Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wegvervoer moet meer samenwerken

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Wegvervoer moet meer samenwerken

2 minuten leestijd

De heer W. A. Blonk, ambtenaar bij het directoraat generaal Vervoer van de commissie van de Europese gemeenschap meent, dat het wegvervoer nog veel te versnipperd is. In vergelijking met de andere vervoerstakken blijft de internationale samenwerking tussen ondernemingen in het wegvervoer ver achter.

Gezien het grote aantal wegvervoersondememingen is de integratie sporadisch te vinden.

De structuur van het wegvervoer — en dit geldt in gelijke mate voor de binnenvaart — is dringend aan verbeteringen toe.

Niettemin was de heer Blonk, die donderdag in Rotterdam sprak op een bijeenkomst van de Internationale federatie van vakorganisaties van vervoerspersoneel (WVA), optimistisch over de toenemende samenwerking tussen de vervoersbedrijven in de EEG en daarbuiten. „Er zal echter een punt ko' men waar we van een evenwicht kunnen spreken tussen enerzijds een klein aantal relatief zeer grote vervoersondernemingen en een groter aantal kleinere ondernemingen".

De verbrokkeling van het wegvervoer In de oude EEG illustreerde hij met erop te wijzen, dat 83 procent van alle ondernemingen met een gezamenlijke laadvermogen van 15 miljoen ton over slechts 1 of 2 vrachtwagens beschikken. In Duitsland zijn 23 ondernemingen die meer dan 50 vrachtwagens op de weg hebben. In Frankrijk en Nederland zijn dit er 245 respectievelijk 43.

In de binnenvaart beschikt niet minder dan 83 procent van het aantal ondernemingen in de EEG over 1 schip. Slechts 6 procent van de ondernemingen vaart met meer dan drie schepen.

RENTABILITEIT

Op grond van deze cijfers concludeert de heer Blonk dat er veel te veel kleine ondernemingen op de vervoersmarkt opereren. Dit leidt tot overcapaciteit en een druk op de vervoersprijzen. De EEG-commissie houdt zich thans intensief bezig met een structuurbeleid voor beide vervoerstakken, dat gericht is op een optimale ondernemingsgrootte voor de betrokken ondernemingen.

Van nationale en internationale samenwerking verwacht hij dat de ondernemingen een betere marktpositie kunnen verwerven. „Alleen op deze wijze kunnen zij profiteren van de voordelen van nieuwe vervoerstechnieken, kunnen foutieve investeringen worden vermeden en de leemten in het bestaande aanbod van vervoer worden opgevuld. Op de lange duur kan een verantwoorde rentabiliteit worden gegarandeerd".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 mei 1973

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

Wegvervoer moet meer samenwerken

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 mei 1973

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

PDF Bekijken