Over de betekenis van de zondag
Er is voor ons niet zo vaak aanleiding om met instemming te citeren uit publicaties van rooms-katholieke zijde.
Wij v^illen echter graag iets doorgeven uit hetgeen wij lazen in 'Op Weg', informatieblad voor katholiek Apeldoorn' van 27 augustus jl. over de betekenis van de zondag.
Na een inleiding over de verschuivingen die zich sinds de opkomst van de industrie hebben voorgedaan op sociaal, maatschappelijk en kerkelijk gebied wordt in het, door Piet Robben getekende, artikel o.m. gezegd:
'Die zondag - als de dag van rust, in de betekenis van bezinning, tijd voor God, enz. - is door de opkomst van het weekend totaal overspoeld. Het lijkt me niet toevallig dat juist bij het aanbreken van deze nieuwe tijdsaanduiding, de zaterdagavondmissen ontstonden.' ( ) 'Achteraf blijkt dat 'tijd' niet het probleem was: de in het bedrijf werkende mens ging zijn vrije tijd anders vullen en verloor de zondag als 'Dag des Heren' steeds meer uit het oog.' ( ) 'Maar de zondag heeft een andere oorsprong dan vrijdag. Vanaf het begin was de zondag voor de christenen de dag, waarop zij samenkwamen om de verrijzenis van de Heer te gedenken. Het was de eerste dag van de week, de dag van 'Hij leeft', de dag van de bevrijding, het doorbreken van dood en onmacht, de dag van Pasen.' ( ) 'Het gaat om de eigen unieke waarde die de zondag heeft als dag van het verrijzen. Tegen die achtergrond is zaterdag en zondag niet gelijk. Dan is de zondag niet: al of niet drukke rustdag, maar de dag van de Heer, die door dood en opstanding ons tot Leven heeft gebracht en zo voortleeft in Zijn kerkgemeenschap. Geen rustdag voor karweitjes, maar teken van de levende Heer in ons midden.' Tot zover dan 'Op Weg'.
En nu hier boven toch sprake is van de zondag als eerste dag der week, mogen wij nog wel eens vragen iedere agenda, kalender e.d. te weigeren waarop niet de christelijke weekindeling is aangehouden. Uw week begint met de zondag en niet op maandag. En zeker is wel: zo lang er vraag is naar agenda's enz. met de 'oude weekindeling', zolang zullen ze ook door de uitgevers beschikbaar worden gesteld.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 oktober 1982
Protestants Nederland | 8 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 oktober 1982
Protestants Nederland | 8 Pagina's