Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Lichterschip Bilderdijk te water gelaten

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Lichterschip Bilderdijk te water gelaten

EERSTE IN EUROPA

3 minuten leestijd

Het m.s. Bilderdyk, het eerste in Europa gebouwde lichterschip, is te Hoboken in België gedoopt en te water gelaten. De plechtigheid op de scheepswerven Cockerill Yards Hoboken werd verricht door mevrouw A. J. A. Leis-van der Poel, echtgenote van de heer A. M. Leis, lid van de raad van bestuur van de Holland Amerika Lijn.

De kiel van het nieuwe schip werd gelegd op 7 juni 1971. De oplevering heeft plaats in februari 1972. De Bilderdyk zal gaan varen in de dienst op Amerikaanse havens aan de Golf van Mexico en de Zuidatlantische kust. Deze dienst wordt sinds het voorjaar van 1970 gezamenlijk door de Holland Amerika Lijn en de Westduitse rederij Hapag-Lloyd A.G. onder de naam Combi Line onderhouden.

De belangrijkste gegevens van de Bilderdyk zijn: lengte over alles (inclusief kraanuitbouwsels) 261,4 m; lengte tussen de loodlijnen 234 m; breedte op de buitenkant spanten 32.20 m; holte tot het bovendek 18.29 m; diepgang 11.25 m; draagvermogen 43.000 ton; tonnage ca. 39.000 br.t.; snelheid 18 knopen.

LICHTERS

De Bilderdyk wordt gebouwd voor het vervoer van geladen lichters. In totaal kan het schip 83 van deze lichters vervoeren en wel 49 in de (vijf) laadruimen en 34 aan dek. Deze lichters zijn 18.74 m lang, 9.50 m. breed, 4.40 m hoog en hebben een eigen gewicht van 80 ton. Elke lichter kan 380 ton lading vervoeren. Voor gezamenlijke rekening van de Holland-Amerika Lijn en Hapag-Lloyd worden 410 van dergelijke lichters gebouwd door General Steel Tank Co. Inc. te Reidsville in de Amerikaanse staat Noord Carolina en haar in de Ierse plaats New Ross gevestigde dochtermaatschappij Ross en Company.

Het m.s. Bilderdyk wordt uitgerust met een vijfbladige schroef die wordt aangedreven door een dieselmotor welke het schip een dienstsnelheid van 18 knopen kan geven. De voortstuwingsinstallatie bestaat uit een 9-cylinder diesel-hoofdmotor van het type Sulzer 9 RND 90, die een continu-vermogen van 26.100 apk bij 122 omwentelingen per minuut ontwikkelt.

Aan boord van de Bilderdyk zal zich accommodatie bevinden voor 29 bemanningsleden. Alle hutten en verblijven inclusief het stuurhuis in het vier dekken tellend dekhuis zijn aangesloten op een installatie voor airconditioning.

Tijdens de stapelloop van het lichterschip Bilderdyk op de scheepswerven Cockerill Yards Hoboken in België heeft de Holland-Amerika Lijn haar nieuwe maatschappijvlag officieel in gebruik genomen. Terwijl het eind februari op te leveren schip van de helling gleed, werd aan boord de nieuwe vlag gehesen. Op hetzelfde moment werd op alle schepen en kantoren van de Holland-Amerika Lijn de groenwit-groene NASM-vlag vervangen door een oranjekleurige vlag waarop in de kleuren aqua-wit-aqua het nieuwe beeldmerk van de Holland-Amerika Lijn is afgebeeld.

Dit beeldmerk is in de thans in gebruik genomen vlag geprojecteerd op een oranjekleurige achtergrond. Talrijke proefnemingen hebben aangetoond dat deze kleur qua zichtbaarheid sterk te prefereren valt. Bovendien heeft oranje een vrolijk effect wat met name een rol speelt voor de bevlagging van de doorgaans in zonrijke gebieden varende cruiseschepen van de rederij. Bij de uiteindelijke keus van deze kleur is ten slotte ook in aanmerking genomen dat oranje in de vlag van Nederlandse schepen een zinvolle betekenis heeft.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 6 december 1971

Reformatorisch Dagblad | 6 Pagina's

Lichterschip Bilderdijk te water gelaten

Bekijk de hele uitgave van maandag 6 december 1971

Reformatorisch Dagblad | 6 Pagina's