Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het was ontzettend

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Het was ontzettend

Ooggetuigen van treinramp:

3 minuten leestijd

AMSTERDAM — „Het was een vreselijk gezicht. Overal op de dijk lagen mensen. Sommigen zonder ledematen. Anderen probeerden uit de ramen van de achterste wagen te springen, maar dat lukte niet, omdat zij vaak bekneld zaten."Mevrouw G. van Oest uit Duivendrecht kan de treinramp, amper een dag na het gebeuren, nog steeds niet uit haar hoofd zetten.

„We zaten juist te eten. Ik keek even naar buiten en zag de ene trein toen op de andere vliegen." Twee overbuurjongens van haar zagen de ramp ook voor hun ogen gebeuren. „Ik zag de D-trein stilstaan. Om het beter te kunnen zien heb ik toen een verrekijker gepakt. Die had ik net in mijn handen of ik zag de Nederlandse trein aankomen. Die remde nog, er klonk een vreselijk gepiep en toen een klap," vertelt een van hen.

VERDWAASD

De bewoners van de huizen die aan de rand van Duivendrecht staan, zagen ook hoe de machinist van de Italiaanse trein, de rest van zijn trein kort na de ramp wegtrok toen zich een begin van brand openbaarde. Buurtbewoners ontfermden zich op die rampzalige avond van de eerste Pinksterdag over vele licht-gewonden uit beide treinen, die voor een deel verdwaasd over het industrieterrein in Ouder-Amstel liepen.

De ravage op de spoordijk was direct na de ramp enorm. Decimeters dikke treinassen waren gebroken of verwrongen, deuren, banken en kleding lagen her en der verspreid. Een echtpaar uit Valkenswaard dat dezelfde avond nog per vliegtuig op vakantie ging, zat in de trein uit Maastricht, die de botsing veroorzaakte.

„Ik hoorde een vreselijke klap en enkele seconden later lagen mijn man en ik meters verder achterin de trein op de grond tussen de bagage", vertelde de vrouw. „Het was ontzettend. Er klonk gegil en andere mensen schreeuwden. „Ik heb het zien aankomen'. De vrouw liep bij de botsing een diepe snee aan het hoofd op die op Schiphol door een gealarmeerde chirurg werd gekramd. Evenals de enkele honderden niet- of licht-gewonde passagiers van beide treinen werd het echtpaar uit Valkenswaard met een speciale trein opgehaald van het industrieterrein en naar het Centraal Station in Amsterdam vervoerd.

Volgens de districtscommandant van de rijkspolitie Amsterdam overste C. H. Monkoop zitten er onder de gewonden o.a. Marokkanen, Engelsen, Nederlanders, Amerikanen en Luxemburgers. Tal van lichtgewonden hebben zichzelf niet bij de politie gemeld. Zij zijn soms door particulieren naar elders vervoerd.

„ZWARTE DAG"

De president-directeur van de Spoorwegen mr. M. G. de Bruin sprak gisterochtend over een „zwarte dag voor de Spoorwegen". „Er heerst grote verslagenheid bij ons", aldus mr. De Bruin. De president-directeur vertelde dat toen de Italiaanse trein moest stoppen voor een onveilig sein, de machinist uit zijn cabine was geklommen om per telefoon te informeren naar de oorzaak. Dat bleek een trein op het Amstelstation te zijn die vertraging ondervond omdat de passagiers langer dan werd verwacht over het in- en uitstappen deden. Toen hij bezig was weer in de locomotief te klimmen botste de Nederlandse trein op de zijne.

Uit de tachograaf, die in de loc werd gevonden bleek, dat de snelheid van de intercity 115 kilometer per uur is geweest, een snelheid die een trein op dat moment volgens het reglement mag hebben. De opruimingsploegen van de NS, die de gehele nacht .bij een spookachtig lampschijnsel doorwerkten werden 's nachts van koffie, koeken en frisdranken voorzien door het Leger des Heils en buurtbewoners.

Gisterochtend om vijf uur slaagde men erin de laatste wagon van de internationale trein van de locomotief te trekken en-in de berm te zetten. Tegen half zes gistermiddag was er op het baanvak weer treinverkeer mogelijk.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 2 juni 1971

Reformatorisch Dagblad | 6 Pagina's

Het was ontzettend

Bekijk de hele uitgave van woensdag 2 juni 1971

Reformatorisch Dagblad | 6 Pagina's

PDF Bekijken