Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kantoorboeldiandel doet goede zaken

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Kantoorboeldiandel doet goede zaken

DYNAMISCHE GROEI IN DE PARFUMERIEBRANCHE

2 minuten leestijd

UTRECHT — De algemene kantoorboekhandel kan met een omzet van ruim 300 miljoen gulden per .jaar rekenen op een omzetstijging van circa 15 procent per jaar. De bevolkingstoeneming is niet de enige factor voor deze vergroting. De presentatie van veel nieuwe artikelen speelt ook een voorname rol. Dit zei de heer J. A. Dortmond tijdens de .jaarbeurs-persdag t.g.v. de najaarsbeurs die volgende week in Utrecht begint.

Het is de 99ste in de jaarbeurshistorie. De najaarsbeurs wordt ditmaal gecombineerd met de Indro-parfumeriebeurs.

Omzetvermeerdering door prijsverhoging komt in de kantoorboekhandel vrijwel niet voor, omdat het concurrentiei)eding remmend werkt op prijsstijgingen. De kantoorboekhandel heeft ook al een behoorlijk aandeel in de z.g. hobby-artikelen. De omzetten in z g. „groetkaarten" beweegt zich ook in opwaartse lijn en van branchevervaging zoals elders in Eurooa (horloges in de boekhandel) is nog weinig sprake aldus de heer Dortmond.

DYNAMISCH

Dynamisch is ook de groei van de cosmetica- en parfumeriebranche zo deelde de heer E. van Benthum mee. In een paar jaar tijds is de omzet gestegen van 450 miljoen tot 650 miljoen gulden dit jaar. In Europa hebben we als. gebruikers van spray's, deodoranten e.d. zelfs Frankrijk voorbij gestreeft en volgen nu achter Engeland als goede tweede. Twee jaar geleden gebruikte nog slechts 40 procent var de mannen aftershave, maar nu al 70 procent. Zorgen maakt de heer Van Benthum zich over nieuwe distributiemethoden in zijn branche: de huis-aan-huis verkoop, die hij verontwaardigd van de hand wees als zijnde schadelijk voor de consumentenbelangen. Overigens is de branche van parfumerie- en andere drogisterij-artikelen ook erg gevoelig.

AANGEPRAAT

Er verschijnen wel eens produkten op die markt die wel eens te veel worden aangepraat. Bijvoorbeeld zijn de z.g. intiemspray's na eer; enorme opbloei vrijwel verdwenen. Een probleem thans vormen de z.g. droogspray's, die vlekken en verkleuringen iii kleding kunnen veroorzaken tengevolge van in despray's opgenomen poeder.

De industie probeert er wat aan te doen door een ruidelijk gebruiksaanwijzing en een waarschuwing mee te leveren.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 26 augustus 1972

Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's

Kantoorboeldiandel doet goede zaken

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 26 augustus 1972

Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's

PDF Bekijken