Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De klomp is weer in opmars

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

De klomp is weer in opmars

Klos, klos, klos.....

6 minuten leestijd

„De klomp is het gezondste schoeisel dat u zich maar kunt indenken. Het ventileert uitstekend, want een klomp „ademt". In de winter zijn ze lekker warm en in de zomer lekker koel. Daarbij komt dat je bij een klomp nog een uitstekende pasvorm hebt".

Aan het woord is iemand wiens werk voor het grootste gedeelte bestaat uit klompen maken. Het is de heer Anton van Zuilekom uit Culemborg, klompenfabrikant of klompenmaker zo u wilt. Bovendien is de heer Van Zuilekom voorzitter van de Vereniging van Nederlandse klompenfabrikanten. 

Wat ons vaderlandse houten schoeisel aangaat, is klompenminnaar Van Zuilekom een optimist. „Onze klompen hebben een grote toekomst. Ondanks het feit dat velen zeggen dat het houten schoeisel afgedaan heeft. De klomp is juist in opmars". 

het lijken boute, arrogante uitspraken, omdat de statistieken in harde cijfers  hebben aangetoond, dat onze klomp het vorig jaar in een armzalig dieptepunt was aangeland. Er werden „slechts" drie miljoen paar klompen gefabriceerd. In 1945 waren dat er ruim zes miljoen. „Toch kunnen we er momenteel niet meer verkopen. Doodeenvoudig omdat we de vraag niet aan kunnen. We komen duidelijk weer uit een dieptepunt. Je kunt gerust stellen dat de vaderlandse klomp weer in trek is. Dat komt vooral doordat de image van de klomp verandert".

Volgens de heer Van Zuilekom zijn de klompenmakers zelf de schuldigen dat de verkoop van hun artikel in het slop raakte. „Het is onze eigen schuld, want de verkoopmethoden zijn nog zo ouderwets als wat. Wij klompenmakers keken tot voor kort niet verder dan de deur van de klompenmakerij. Jarenlang werden er klompen gemaakt, zonder dat men zich met de verkoopmethoden bezig hield".

Klompenmaker Van Zuilekom stelt verder dat in de klompenmakerij vele nieuwe technieken hun Intrede deden. „Maar aan de image van de klomp werd niets gedaan. Als je een gemiddelde Nederlander vraagt zal hij nauwelijks weten dat er in ons land nog klompen gemaakt worden. Men denkt dat boeren en vissers ze alleen nog dragen. En daar hebben we het probleem: onze klomp moet uit de klei getrokken worden".

Om dat agrarische karakter van de klomp kwijt te raken ging Van Zuilekom met enkele vakbroeders aan de slag. „De klomp moest uit het stoffige ambacht. Er moest meer aan de weg getimmerd worden. Mijn slogan is: de klomp is niet meer alleen voor boeren en vissers". 

Modekleuren

Op een gegeven moment ging men het zoeken in de modekleuren. „We hebben gewoon wat modebladen genomen en gekeken wat de kleuren van dit moment waren". Hierna ging Van Zuilekom aan de (klompen)slag. Er werden klompen gemaakt in zeven kleuren. „Allemaal modekleuren. En het was een schot in de roos. Het sloeg in als een bom. Ik begon te merken dat ik de klomp weer had waar ik hem hebben wilde, namelijk bij iedereen. Bij mensen die er met hun caravan op uittrekken en bij mensen die in een eigen tuintje zitten te pieren".

„Onze klomp", zo zegt hij, „is een echt vrijetijdsartikel aan het worden". Intussen vormt de zgn. „Zweedse muil" op het ogenblik wel een stevige concurrent voor ons nationaal houten schoeisel. Volgens Van Zuilekom is de opkomst van de Zweedse muil een duidelijk bewijs dat het publiek de klomp wel wil. „Wat is zo'n Zweedse muil anders dan een gewone houten klomp met een leren kap? Maar nu moet u ook weer niet denken dat die Zweedse muil onze houten klompen een financiële slag heeft toegebracht. „Als die Zweedse muil er niet geweest was hadden we er geen klomp méér door verkocht. Doodeenvoudig omdat we er niet meer konden maken".

Reclame

Zijn mede-vakgenoten warmt hij momenteel op voor een geweldige klompenreclame. Doel is dat het houten schoeisel weer over onze straten kleppert. Aan Van Zuilekom zal het niet liggen.

Op de zgn. souvenir-klompen waar de buitenlanders zo mee weglopen, heeft men het niet zo begrepen. „Dat is precies hetzelfde als met die molentjes. Nee, we zoeken het meer in de export van de draagbare klompen.En dat begint te komen. We hebben al veel orders uit België, Duitsland, Italië en Amerika. Men ontdekt daar onze klomp als een goed bruikbaar bedrijfsschoeisel. Hij is namelijk uitermate veilig. Als je ergens tussen bekneld raakt doet het geen centje pijn en je krijgt je voet gemakkelijk weer vrij want je hoeft alleen je klomp maar uit te trekken". Dat er werkelijk met onze klompen aan de weg getimmerd wordt bewijst wel het feit dat er sinds enkele tijd vertegenwoordigers met koffers vol klompen door het land rijden om bij de winkeliers hun gekleurde waren aan de man te brengen. 

Hygiënisch

„En weet je", zegt Van Zuilekom, als we zijn huis binnengaan en hij zijn knalgele stappers voor de deur uittrekt, „het is ook hygiënisch man. Je laat ze gewoon voor de deur staan. Niks geen troep in huis". Belangrijk aspect voor de nieuwe image voor de klomp is volgens hem ook het feit dat de mensen tegenwoordig steeds meer vrije tijd krijgen. „Ze willen in die vrije tijd zo weinig mogelijk aan hun werk herinnerd worden. De klomp komt daarbij zeer goed  van pas". Dat de klomp met z'n „nieuwe gezicht" goed zit wordt wel bewezen door de verkoopcijfers van dit jaar. „De produktie stijgt met sprongen.De klomp begint weer vaste grond onder de voeten te krijgen".

Neem maar mee...

Juist in dit verband is de voorzitter van de Vereniging van Nederlandse Klompenfabrikanten niet erg best te spreken over oud-minister Cals. „Die man weet niets van klompen. Hij presteerde het zelfs om op de wereldtentoonstelling in Japan tegen enkele Japanners te zeggen: nemen jullie die klompen die hier staan maar mee. Wij Nederlanders dragen ze toch niet meer. Waar dacht meneer Cals dan wel waar de drie miljoen paar dan blijven die we jaarlijks nog maken?"

Dat de klompenmakers zelf ook optimistisch zijn bleek enkele dagen geleden nog op de klompenbeurs die jaarlijks in het Brabantse St.-Oedenrode gehouden wordt. De meningen die men daar te horen kreeg waren alle zeer optimistisch. „Man doe die schoenen toch weg. Trek klompen aan, lekker voor je voeten".

„Ja", zegt Van Zuilekom, „de klomp is uit de klei getrokken. Hij is duidelijk weer in opmars op de vaderlandse wegen".

Wie goed luistert, hoort het bekende klossen in de verte al weer. 

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 6 november 1971

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

De klomp is weer in opmars

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 6 november 1971

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

PDF Bekijken