtenaar bij de belastingdienst en zijn moeder was huisvrouw. Klaas wilde eerst wis- en natuurkunde studeren, maar vanwege de Duitse bezetting moest hij daarvoor een niet-Joodverklaring tekenen en dat weigerde hij. Om aan de arbeidsdienst in Duitsland te ontkomen heeft hij in de beginjaren van de oorlog verschillende baantjes gehad, maar toen hij bij een bedrijf werkte dat indirect spullen leverde voor de bouw van Duitse onderzeeboten, is hij ondergedoken en als landarbeider in Dirkshorn aan de slag gegaan tot het einde van de oorlog.
Door de oorlog gerijpt is Klaas theologie gaan studeren, want als kleine jongen wilde hij eigenlijk al ‘domi’ worden. Het leek hem mooi om mensen over Jezus te vertellen. Hoewel de studie in Kampen voor de hand lag, viel zijn keuze op de Vrije Universiteit omdat hij theologie wilde studeren in de context van ‘wereldse’ wetenschappen. Zijn belangrijkste leermeesters in Amsterdam waren de dogmaticus G.C. Berkouwer en de catecheet J. Waterink.
In zijn studententijd leerde hij Henny Kramer kennen, een boerendochter uit Drenthe, eveneens van gereformeerde huize, waarvan het hele gezin tijdens de oorlog actief was geweest in het verzet. Op 13 september 19 5 1 trouwden Klaas en Henny en drie dagen later werd hij bevestigd tot dienaar van het Woord in Vollenhove; de bevestigingstekst was uit Richteren 6 vers 14: ‘Ga heen in deze uw kracht.’
Hoewel hij klein van stuk was, was Klaas op de preekstoel een groot spreker. En door zijn trouwe bezoekwerk en zijn gevoel voor humor werd hij in de verschillende gemeentes doorgaans bijzonder gewaardeerd en daarbij kon hij het ook goed vinden met de jeugd. Dit laatste kwam goed van pas in het appel dat op hem werd gedaan om als jaarling legerpredikant te worden. In april 19 57 is hij ‘onder de wapenen’ gegaan bij de Geneeskundige Troepen in Amersfoort en ruim een jaar later ging hij met groot verlof, om daarna nog tot 19 77 regelmatig op een herhalingsoefening tussen de veelal dienstplichtige militairen te bivakkeren. Maar voor hem was dit niet meer dan ‘eens wat anders’, het gemeentewerk had zijn hart.
Als gereformeerd predikant is Klaas voortdurend met zijn tijd meegegaan en bleef hij met grote inzet studeren. Toen het doctoraalexamen een vereiste werd om predikant te kunnen worden, legde hij dit ook zichzelf op en zag hij kans om naast zijn drukke pastorale werkzaamheden in Drachten de doctoraalstudie op te pakken en na een stageperiode bij Philips uiteindelijk in 1974 af te studeren in het industriepastoraat. Het studeren deed hij meestal in de vroege uurtjes, zodat hij overdag voldoende tijd had voor het gemeentewerk, waarbij hij huisbezoeken het liefst per fiets aflegde.
Klaas heeft de hoogtijdagen van de Gereformeerde'Kerken meegemaakt tijdens zijn ambtsperiode in Drachten, waar in de jaren zestig de kerk groeide van vijf naar zeven predikantsplaatsen. In Ridderkerk kreeg Klaas te maken met meer moderne opvattingen die de nodige spanning in de gemeente brachten. Zo kon de discussie rond kinderen aan het Avondmaal hoog oplopen. Typerend voor Klaas is dat hij aanvankelijk geen voorstander was, maar nadat hij gezien had hoe bij de rondgang van het brood een kind een stukje brood uit de schaal ‘gepikt’ had, zag hij vooral de humor ervan in en werd hij later op theologische gronden voorstander van kinderen aan het Avondmaal.
Voor zijn eigen vier kinderen was Klaas een leuke vader die vaak grapjes met ze maakte en, als dat nodig was, in de gemeente voor ze opkwam, bijvoorbeeld als ze tot ongenoegen van bepaalde kerkgangers op zondag gezien waren met een voetbal, op schaatsen of in een zeilboot.
Klaas wist zich in zijn predikantschap niet alleen gesteund door God maar ook door zijn vrouw die haar eigen bijdrage leverde aan het gemeentewerk; samen spraken ze vaak in de wij-vorm over het predikantschap. In hun laatste gemeente op de Veluwe woonden ze centraal in het land waardoor ze goed contact konden onderhouden met hun (klein)kinderen en ook regelmatig op de fiets de natuur ingingen. Na het emeritaat heeft Klaas nog tien jaar gemiddeld een dag in de week gewerkt in het zorgcentrum Avondrust te Voorthuizen. Hij ging daar, naar zijn zeggen, op bezoek bij ‘de oudjes’, die vaak jonger waren dan hij zelf was. Vooral na het emeritaat konden ze met grote dankbaarheid genieten van het leven, van familieweekenden met hun kinderen en kleinkinderen, van de vele vakanties in de bergen of aan de Middellandse Zeekust, van de vrienden die trouw bezocht werden.
Na het overlijden van Henny op 5 juli 2010 is Klaas blijven wonen in hun huis in Putten. En hoewel hij zijn vrouw dagelijks miste, bleef hij tot op hoge leeftijd energiek bezig, waarbij het oplossen van de Trouwpuzzel, het lezen van theologische boeken zoals ‘Het verhaal gaat’ van Ter Linden, het fietsen in de omgeving en de zondagse kerkgang een vast onderdeel vormden. Ook de auto werd regelmatig uit de garage gehaald om een eindje te rijden en daarmee de accu op te laden. Uiteindelijk werd zijn vitaliteit hem fataal. Hij was als vanouds weer eens op de fiets onderweg om een bezoekje te brengen, toen hij een dodelijk verkeersongeluk kreeg.
Bij de dankdienst voor het leven, voorafgaande aan zijn begrafenis, stond de tekst centraal die hem heel zijn leven begeleid heeft: ‘Uw Woord is een lamp voor mijn voet en een licht op mijn pad.’ Zelf had hij kort voor zijn onverwachte overlijden tegen een van zijn kinderen gezegd: ‘Ik ken God niet, maar ik weet mij wel door Hem gekend.’ In dat volste vertrouwen heeft hij geleefd - en is hij op 89-jarige leeftijd gestorven.
Klaas Henk Ubels, Schagen
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 december 2013
Historisch Tijdschrift GKN | 68 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 december 2013
Historisch Tijdschrift GKN | 68 Pagina's