Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Nieuw tracé Baalhoekkanaal?

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Nieuw tracé Baalhoekkanaal?

2 minuten leestijd

SAS VAN GENT De kring van werkgevers in de kanaalzone Zeeuws-Vlaanderen heeft de raad voor de waterstaat een nieuw tracé voorgesteld voor het aan te leggen Baalhoekkanaal. een nieuwe verbinding tussen de Westerschelde en het geprojecteerde Belgische industriegebied op de linker Scheldeoever.

De raad voor de waterstaat moet binnen niet te lange tijd minister dr. W. Drees jr. van verkeer en waterstaat adviseren over het tracé van het kanaal. Rijkswaterstaat is met het voorstel gekomen te kiezen uit twee mogelijkheden: het Baalhoekkanaal aanleggen door het verdronken land van Saeftinge, of een kanaal birmendijks, dat het natuurgebied van Saeftinge praktisch ongemoeid laat.

Zeehavens

De Zeeuwsvlaamse werkgevers menen, dat het tracé van het kanaal afgebogen en geprojecteerd moet worden door de kop van Ossenisse. De uitmonding in de Westerschelde komt dan aan de westerzijde van dit gebied in de nabijheid van Hoogland. Langs het kanaal kunnen dan ook op Nederlands gebied zeehavens geprojecteerd worden. Dit laatste is in beide mogelijkheden van rijkswaterstaat niet de bedoeling.

Volgens de kring van werkgevers in de kanaalzone Zeeuwsvlaanderen zal het Baalhoekkanaal volgens de door de kring voorgestelde projectie, in tegenstelling met de beide door rijkswaterstaat ontworpen traces voor het Baalhoekkanaal, een autonome functie krijgen in de Nederlandse economie. Het zal, zo wordt in het aan de raad voor de waterstaat gezonden voorstel gezegd, Nederland een goed toegankelijke nieuwe zeehaven verschaffen. Volgens de kring zal hier dan een haven ontstaan in functie gelijkend op de voorhavenfunctie van Rotterdam ten opzichte van het Ruhrgebied.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 augustus 1971

Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's

Nieuw tracé Baalhoekkanaal?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 augustus 1971

Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's

PDF Bekijken