Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

ÉÉN WERELD, ÉÉN KERK

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

ÉÉN WERELD, ÉÉN KERK

8 minuten leestijd

Een korte samenvatting van de lezing, gehouden door mevrouw mr. dr. A. van Oortmerssen op 20 april 1990 voor de Afdeling Delft van Protestants Nederland.

Eén wereld
Het zal niet iedereen bekend zijn, wat het occultisme als de belangrijkste wortel van alle kwaad aanwijst. 'Waar wij vóór alles op hebben toe te zien - als resultaat van geestelijke rijpheid - is de afschaffing van die twee beginselen die voor zoveel boosheid in de wereld verantwoordelijk zijn en die in de twee woorden Souvereiniteit en Nationalisme, samengevat worden', schrijft de bekende occultiste Alice A. Bailey in haar in 1948 verschenen boek 'Problemen der mensheid'. 1) Deze Alice Bailey pretendeerde haar (vele) boeken te schrijven als een medium van de Tibetaan Djwhal Khul, haar grote leermeester, die derhalve de eigenlijke auteur zou zijn. Zij heeft met haar oeuvre de mensheid rijp willen maken voor de komst van de antichrist. Toen zij in de dertiger en veertiger jaren haar boeken schreef, hadden haar ideeën nog niet veel invloed. Het is opmerkelijk, dat na de Tweede Wereldoorlog haar doelstellingen stap voor stap zijn verwezenlijkt in de nationale en internationale politiek en thans ook in toenemende mate weerklank vinden in de samenleving. Deze doelstellingen waren de vorming van één wereld en één godsdienst. De mensheid zou uiteindelijk één grote familie moeten worden, waarin alle mensen gelijk zullen zijn. De mens zal in dat stadium zelfs goddelijk worden, zo voorspelde zij als medium van Djwhal Khul.

Zij constateert, dat de Tweede Wereldoorlog aan de oude christelijke beschaving een einde heeft gemaakt. De mensheid was daardoor toe aan heropvoeding voor de opbouw van een betere, volmaakte wereld. 'Het tijdperk van nationalisme, met zijn lang en tot agressie geneigd verleden, met zijn hebzucht, eigenbelang en nationale trots' moet plaats maken voor het tijdperk van de 'Ene mensheid en de Ene Wereld'. 2) De kinderen moeten daartoe worden opgevoed als wereldburgers, vrij van vooroordeel en vooringenomenheid. De leerkrachten zullen op deze taak moeten worden geselecteerd. De publieke opinie zal onder meer via de media daartoe moeten worden beïnvloed. Aan het einde van dit evolutieproces zal tenslotte de Hiërarchie, de geestelijke leidslieden van het occultisme, na jaren in het verborgene werkzaam te zijn geweest, zich kunnen openbaren en met Christus - men leze de antichrist — de regering van de ene wereld op zich kunnen nemen.

De organisatie
Alice Ann Bailey behoorde tot de theosofen, een zeer belangrijke stroming in het occultisme. De Theosofische Vereniging werd in 1875 te New York gesticht en had als eerste presidente madame Blavatsky. De Nederlandse afdeling werd in 1897 opgericht en is gevestigd te Amsterdam. Het hoofdkwartier is sinds 1882 te Adyar in India. Zij telde in het begin van de jaren tachtig ong. 320.000 leden in ruim veertig landen. De doelstellingen zijn 1. de vorming van een kern van algemene broederschap der mensheid, zonder onderscheid van ras, geloof, geslacht, kaste of kleur, 2. de aanmoediging van de vergelijkende studie der godsdiensten, wijsbegeerte en wetenschappen en 3. het onderzoek van onverklaarde wetten der natuur en van de latente, verborgen krachten in de mens. Daarnaast bestaat er ook nog een Theosofisch Genootschap, een van de Theosofische Vereniging afgescheiden stroming. Madame Blavatsky, die tot de Russische adel behoorde, zou occult zeer besmet zijn geweest en in contact hebben gestaan met Tibetaanse meesters. Haar opvolgster, Annie Besant, een gescheiden predikantsvrouw, was een vurig bewonderaarster van madame Blavatsky. Zij richtte een orde op ter voorbereiding van de komst van de Messias, de Orde van de Ster van het Oosten. Zij meende deze Messias te herkennen in Krishamurti, die echter in 1929 de orde ophief, omdat hij zelf zei, de verwachte Messias niet te zijn.

De echtgenoot van Alice Bailey, Foster Bailey, richtte de Lucis Trust op, een occult genootschap, dat de zogenaamde 'World goodwill' stimuleert. 3) Er zijn scholen in New York, Londen en Genève, waar theosofen worden opgeleid onder meer voor de vorming van een internationaal netwerk van medewerkers, economen, politici, leraren, geestelijken, medewerkers van de media enz., om de ideeën van deze occultisten te verbreiden.

Eén godsdienst
'De Kerken in het Westen moeten beseffen, dat er in principe slechts één Kerk is, maar het is niet noodzakelijk dat deze alleen de orthodox-Christelijke instelling is; God werkt op velerlei wijzen, door middel van vele gelovigen en godsdienstige vertegenwoordigers; in hun éénheid zal de volheid der waarheid worden geopenbaard' schrijft het medium Alice Bailey. Zij had alle vertrouwen in de toekomstige ontwikkelingen. In dat verband verwees zij naar de voorbereidingen voor de oprichting van de Wereldraad van Kerken. 4) Deze heeft dat vertrouwen niet beschaamd. Daarvan getuigt o.a. het tweede ontwerp-document 'Tussen de zondvloed en de regenboog', opgesteld onder leiding van één der zeven presidenten (bestuursleden) van de Wereldraad van Kerken, mevr. dr. Marga Bührig ten behoeve van het congres te Seoel, gehouden van 5 tot 13 maart 1990 in het kader van het Conciliair Proces. Dit document zegt dat er één wereld of geen wereld zal zijn en dat de traditionele theologie heeft afgedaan (p. 28). Op de kaft staan het bekende scheepje met het kruis en een duif, die door een ketting vliegt, afgebeeld in een bloem met zestien bladeren. Over deze bloem schrijft mevr. Marga Bührig in het Basier Magazin nr. 51/89: 'Mij heeft ze spontaan aan de lotusbloem herinnerd, die een beeld van reinheid en kracht is. Een heidens beeld? Dat hebben bezorgde Aziatische Christenen, naar ik hoorde, gezegd. Ik deel hun zorgen niet. Ik vond het mooi, wanneer de lotusbloesem die in de Aziatische kunst dikwijls de troonzetel van Boeddha is, ook eens de achtergrond van onze christelijke duif kon zijn. Het zou een teken zijn, voor iets dat nog gebeuren moet, een samensmelten van alle religies tot het scheppen van een werkelijk alomvattende vrede.' De lotusbloem, zo zegt een boek over het occultisme, is een beeld van de mens, die via Boeddha tot kosmisch bewustzijn kan komen en zodoende deel krijgt aan de godheid.5)

Met de keuze van mevr. Bührig als voortrekster van het Conciliair Proces, dat de wereld moet leiden naar vrede, gerechtigheid en heelheid van de schepping heeft de Wereldraad van Kerken kleur bekend. Uit haar boeken blijkt, dat zij een fervent voorstandster is van het feminisme en een aanhangster van de New Age-mystiek. Zij spreekt over een 'Vrouwenkerk' als voorportaal voor een geslachtloze maatschappij en ziet in hekserij een tot op heden door toedoen van mannen gemiste kans op de weg naar een volmaakte samenleving. 6) Ook schreef zij met haar levensgezellin het voorwoord bij het boek 'Hättest du gedacht, dass wir so viele sind? Lesbische Frauen in der Kirche'. 7)

Wij mogen aannemen dat haar benoeming in 1983 tot presidente van de Wereldraad na een speciaal verzoek van de toenmalige secretaris-generaal Philip Potter een weloverwogen keus is geweest, evenals de aanwijzing als voortrekster van het Conciliair Proces.

Rome
Met betrekking tot de vorming van één wereld en één wereldgodsdienst laat ook Rome zich niet onbetuigd. De paus nodigde voor een vredesgebed op 27 oktober 1986 te Assisi vertegenwoordigers van verschillende godsdiensten uit, onder wie moslims, boeddhisten, joden, shintoïsten en hindoes. Op een internationale jeugdbijeenkomst op 31 maart 1990 te Rome riep de paus de jongeren op de weg te gaan naar een verenigde wereld, daar 'God de Vader van de mensheid één familie wenst te maken'. 8) Christus komt in deze redevoering naar voren als een soort 'Führer', in wiens naam een nieuwe wereld tot stand moet worden gebracht. Deze visie van de paus op het evangelie zal zeker voldoening wekken bij de theosofen, die tijdens een congres van 25 tot 30 juni 1989 in San Jose, in Costa Rica, de wens uitten, dat paus Johannes Paulus II de woordvoerder van de wereldreligie zal worden. Trouwens, reeds in haar in 1949 verschenen boek 'De bestemming der volken' schrijft Allice Bailey: 'Van de stoel van de paus van Rome af zal Meester Jezus proberen die grote tak van godsdienstige gelovigen in de wereld opnieuw in een geestelijke machtspositie te brengen, ver van haar huidige autoritaire en tijdelijke politieke macht.' 9) 'Meester Jezus' is de antichrist. Zijn komst moet worden voorbereid door de 'Nieuwe Groep van Werelddienaren'. 10) Zij moeten het Koninkrijk Gods op aarde in het Watermantijdperk, het tijdperk in het teken van het sterrenbeeld Aquarius, tot stand brengen. Deze 'Meester Jezus' zal volgens de Bijbel de mens der wetteloosheid blijken te zijn, die de mensen zal verdrukken op een wijze, zoals nooit tevoren het geval is geweest (Matth. 24:21).

In de voorgestelde nieuwe wereldorde van het Watermantijdperk herkennen wij de bloedstad Ninevé, 'meesteres in toverkunsten, volken verkopend door haar hoererijen, en geslachten door haar toverkunsten' (Nahum 3:4). 'Waakt dan te allen tijd', zegt de Statenvertaling, 'biddende dat gij moogt waardig geacht worden te ontvlieden alle deze dingen die geschieden zullen en te staan voor de Zoon des menschen'. (Luc. 21:36).


Noten:
1) Uitgegeven bij Servire/Den Haag, p. 234.

2) Idem p. 35.

3) Sir John R. Sinclair: 'The Alice Bailey inheritance'. Turnstone Press Lim., Wellingberough, Northampshire, 2e druk 1985, p. 74.

4) Zie ad 1) p. 215 en p. 179.

5) Zie ad 32), p. 61 e.v.

6) Marga Bührig: 'Spät habe ich gelernt, gerne Frau zu sein'. Eine feministische Autobiographie, Kreuz Verlag, Stuttgart 1987 en 'Die unsichtbare Frau und der Gott der Väter'. Eine Einführung in die feministische Theologie. Kreuz Verlag, Stuttgart, 1987. Zie van dit boek o.m. p. 106.

7) Van Monika Barz/Herta Leistner/Ute Wild. Kreuz Verlag, Stuttgart.

8) L'Osservatore Romano, Engelse editie, 9 april 1990, N.15, p. 7.

9) Uitgegeven bij Mirassanda, 2e druk p. 61.

10) Alice A. Bailey: De wederkomst van de Christus, 2e druk, uitgegeven bij Mirassanda.

Dit artikel werd u aangeboden door: Protestants Nederland

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 juni 1990

Protestants Nederland | 8 Pagina's

ÉÉN WERELD, ÉÉN KERK

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 juni 1990

Protestants Nederland | 8 Pagina's